Swish har slutat fungera – för väldigt många bankkunder

2024 05 22

Den populära betalningstjänsten Swish fungerar inte för många svenskar på onsdagsmorgonen.

Kunder till storbanken Nordea kan inte använda betalningsappen.

En driftstörning har drabbat banken som bland annat påverkar transaktioner via Swish.

Betalningsjätten bekräftar uppgifterna på sin hemsida.

– Just nu upplever vi störningar som påverkar transaktioner till och från Nordea, skriver Swish.   

Anmälningar väller in 

Driftstörningen har även uppmärksammas av Downdetector.

Under onsdagsmorgonen har sajten fått in flera rapporter om avbrott hos Nordea. 

Endast Nordea

Kunder till övriga banker i Sverige har inte drabbats av problemet. För dessa ska Swish fungera som vanligt, uppger betalningstjänsten på sin hemsida.

Det finns ingen prognos för när problemet kan vara åtgärdat.

Nordea har vid 08.30-tiden inte uttalat sig om driftstörningen som pågått sedan 05-tiden.

Andra gången på två dagar

Det är andra gången på två dagar som Nordea drabbas av en driftstörning som påverkar Swish.

Under tisdagsförmiddagen upplevde storbanken även tekniska problem.

Driftstörningen åtgärdades vid 12-tiden på tisdagen och storbanken bad om ursäkt.

– Problemet är nu löst. Vi ber om ursäkt och förstår att detta skapar problem för våra kunder.

Det framhöll Nordeas presskommunikatör Henrik Devell i ett uttalande.

Fakta Swish

- Arbetet med att utveckla betalningsappen startade 2012 som ett samarbete mellan Sveriges sex största banker

-  Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB

- Idag har flera banker anslutit sig till Swish. Varje bank ansvarar själva för att utforma erbjudanden, villkor och eventuella avgifter för tjänsten till sina kunder

- I dag har Swish cirka 8,4 miljoner privata användare och 325 000 företag tar betalt med Swish

Källa: Swish

Foto: Swish

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska flyg stoppas

2025 10 28

Ett ryskt flygbolag stoppar alla sina framtida flygningar.

Efter en dödlig olycka i juli har den ryska myndigheten Rosaviatsia nu beslutat att Angara Airlines inte längre får bedriva kommersiell passagerartrafik, rapporterar Moscow Times.

Flyg stoppas

Beslutet att stoppa den sibiriska flygoperatören följer efter att ett An-24-plan störtade i juli i Amurregionen, där alla 48 ombord omkom.

Rosaviatsia, den ryska luftfartsmyndigheten, har tidigare dragit in bolagets underhållscertifikat och upphävde senare godkännandet för deras flygutbildningscenter.

– Efter olyckan har vi funnit allvarliga brister i bolagets drift och säkerhetsrutiner. Det är därför vi nu drar tillbaka deras tillstånd att flyga, säger en talesperson från Rosaviatsia.

LÄS MER: Massiv rysk attack har misslyckats

Biljetter stoppas

Angara Airlines har meddelat att alla biljetter efter den 1 november inte längre säljs.

Passagerare med flyg bokade efter 5 november erbjuds full återbetalning eller ombokning via partnerbolag.

Företaget använde främst gamla sovjetbyggda Antonov An-24 och An-26 för korta regionala rutter i östra Sibirien och Fjärran Östern.

Andra flygbolag tar över

Rosaviatsia uppger att andra inhemska bolag, bland dem IrAero och Aurora Airlines, kommer att ta över Angaras rutter, inklusive flyg från Irkutsk och Khabarovsk till avlägsna orter som bara nås med flyg.

Flygsäkerhetsexperter påpekar att små regionala bolag ofta arbetar under utmanande väderförhållanden och med gamla flygplan, vilket ökar riskerna.

– Angara var en av få aktörer som höll luftförbindelserna mellan isolerade sibiriska samhällen igång. Beslutet påverkar därför många resenärer i regionen, säger en expert på ryska inrikesflyg, till Moscow Times.

Bakgrund till beslutet

Bakgrunden till beslutet har tagits efter en tragisk flygolycka i Rysslands avlägsna Amurregion, där alla personer ombord på ett Angara Airlines Antonov An-24-plan omkom.

Planet, som var på väg från Blagoveshchensk till Tynda, förlorade radaruppkopplingen under ett andra landningsförsök och kraschade i ett svårtillgängligt skogsområde cirka 15 kilometer från sin destination.

Olyckan resulterade i 48 dödsfall med 42 passagerare, inklusive fem barn, samt sex besättningsmedlemmar.

LÄS MER: Ryska börsen störtdyker

Foto: J Mcarthur

Text: Redaktionen


28 oktober 2025

Försäkringskassan varnar: Många riskerar att missa ersättning

2025 10 28

Försäkringskassan uppmanar svenskar att se över sina utbetalningar.

Tusentals svenskar har ännu inte fått sin sjukpenning i oktober.

Försäkringskassan går nu ut med varför och uppmanar alla drabbade att agera snabbt.

Många saknar sjukpenning

Under oktober månad har många svenskar reagerat på att deras sjukpenning uteblivit.

Nu går Försäkringskassan ut med en tydlig uppmaning till alla som inte fått pengar på kontot.

Enligt myndigheten beror de uteblivna utbetalningarna i de flesta fall på att mottagaren inte har ansökt om att förlänga sin pågående sjukpenning.

– Om du inte får din sjukpenning utbetalad i oktober kan det bero på att du inte har ansökt om att förlänga din pågående sjukpenning, meddelar Försäkringskassan.

LÄS MER: Skatteverket får helt nytt uppdrag – det här gäller

Uppmanar till snabb handling

För att undvika förseningar eller helt utebliven ersättning behöver de berörda logga in på Mina sidor och välja sitt ärende om sjukpenning för att ansöka om förlängning.

– Vi hanterar din ansökan så snabbt vi kan, uppger myndigheten vidare.

Försäkringskassan betonar att den som inte ansöker i tid inte kan få retroaktiv ersättning utan riskerar att stå utan pengar tills en ny ansökan är behandlad.

Över 600 000

Enligt Försäkringskassans statistik var det över 633 000 personer som fick sjukpenning eller rehabiliteringspenning under föregående år.

Antalet varierar över tid, men trenden har legat stabil sedan 2016 – med undantag för pandemins toppår.

– Minskningen under 2000-talet berodde bland annat på ett stramare regelverk och regeringsmål om minskad sjukfrånvaro. Men antalet har därefter stabiliserats, förklarar myndigheten.

Så får du ersättning

Försäkringskassan uppmanar alla som saknar sin utbetalning att agera omedelbart.

  1. Logga in på Mina sidor.
  2. Välj ditt ärende om sjukpenning.
  3. Ansök om förlängning av den pågående sjukpenningen.

LÄS MER: Försäkringskassan går ut med varning – uppmanar allmänheten

Källa: Försäkringskassan

Foto: Försäkringskassan

Text: Redaktionen