Swedbank sänker – här är bankens alla nya räntor

2024 07 10

Swedbank sänker listräntorna för ett gäng olika bolån.

Det efterlängtade beskedet för många bolånetagare kommer på tisdagen efter att en annan bank, SBAB, sänkt sina räntor förra veckan.

Swedbanks nya räntor börjar gälla från och med idag 9 juli.

Nästan alla bolån

Sänkningen gäller samtliga bolån med ett till tio års bindningstid, rapporterar Dagens Nyheter med hänvisning till Swedbank.

Räntan på den ettåriga bindningstiden sänks med 0,25 procentenheter och landar då på 4,74 procent.

Övriga räntor, det vill säga från två till tio år, sänks med 0,25 procentenheter.

Däremot lämnas räntan för tre månaders bindningstid, det kortaste av alternativen, oförändrad på 5,59 procent.

Se samtliga räntor i slutet av artikeln.

LÄS MER: SBAB sänker räntan för flera bolån

Riksbankschefen: minst två sänkningar

Swedbanks sänkning kommer kort efter att riksbankschefen Erik Thedéen meddelat att han förväntar sig två eller tre sänkningar av styrräntan under resterande del av 2024.

Jag bedömer det som något mer sannolikt att vi sänker styrräntan tre gånger, snarare än två gånger, under andra halvåret, säger Erik Thedéen enligt Riksbankens protokoll från penningpolitiska mötet den 26 juni 2024.

LÄS MER: Swedbank uppmanar – så mycket behöver du spara i månaden

I juni lämnade myndigheten räntan oförändrad på 3,75 procent.

– Mot bakgrund av att inflationen i grunden utvecklas gynnsamt, att konjunkturen bedöms vara något svagare och att kronans växelkurs är något starkare, har prognosen för styrräntan justerats ner något, framhöll Riksbanken vid tillfället.

Här är Swedbanks nya räntor 9 juli

3 mån 5,69 %
1 år 4,74 %
2 år 4,44 %
3 år 4,22 %
4 år 4,09 %
5 år 3,99 %
6 år 3,99 %
7 år 3,99 %
8 år 3,94 %
9 år 3,94 %
10 år 3,89 %

Källa: Swedbank

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Bortom min vildaste fantasi” – varning för ryska fartyg i Östersjön

2025 11 19

Utvecklingen gällande den ryska närvaron i Östersjön oroar.

Ryssland anklagas ofta för att föra en storts hybridkrig mot Europa.

Den ryska skuggflottan, där ofta fartyg som seglar under ett annat lands flagga, används av Ryssland för olika ändamål.

Nu kommer en varning från en dansk veteran i sammanhanget, som menar att den nuvarande utvecklingen är djupt oroande.

– Det är bortom min vildaste fantasi. Vi kliver ombord på skeppen och möts av total avskildhet, säger Bjarne Caesar Skinnerup, till danska Danwatch.

Arbetar på lotsfartyg

Bjarne Caesar Skinnerup har arbetat i den danska flottan under Kalla kriget, jobbat på stora fartyg runt om i världen och även tjänstgjort som pilot under lång tid.

Idag arbetar han på det danska statligt ägda lotsbolaget DanPilot, som arbetar med att lotsa fartyg till havs.

Han påstår att ryska män i militäruniformer ofta finns ombord på fartygen som färdas utanför Danmarks kust.

Viktiga papper försvinner mystiskt och det finns en brist på vilja att samarbeta, uppger Bjarne Caesar Skinnerup.

– Flera av mina kollegor har börjat se män på skuggfartygen som är uniformerade i den ryska flottans kamouflageuniform. Det kan verka skrämmande att det står uniformerade män och tittar på, säger han, till Danwatch.

–Om de bara hade civila kläder skulle du inte märka dem, men det är nog också en del av taktiken. Inte bara mot oss som kommer utifrån, utan också av besättningen, så att de inte vågar göra något som ryssarna inte vill.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Fartyg i dåligt skick

Den danske veteranen varnar också för att skuggflottans skepp blir äldre och i allt sämre skick, vilket ökar risken för allvarliga olyckor i Östersjöområdet.

– I åratal har vi försökt vädja till regeringen, men de lyssnar inte på oss, säger han.

Det danska utrikesdepartementet har inte kommenterat kritiken om att man borde agera mot den ryska skuggflottan.

LÄS OCKSÅ: Brutal anklagelse mot ryska folket – värre än Nazityskland

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen