Swedbank har problem – kunder drabbas

2024 05 01

Swedbank har drabbats av tekniska problem på onsdagen.

Vid lunchtid börjar rapporterna trilla in.

Storbanken lider just nu av tekniska problem som direkt drabbar kunderna.

Det ska gå att logga in, men det går inte att föra över pengar mellan konton.

Att swisha fungerar inte heller.

– Just nu pågår en driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna som kan påverka Swish-betalningar, bekräftar Swish själva på sin hemsida.

Betaltjänsten tillägger:

– För frågor om transaktioner, var vänlig kontakta din bank.

Swedbank bekräftar

Uppgifterna om tekniska besvär började strax före klockan 12.

Det finns i nuläget ingen prognos om när problemen kan vara åtgärdade.

– Vi har noterat att det finns ett felmeddelande hos swish om detta.

Det säger Swedbanks presskommunikatör Charlotte Nilsson till Aftonbladet.

– Men jag får be om att få återkomma med mer information.

Tog flera timmar att lösa

I början av mars upplevde Swedbank liknande problem.

Då kunde många av bankens kunder varken betala med Swish eller bankkort.

– Vi har tekniska störningar som gör att det kan vara svårt för vissa kunder att göra vissa betalningar, föra över pengar och swisha, sa Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, till Expressen.

Problemen började vid 13-tiden den 4 mars. Det tog flera timmar innan de åtgärdades.

Vid 17.30-tiden samma dag meddelade Swedbank att problemet var identifierat och åtgärdat.

42 168 393 894 kronor

Fakta Swish: 

- 8,4 miljoner privata användare

- 93 % av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad

- 42 168 393 894 kronor swishades exempelvis i november 2023. 84 011 437 Swishbetalningar genomfördes under samma månad

- 325 000 företag tar betalt med Swish  

- Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker.

- Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB. Idag har flera banker anslutit sig till Swish. Varje bank ansvarar själva för att utforma erbjudanden, villkor och eventuella avgifter för tjänsten till sina kunder.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Slipp karensdagen vid vanlig sjukdom – många vet inte om det

2025 09 15

Att vara sjukskriven vid många och korta perioder kan bli dyrt.

Det vet sannolikt en hel del som lider av vanliga åkommor som exempelvis migrän eller IBS.

Många som behöver vara hemma för sådana besvär går miste om inkomst till följd av den så kallade karensdagen, det vill säga den första dagen i en sjukperiod då du inte får någon sjuklön eller sjukpenning.

Men faktum är att du kan slippa karensdagen vid den här typen av sjukdomar. 

Och många vet inte ens om det, rapporterar GP.

Särskilt högriskskydd

Det handlar om det som kallas för särskilt högriskskydd. Vanligtvis gäller det vid lång sjukskrivning – men även när du blir sjukskriven korta perioder men vid flera tillfällen.

Förutom migrän och IBS ingår kan även mensvärk omfattas av skyddet.

– Den absolut vanligaste bakomliggande orsaken är migrän. Det är även vanligt att folk med IBS eller andra inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons söker, säger Erik Hoflander som är specialist vid Försäkringskassan, till tidningen.

Sjuklön från första dagen

Enbart 12 000 personer ansöker om särskilt högriskskydd varje år. Skyddet innebär att du istället får sjuklön från första dagen – och arbetsgivaren får pengar från Försäkringskassan.

– Skyddet kom till för att man ville trygga personers anställningar, för att arbetsgivaren inte ska neka folk anställningar med hänvisning till att de riskerar mycket sjukskrivning, säger Erik Hoflander.

LÄS MER: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Krävs läkarutlåtande

Enligt Försäkringskassan kan du får rätt till särskilt högriskskydd vid fyra olika situationer.

En av dem är om du kommer att vara sjuk fler än tio gånger under en tolvmånadersperiod, vilket inte är ovanligt för någon som ofta drabbas av exempelvis migrän.

Kontakta din läkare och få ett läkarutlåtande som beskriver varför du kommer att vara sjuk ofta eller länge, framhåller Försäkringskassan som ett första steg för att ansöka om skyddet.

Organdonationer

Särskilt högriskskydd kan också utfärdas för den som behöver vara borta från jobbet för förberedelser och ingrepp i samband med organdonationer eller vävnader.

Du måste också vara försäkrad i Sverige. Du som bor eller jobbar i Sverige är oftast försäkrad i Sverige, förklarar Försäkringskassan.

LÄS MER: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen