Swedbank flaggar för vanligt fel – föräldrar missar 6 000 kronor varje år

2024 10 30

Fyra av fem barnfamiljer kan gå miste om tusentals kronor varje år.

Allt på grund av en vanlig “miss” hos föräldrarna.

Det understryker Swedbank i ett uttalande på onsdagen.

6 000 kronor mindre varje år

I en ny sammanställning har storbanken noterat att ett ojämlikt uttag av föräldraledighet kan leda till stora inkomstskillnader.

Det gäller även par som i grunden tjänar mer eller mindre samma sak.

För den som arbetar deltid i flera år efter föräldraledigheten kan det handla om över en miljon kronor i skillnad – och 6 000 kronor mindre i pension varje år.

– Väljer man att inte dela lika på föräldradagarna bör man vara medveten om att det påverkar ekonomin. Jobbar man sedan deltid och fortsätter med det även efter småbarnsåren påverkas både lön och pension avsevärt, säger Madelén Falkenhäll, ekonom för finansiell hälsa på Swedbank, i ett pressmeddelande.

"Ekonomin påverkas rejält"

Enligt Swedbank kan inkomstskillnaden för ett par som har ungefär samma lön, men inte delar föräldradagarna likvärdigt, uppgå till uppemot två månadslöner på ett år.

Den som tar ut mer föräldraledighet riskerar därför en dyster insikt senare i livet.

Och misstaget är vanligt. Banken påtalar att enbart var femte barnfamilj har delat lika på föräldradagarna.

Mer än var tredje kvinna har dessutom tagit ut mer än 75 procent av föräldradagarna.

– Deltidsarbete en kortare period har en begränsad effekt på privatekonomin. Men fortsätter man arbeta deltid tills barnen når mellanstadieåldern påverkas ekonomin rejält, säger Madelén Falkenhäll

Uppmaningen: kompensera

Swedbank uppmanar nu därför till att kompensera både för förlorad inkomst och pension.

Ett delat ansvar för föräldraledighet, VAB och eventuellt deltidsarbete skulle ge båda föräldrarna samma förutsättningar, understryker banken.

Man syftar då på förankringen till arbetsmarknaden med lön, löneutvecklingen och slutligen inbetalning till pension.

Om den ena föräldern är borta mer från sitt arbete bör den kompenseras ekonomiskt av den andra. Då får båda får lika förutsättningar till en trygg ekonomi och en rimlig pension, säger Madelén Falkenhäll.

Foto: D. Husted

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen