SVT ställer in uppmärksammat tv-program

2024 10 25

SVT ställer in ett av kanalens mest uppmärksammade tv-program.

Det beskedet kommer från tv-bolaget vid lunchtid på fredagen.

“Naken med Stina Wollter” kommer att skjutas fram på obestämd tid.

Enligt SVT har man gjort en “ny samlad bedömning” efter den senaste tidens kritikstorm.

"Legitimerar antisemitism"

Anledningen till att tv-serien blivit så uppmärksammad är på grund av anklagelser om legitimering av antisemitism.

Bakgrunden är att konstnären Stina Wollter skrivit antisemitiska uttalanden på sociala medier efter Hamas attack mot Israel den 7 oktober 2023.

Hon har på Instagram bland annat påstått att “Israel systematiskt tagit organ och hud från dödade palestinier” samt att Israel ”dödade sina egna på festivalen”.

SVT svänger

Påståendena har fördömts av exempelvis Svenska kommittén mot antisemitism och Stina Wollter har delvis bett om ursäkt för att ha spridit uppgifter som inte stämmer.

Nu agerar SVT och lyfter det kommande programmet ur tablån.

Det kommer att välkomnas av en del och förkastas av andra. Kanske startar det en ny diskussion där SVT anklagas för cancelkultur eller för att vi skulle gå Israels ärenden. Men vi går ingens ärenden, vi arbetar för publiken. Däremot vill vi göra så rätt det går i en svårnavigerad publicistisk fråga, framhåller Eva Beckman, programdirektör på SVT, i ett blogginlägg hos kanalen.

Svarade på kritiken

Tanken med programmet var att Stina Wollter skulle måla av en kändis utan kläder.

I en sändning av “Aktuellt” förra veckan debatterade Eva Beckman frågan med DN:s politiska redaktör Amanda Sokolnicki om lämpligheten i att sända programmet.

Sokolnicki framhöll då bland annat att Wollters ursäkt efter det antisemitiska inlägget kom sent och var full av förbehåll.

Beckman försvarade dock SVT:s beslut att ge Wollter ett eget program.

– För det första så har jag full förståelse för att den här frågan väcks. Också jag har reagerat och naturligtvis tar kraftigt avstånd från det som Stina Wollter spred, sade Eva Beckman i ”Aktuellt”.

LÄS MER HÄR: Kritikstorm mot SVT-program

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Chockräkning väntar hushållen – inte hänt på 30 år

2025 05 21

Den största höjningen av elnätsavgiften på 30 år är ett faktum.

Under 2025 höjs avgiften i snitt med omkring elva procent sett över hela landet.

På flera håll ökar summan på fakturan betydligt mer än så.

Hela fem elnätsbolag höjer med cirka 30 procent vilket slår mot ett antal kommuner runtom i Sverige, visar en ny rapport från Nils Holgersson-gruppen.

– Det är tydligt att 2025 blir ett nytt rekordår för elnätsavgifterna. Även tidigare lågprisområden genomför nu omfattande höjningar. Det tyder på en bred trend att justera upp avgifterna oavsett lokala förutsättningar. Det är en mycket allvarlig utveckling, säger gruppens ordförande Rikard Silverfur i en kommentar.

Här blir det som högst

Årets höjning är den högsta som noterats sedan Nils Holgersson-gruppen började rapportera om elnätsavgifternas utveckling på årsbasis.

Rekord slogs även 2023, med en snittökning på 9,6 procent. I år är motsvarande siffra 10,6 procent.

Värst är höjningen i Mölndal. Kommunens invånare kan se fram emot en höjning på 35,5 procent.

Ronneby, Helsingborg, Bjuv och Ängelholm är andra kommuner där det höjs med omkring 30 procent.

"Är det rimligt?"

Vad som också framgår i rapporten är att jämtländska kommuner betalar de högsta elnätspriserna under året, med pris på 191 öre per kilowattimme. Det är över 50 procent mer än snittet i hela Sverige.

Nils Holgersson-gruppen uppmärksammar också att de stora elnätsjättarna, exempelvis Vattenfall, Eon och Ellevio, sätter samma pris över stora geografiska områden där alla får betala samma oavsett var man bor.

– Elnätsbolagen behöver svara på frågan om det är rimligt att elnätspriset är detsamma i till exempel Malmö som i Ydre, en av de mest glesbefolkade kommunerna i södra Sverige, utan att kunderna får veta varför, säger Rikard Silverfur.

LÄS MER: Så kan du sänka elräkningen med 40 procent

Nya intäktsramar har införts

Det som möjliggör ökningen är att Energimarknadsinspektionen, EI, höjt intäktsramen för elnätsföretagen fram till och med 2027. 

– Elnätsföretagens intäktsramar ska inte vara större än vad som behövs för att täcka kostnader för en ändamålsenlig och effektiv drift, förklarar myndigheten och tillägger:

– Intäktsramarna ska täcka avskrivningar och ge en sådan avkastning på kapitalbasen som behövs för att få tillgång till kapital för investeringar. Det innebär att intäktsramarna ska göra det möjligt för företagen att investera och utveckla elnäten, men samtidigt ge incitament för att det görs på ett kostnadseffektivt sätt.

"Ingen överraskning"

Rikard Silverfur köper inte den förklaringen fullt ut.

– Det är uppenbart att elnätsföretagen försöker använda det ökade utrymmet till fullo. Det är ingen överraskning – vi har länge varnat för att detta skulle ske. Samtidigt visar utvecklingen tydligt att den nuvarande regleringsmodellen inte är hållbar.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Ny kafferegel i Sverige – 70 procent vet inte om det

2025 05 23

Den 1 januari 2024 infördes en ny så kallad “kaffelag” i Sverige.

Sedan dess har det snart gått ett och ett halvt år.

Och knappt någon känner till att den har införts.

Det handlar om lagen som kräver att restauranger och kaféer måste erbjuda kunden flergångsalternativ när man köper mat eller dryck som takeaway. En nödvändig lag som dock helt tycks ignoreras, framhåller Håll Sverige Rent efter en ny Novusundersökning.

– Lagen har potential att minska nedskräpningen, men den efterlevs inte. Det krävs praktiska lösningar och mer information till konsumenterna om vi ska lyckas minska berget av engångsplast, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett uttalande.

70 procent känner inte till den

Enligt undersökningen är det bara nio procent av takeawaykunder som erbjudits en mugg eller annan behållare som kan återanvändas.

Samma rapport visar att 72 procent av svenska folket inte ens känner till att lagen finns.

Och hade kännedomen varit större skulle lagen sannolikt efterlevas mer. Enligt Håll Sverige Rent är det 61 procent som är positiva till regeln.

– Folk är inte emot förändringen, tvärtom. Däremot vet de flesta inte om att de har möjligheten att få sin takeaway-kaffe i flergångsmugg, säger Johanna Ragnartz.  

LÄS MER: Nya regler när du går på restaurang – infördes i mars

Pressad bransch

Antalet engångsmuggar med plast har stigit kraftigt på 2020-talet.

Från 1 055 miljoner år 2022 ökade antalet till 1 256 miljoner året därpå. Motsvarande siffra för matlådor var 858 miljoner år 2023, enligt Naturvårdsverket.

Det beskrivs som ett enormt slöseri med resurser och en stor bov i nedskräpningen i städer och i naturen.

I branschen talas det om stora utmaningar.

Den här lagstiftningen har landat i knät på en redan pressad bransch och det saknas stöd och finansiering från offentligt håll. Brist på information till konsumenter bidrar starkt till att flergångsalternativen inte efterfrågas, säger Clara Lidberg på Panter, ett företag som erbjuder återanvändbara kärl.

LÄS MER: OLW lanserar oväntad chipssmak – “Tydlig efterfrågan”

Foto: A. Nee resp C. Ciftci

Text: Redaktionen