SVT blåst på tittarsuccé – TV4 tar över

2024 09 19

SVT går miste om chansen att ge sina tittare mer av ett av kanalens mest klassiska innehåll.

Det är många svenskar som under vinterhalvåret bänkar sig framför SVT:s Vinterstudion, som pågått i över 15 år.

I programmet är skidskytte ett av de mest givna inslagen.

Förhoppningarna från tv-kanalen var därför stora om att lägga vantarna på just skidskytte när SVT från och med 2026 kommer att börja sända vinter-OS.

Men nu står det klart att SVT snuvas på den populära sporten som istället hamnar hos TV4 när OS delas upp på de två kanalerna.

Istället kommer bland annat curling, backhoppning, skridsko och puckelpist sändas hos SVT medan båda kanalerna delar på ishockey för såväl herrar som damer.

Vi vill erbjuda publiken de riktigt stora och folkkära sporterna som vi vet kommer att samla svenska folket, säger SVT:s sportchef Max Bursell till den egna hemsidan.

"Känns snopet"

Samtidigt medger Max Bursell att det är en viss besvikelse att skidskyttet hamnar utanför SVT.

– Det är klart att vi gärna hade velat sända skidskyttet också. Men det ligger i sakens natur att när man delar så kommer någon få det den andre vill ha, säger han i en kommentar till Expressen.

Beskedet har förvånat SVT:s expertkommentator och profil, tillika tidigare skidkyttemedaljören, Björn Ferry.

– Det är klart att det känns snopet. Men det är cheferna som bestämmer och förhandlar, säger han till tidningen.

"Sätta ljuset på mindre sporter"

Kommande vinter-OS går av stapeln i Milano och Cortina.

SVT och TV4 kommer att sända även de tre kommande olympiska spelen efter 2026 års tävlingar.

Enligt Max Bursell finns det två saker som bör lyftas fram i ljuset i och med att fri-tv nu kommer att ta över sändningarna, som tidigare sänts via streamingbolag för fasta månadskostnader.

– Det handlar om de stora svenska medaljfavoriterna som landslagen i längdskidor, alpint och curling, och inte minst ishockeyns Tre Kronor nu när NHL-spelarna äntligen är med på OS igen. Men det handlar också om att sätta ljuset på mindre sporter och se nya idrottsstjärnor tändas, säger sportchefen.

Så fördelas OS-grenarna mellan SVT och TV4

SVT:

  • Alpint
  • Backhoppning
  • Curling, herrar och mixed
  • Ishockey, dam och herr (delas med TV4)
  • Konståkning
  • Längdskidor
  • Nordisk kombination
  • Short track
  • Skeleton
  • Skridsko

TV4:

  • Curling, damer
  • Bob
  • Freestyle
  • Ishockey, dam och herr (delas med SVT)
  • Rodel
  • Skicross
  • Skidalpinism
  • Skidskytte
  • Snowboard

Källa: SVT

Foto: P. Goldsberry

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 04

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen