”Sveriges sämsta elbolag” – över en miljon kunder

2024 11 19

Svenska elhandelskunder är överens.

Fortum, som har över en miljon kunder, pekas ut som Sveriges sämsta elhandelsbolag.

Det visar undersökningen SKI Energi 2024 från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Sedan 2005 har SKI mätt kundnöjdhet inom elhandel, elnät och fjärrvärme för både privat- och företagskunder. 

Årets resultat visar att privatkundernas nöjdhet med sina energibolag har sjunkit till historiskt låga nivåer.

Störst missnöje hittas hos elhandelsjättens Fortums kunder. Endast 56,3 procent av bolagets kunder uppger att de är nöjda med bolaget.

Siffran innebär att Fortum intar sistaplatsen på SKI:s lista.

Sjunkande trend

Privatkunders förtroende för elhandelsbolagen sjunker överlag. Enligt SKI:s undersökning har nöjdheten bland privatkunder sjunkit till strax över 60 procent, vilket är den lägsta noteringen någonsin.

– Branschen har problem att bryta privatkundernas negativa trend. Företagskunderna upplever förbättringar, men för privatkunderna ser vi motsatt utveckling, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex och tillägger:

– Det skapar stora utmaningar för branschen att hantera framåt.

”Inte längre tillräckliga”

Enligt SKI vill privatkunder i synnerhet ha bättre insyn i sina avtal, mer transparens om branschen och tydlig information om hållbarhet och framtidens energianvändning.

– Digitala lösningar är inte längre tillräckliga för att möta kundernas krav, säger Lovisa Svensson, projektledare för studien.

– Bolagen behöver arbeta mer relationsbyggande och kommunicera på ett sätt som verkligen engagerar.

Toppar listan

Trots den dystra bilden finns det vissa aktörer som sticker ut.

Boo Energi är elhandelsbolaget med högst kundförtroende. Över 74 procent uppger att de är nöjda med bolaget.

Här är hela listan:

Foto:  SKI resp Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


JUST NU: Plötsligt bakslag för Trump – besked om chocksiffror

2025 09 07

Donald Trump nås av chocksiffror.

Det har hänt mycket i USA och i världen sedan Donald Trump återvände till Vita huset för drygt åtta månader sedan.

Nu kommer siffror som visar att Trump är på väg att tappa en av sina absolut viktigaste väljargrupper – vilket kan bli en mardröm inför mellanårsvalet.

Rika vänder Trump ryggen

Donald Trumps popularitet bland väljare med hög inkomst har sjunkit dramatiskt, rapporterar Newsweek.

Stödet bland amerikaner med en årsinkomst på mer än 100 000 dollar har nu nått sin lägsta nivå under Trumps andra mandatperiod.

Nettostödet för Trump bland höginkomsttagare landar på -16 procentenheter, vilket är en minskning fån -10 i juli.

41 procent av amerikaner med en årsinkomst över 100 000 dollar säger att de godkänner Trumps sätt att sköta sitt jobb, medan hela 57 procent svarar att den underkänner presidenten, enligt undersökningen från The Economist/YouGov.

Höginkomsttagare var en viktig väljargrupp för Trump när han vann presidentvalet.

Men nu ökar alltså missnöjet inom denna grupp, vilket kan få konsekvenser i det kommande mellanårsvalet.

– Många rikare väljare kommer sannolikt att vara oroade över den potentiella effekt som Trumps mer populistiska och konfrontativa stil har på marknaderna, har Thomas Gift, grundare av University College London Centre on U.S. Politics, tidigare sagt till tidningen.

Negativa resultat – i flera mätningar

På senare tid har president Trump fått negativa resultat i flera opinionsundersökningar, inte bara när det gäller höginkomsttagare.

Andelen som ogillar Trumps prestation som president har ökat från 52 procent i april till 57 procent i juli, har brittiska The Times rapporterat.

Viktiga väljargrupper som exempelvis landsbygdsväljare har också blivit allt mindre nöjda med Trumps politik, enligt tidningen.

Trump och Republikanerna kommer att behöva stärka sitt väljarstöd inför det viktiga mellanårsvalet, som hålls i november 2026.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Bilister erbjuds pengar – för varje resa

2025 09 07

Bilister erbjuds nu pengar för bilresor.

Bristen på tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden är ett stort problem för många.

Nu lanseras en lösning som är tänkt att råda bot på det.

Bilister erbjuds pengar för att hjälpa till.

Testar ny lösning

Det är Östgötatrafiken som genom pilotprojektet SuRuMo erbjuder en ny lösning för boende på landsbygden.

I Östgötatrafikens nya app Freelway ska bilister kunna få betalt för att ge grannen skjuts.

– Du som reser som passagerare betalar ingenting. Är du förare får du ersättning från Östgötatrafiken för varje genomförd resa, uppger Östgötatrafiken i ett uttalande.

SuRuMo är ett EU-projekt vars syfte är att försöka lösa mobilitetsproblem på landsbygden, bland annat genom att utveckla en digital plattform för olika mobilitetslösningar.

”Kommer få ersättning”

Satsningen kommer till en början att testas i tre orter: Nykil, Hannäs och Karlsby.

Bilister kommer då alltså att kunna få ersättning för varje resa då de ger grannar skjuts. Hur mycket pengar det rör sig om har inte offentliggjorts än, rapporterar DI.

Men det finns stora förhoppningar om att lösningar av det här slaget ska förbättra mobiliteten på landsbygden.

– Här kan de som har en bil till exempel lägga upp en resa de planerar och erbjuda andra plats i bilen. Det som är extra intressant i det här fallet är att den som kör dessutom kommer att kunna få ersättning för att ombesörja transporten, säger Ranko Simic, landsbygdsstrateg på Linköpings kommun, till tidningen.

En annan lösning som testas är att föräldrar ska kunna åka med skolskjutsen.

Hanteras i appen

I appen kan man dels skapa eller svara på en förfrågan om skjuts, dels lägga upp en planerad resa och erbjuda plats i bilen. Man kan även söka avgångar med kollektivtrafiken.

Inom ramen för pilotprojektet har man genomfört intervjuer, enkäter och workshops för att få en bättre bild av landsbygdens behov när det gäller mobilitet.

– Ett viktigt fokus för SuRuMo är att involvera landsbygdens invånare, lokala grupper och partners som kommuner och kollektivtrafikföretag i projektet. Detta för att kunna tillgodose lokala behov på ett så bra sätt som möjligt, skriver Östgötatrafiken på sin hemsida.

Foto: Erik Witsoe

Text: Redaktionen