”Sveriges sämsta elbolag” – över en miljon kunder
2024 11 19
Svenska elhandelskunder är överens.
Fortum, som har över en miljon kunder, pekas ut som Sveriges sämsta elhandelsbolag.
Det visar undersökningen SKI Energi 2024 från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
Sedan 2005 har SKI mätt kundnöjdhet inom elhandel, elnät och fjärrvärme för både privat- och företagskunder.
Årets resultat visar att privatkundernas nöjdhet med sina energibolag har sjunkit till historiskt låga nivåer.
Störst missnöje hittas hos elhandelsjättens Fortums kunder. Endast 56,3 procent av bolagets kunder uppger att de är nöjda med bolaget.
Siffran innebär att Fortum intar sistaplatsen på SKI:s lista.
Sjunkande trend
Privatkunders förtroende för elhandelsbolagen sjunker överlag. Enligt SKI:s undersökning har nöjdheten bland privatkunder sjunkit till strax över 60 procent, vilket är den lägsta noteringen någonsin.
– Branschen har problem att bryta privatkundernas negativa trend. Företagskunderna upplever förbättringar, men för privatkunderna ser vi motsatt utveckling, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex och tillägger:
– Det skapar stora utmaningar för branschen att hantera framåt.
”Inte längre tillräckliga”
Enligt SKI vill privatkunder i synnerhet ha bättre insyn i sina avtal, mer transparens om branschen och tydlig information om hållbarhet och framtidens energianvändning.
– Digitala lösningar är inte längre tillräckliga för att möta kundernas krav, säger Lovisa Svensson, projektledare för studien.
– Bolagen behöver arbeta mer relationsbyggande och kommunicera på ett sätt som verkligen engagerar.
Toppar listan
Trots den dystra bilden finns det vissa aktörer som sticker ut.
Boo Energi är elhandelsbolaget med högst kundförtroende. Över 74 procent uppger att de är nöjda med bolaget.
Här är hela listan:
Foto: SKI resp Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät
Text: Redaktionen