5 november 2025

“Sveriges nio värsta företag” – anmälningar väller in

2024 11 27

Idag presenteras listan som inget svenskt företag vill hamna på.

Det handlar om Råd & Röns så kallade “skamlista” över företagen som anmälts flest gånger till Konsumentverket av kunder i Sverige.

Och på den osmickrande listan återfinns även i år stora och välkända företag som exempelvis Telenor och Klarna.

Men det är inget av dem som ligger på första plats.

Det gör istället By Métis med 529 anmälningar, rapporterar TV4 Nyheterna.

Säger upp prenumerationer

By Métis är från början ett nederländskt företag som säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha. 

Tidigare har det rapporterats att många inte ens vet om att de använder sig av tjänsten, utan blir varse först när en faktura på 400 kronor dimper ned i mejlen.

De flesta vittnar om att det inte framgått att tjänsten kostar pengar, framhöll Konsumentverket i ett uttalande i våras när klagomål började strömma in.

– Tar man Aftonbladet som exempel, det är ett par knappklick bort att säga upp den prenumerationen. Så i princip kan man säga att i många fall är det luft man tar betalt för, och man gör det ganska dyrt, säger Råd & Röns chefredaktör Daniel Kjellberg till TV4.

Låga betyg

På omdömessajten Trustpilot ligger genomsnittsbetyget för By Métis Cancellations på 2,6 av 5 och tjänsten kategoriseras därmed som “dålig”.

I ett par av recensionerna har bolaget svarat på kritiken.

– Vi vill göra avbokningen enklare för våra kunder genom att skicka ett avbokningsbrev för deras räkning. Vår tjänst är därför att skicka avbokningsbrevet, men den fortsatta hanteringen ligger utanför vårt ansvar eftersom vi inte har någon kontroll över hur organisationen hanterar det, svarar By Métis en kund som fått en faktura utan att ha vetat om att hen använt tjänsten.

Erbjudanden ser ut som fakturor

Förra årets etta, Dinbilgaranti, hamnar i år på andra plats med 369 anmälningar. Företaget anklagas för att skicka ut fakturor om att förlänga bilgarantier, men som egentligen är erbjudanden som inte behöver betalas.

Vilseledande marknadsföring enligt Konsumentverket, som även tidigare kritiserat företaget.

– Vår ambition är att leverera den mest kompetenta garantitjänsten på marknaden för fordon, framhöll företaget på sin webbplats vid förra årets lista.

LÄS MER: Många Netflix-kunder får oväntad faktura

LÄS MER: Anmälningar väller in om tre ”gratistjänster” – kostar 900 kronor

Hela listan

Här är de nio mest anmälda företagen på Råd & Röns skamlista 2024:

  1. By Métis (529 anmälningar)
  2. Dinbilgaranti (369 anmälningar)
  3. Bedomahalsa.com (340 anmälningar)
  4. Tele2 (279 anmälningar)
  5. Telia (227 anmälningar)
  6. Klarna (196 anmälningar)
  7. Telenor (145 anmälningar)
  8. Nordic Best Energi (123 anmälningar)
  9. Synsam (113 anmälningar)

Hela genomgången finns på Råd & Röns hemsida.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen