5 november 2025

“Sveriges nio värsta företag” – anmälningar väller in

2024 11 27

Idag presenteras listan som inget svenskt företag vill hamna på.

Det handlar om Råd & Röns så kallade “skamlista” över företagen som anmälts flest gånger till Konsumentverket av kunder i Sverige.

Och på den osmickrande listan återfinns även i år stora och välkända företag som exempelvis Telenor och Klarna.

Men det är inget av dem som ligger på första plats.

Det gör istället By Métis med 529 anmälningar, rapporterar TV4 Nyheterna.

Säger upp prenumerationer

By Métis är från början ett nederländskt företag som säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha. 

Tidigare har det rapporterats att många inte ens vet om att de använder sig av tjänsten, utan blir varse först när en faktura på 400 kronor dimper ned i mejlen.

De flesta vittnar om att det inte framgått att tjänsten kostar pengar, framhöll Konsumentverket i ett uttalande i våras när klagomål började strömma in.

– Tar man Aftonbladet som exempel, det är ett par knappklick bort att säga upp den prenumerationen. Så i princip kan man säga att i många fall är det luft man tar betalt för, och man gör det ganska dyrt, säger Råd & Röns chefredaktör Daniel Kjellberg till TV4.

Låga betyg

På omdömessajten Trustpilot ligger genomsnittsbetyget för By Métis Cancellations på 2,6 av 5 och tjänsten kategoriseras därmed som “dålig”.

I ett par av recensionerna har bolaget svarat på kritiken.

– Vi vill göra avbokningen enklare för våra kunder genom att skicka ett avbokningsbrev för deras räkning. Vår tjänst är därför att skicka avbokningsbrevet, men den fortsatta hanteringen ligger utanför vårt ansvar eftersom vi inte har någon kontroll över hur organisationen hanterar det, svarar By Métis en kund som fått en faktura utan att ha vetat om att hen använt tjänsten.

Erbjudanden ser ut som fakturor

Förra årets etta, Dinbilgaranti, hamnar i år på andra plats med 369 anmälningar. Företaget anklagas för att skicka ut fakturor om att förlänga bilgarantier, men som egentligen är erbjudanden som inte behöver betalas.

Vilseledande marknadsföring enligt Konsumentverket, som även tidigare kritiserat företaget.

– Vår ambition är att leverera den mest kompetenta garantitjänsten på marknaden för fordon, framhöll företaget på sin webbplats vid förra årets lista.

LÄS MER: Många Netflix-kunder får oväntad faktura

LÄS MER: Anmälningar väller in om tre ”gratistjänster” – kostar 900 kronor

Hela listan

Här är de nio mest anmälda företagen på Råd & Röns skamlista 2024:

  1. By Métis (529 anmälningar)
  2. Dinbilgaranti (369 anmälningar)
  3. Bedomahalsa.com (340 anmälningar)
  4. Tele2 (279 anmälningar)
  5. Telia (227 anmälningar)
  6. Klarna (196 anmälningar)
  7. Telenor (145 anmälningar)
  8. Nordic Best Energi (123 anmälningar)
  9. Synsam (113 anmälningar)

Hela genomgången finns på Råd & Röns hemsida.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen