Sverige tredje bäst i EU på viktig lista

2021 11 22

Sverige kommer på bronsplats i EU när det gäller att vara så digitaliserat som möjligt.

Det framgår av den nya rankingen i EU:s Desi-lista som står för Digital Economy and Society Index.

Fyra olika områden mäts

Rankingen som mäter hur konkurrenskraftiga de olika EU-länderna är inom digitalisering utgår ifrån fyra olika områden:

▪Humankapital

▪Uppkoppling

▪Integration av digital teknik inom näringslivet

▪Digitala offentliga tjänster

Sveriges starkast inom humankapitalet

I summeringen för Sverige konstateras att humankapitalet är Sveriges starkaste område där vi ligger tvåa i EU med nästan 46 % av befolkningen som har mer än grundläggande digital kompetens uppger SVT. Samtidigt råder det brist när det gäller experter inom informations- och kommunikationsteknik där EU-kommissionen bedömer att Sverige väntas sakna 70 000 IKT-specialister om tre år.

Hela listan

Här är EU-listan:

1, Danmark

2, Finland

3, Sverige

4, Nederländerna

5, Irland

6, Malta

7, Estland

8, Luxemburg

9, Spanien

10, Österrike

11, Tyskland

12, Belgien

13, Slovenien

14, Litauen

15, EU-snittet

16, Frankrike

17, Portugal

18, Lettland

19, Tjeckien

20, Kroatien

21, Italien

22, Cypern

23, Slovakien

24, Ungern

25, Polen

26, Grekland

27, Bulgarien

28, Rumänien

Stor skillnad mellan länderna

– Alla EU-länder har gjort framsteg när det gäller digitalisering men den övergripande bilden är blandad. Gapet mellan de ledande länderna och de länder med lägst poäng förblir stor. Alla länder behöver anstränga sig för att uppnå målen som har satts för 2030 i enlighet med Europas Digitala Årtionde, konstaterar EU-kommissionen i rapporten.

Bank-id fördel för Sverige

Jämfört med i fjol har Sverige klättrat hela fem platser; till plats nummer 5, inom området digitala offentliga tjänster och det handlar bland annat om att svenska folket är duktiga på att använda bank-id rapporterar SVT. Men sammantaget har Sverige tappat en placering jämfört med i fjol då man låg på andra plats totalt.

EU-kommissionen framhåller att när listan släpps för år 2022 som kommer man även att kunna se effekterna av pandemin.

[yop_poll id="883"]

Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Många appar försvinner från mobiltelefoner – nya regler

2024 07 21

Appar kommer nu att försvinna från Googles Play Butik.

På Googles Play Butik finns miljontals appar som har med allt från spel till sociala medier, mode och underhållning att göra.

Nu kommer dock många appar att raderas på grund av nya regler som Google har satt upp.

Reglerna träder i kraft den 31 augusti och syftet är att höja säkerheten och få bort skräpappar med låg kvalitet.

Det rapporterar sajten Mobil.se.

Ska vara bättre kvalitet

Google vill att de appar som blir kvar ska vara av högre kvalitet för att ge ett bättre intryck.

Appar som exempelvis hänger sig och kraschar vid start kommer att tas bort, och detsamma gäller sådana appar som inte fungerar korrekt eller bara består av enstaka bilder.

Har tagit bort många

Google har redan börjat ta bort många appar.

Bara i år har man raderat närmare 700 000 appar från butiken, och sedan 2021 har man städat fler än 1,3 miljoner appar.

Just nu finns ungefär 1,7 miljoner appar i Play Butiken, och det är oklart exakt hur många som kommer att försvinna framöver.

Höjer standarden

Även sajten The Verge har rapporterat om att Google vill höja standarden på Play Butiken.

– Google höjer sina minimikrav på kvalitet för Android-appar och kommer snart att ta bort de som inte uppfyller förväntningarna från Play Store, framhåller sajten.

– Enligt företagets senaste uppdatering av skräppostpolicyn kommer appar som uppvisar ”begränsad funktionalitet och innehåll”.

Nya kraven

Enligt Google så finns det ett tydligt syfte med de nya reglerna som införs, att det ska gynna användaren, skriver The Verge om saken.

– Dessa går utöver befintliga begränsningar som hindrar trasiga appar som inte svarar, inte installeras, kraschar eller på annat sätt fungerar onormalt. 

– Google säger att de har lagt till de ytterligare kraven för att ”säkerställa att appar kan uppfylla de upphöjda standarderna för Play-katalogen och engagera användare genom kvalitetsfunktionalitet”.

Foto: O. Binay

Text: Redaktionen