Sverige stärker samarbetet med brutal diktatur

2023 10 26

Sveriges bistånd- och utrikeshandelsminister Johan Forsell (M) är på plats i Saudiarabiens huvudstad Riyadh.

Under dagen kommer han att träffa den saudiska regeringen och delta i den internationella innovationskonferensen Future Investment Initiative.

Syften med ministerns besök är att stärka handelsrelationen mellan Sverige och Saudiarabien.

Det uppger regeringen i ett pressmeddelande.

– Saudiarabien är Sveriges största exportmarknad i Mellanöstern och Nordafrika.

– Det pågår en genomgripande förändringsprocessen för den gröna omställningen i landet och här finns stora möjligheter för svenska företag att bidra, inte minst till deras mål om klimatneutralitet, säger Johan Forssell. 

Ska träffa flera företrädare

Ministern kommer att träffa den saudiske handelsministern Majid Alkassabi och flera andra företrädare för den saudiska regimen under torsdagen. 

Parterna ska diskutera den bilaterala handelsrelationen mellan Sverige och diktaturen.

Flera svenska företag

Ett stort antal svenska företag är etablerade i Saudiarabien.

Det handlar bland annat om företag inom hälsosektorn, telekom, energi och transport.

Regeringen framhåller att regionen är viktig för Sverige. 

– Saudiarabien är en regional dialogpartner och en tongivande aktör inom den muslimska världen. Besöket utgör en möjlighet att stärka Sveriges relationer i regionen, framhåll Johan Forssell. 

Islamistisk diktatur

Den islamistiska diktaturen Saudiarabien är hårt kritiserad i västvärlden.

Landet följer en strikt islamistisk lagstiftning. Saudiarabiens diskriminering av kvinnor har uppmärksammas av flera människorättsorganisationer.

Kvinnor är enligt lagen underordnade män när det gäller giftermål, skilsmässa, vårdnad av barn, arv och andra områden.

– Förmyndarsystemet innebär att en kvinna inte får fatta beslut som gäller henne själv. Istället måste en manlig släkting fatta besluten åt henne, uppger Amnesty.

Saudiarabien sticker även ut när det gäller utdelade dödstraff.

Diktaturen är ett av de länder i världen som avrättar flest personer. 

Under 2022 avrättades ofattbara 82 människor under en enda dag i Saudiarabien. 

FN har fastslagit att Saudiarabien utfärdade ett rekordhögt antal dödstraff under 2022 – sammantaget utdelade landet fler dödsdomar än både 2020 och 2021.

Flera personer avrättas för drog- och smugglingsrelaterade brott.  En betydande del möter döden genom halshuggningar.

Ställer krav på regeringar

Narkotikarelaterade avrättningar bryter mot folkrätten som anger att  avrättningar endast ska användas för de “allvarligaste brotten” – det vill säga brott som har att göra med "avsiktligt dödande". 

Trots detta stod narkotikarelaterade avrättningar för 37 procent av samtliga bekräftade avrättningar under 2022.  

Amnesty ser allvarligt på den nya siffran. 

– Det är ett grymt faktum att nära 40 procent av alla kända avrättningar gällde narkotikarelaterade brott. Det är viktigt att betona att det ofta är människor från utsatta grupper som drabbas av detta skoningslösa straff. 

– Det är dags att regeringar och FN ökar trycket på de som är ansvariga för dessa flagranta människorättskränkningar och ser till att internationella skyddsmekanismer inrättas, säger Agnès Callamard, generalsekreterare för Amnesty International, i ett uttalande.

Krig i Jemen

De senaste åren har Saudiarabien också kritiserats för sitt krig i Jemen. Tusentals civila har dött och Amnesty har dokumenterat upprepade folkrättsbrott och krigsbrott.

Trots kritiken är Saudiarabien en viktig allierad till flera västländer.

– Den mesta kritiken tystnar inför landets enorma oljefyndigheter, som gör det till en oundgänglig handelspartner för alla, framhåller Utrikespolitiska institutet på sin hemsida.

Viktig handelspartner till Sverige

Sverige upprättade diplomatiska förbindelser med Saudiarabien 1957.

Sedan en lång tid tillbaka är landet Sveriges största exportmarknad i Mellanöstern.

Svenskt näringsliv är välrepresenterat på den saudiska marknaden och svenska företag har deltagit i flera omfattande infrastrukturprojekt i landet. 

– På senare tid har även relationerna på utbildnings- och forskningsområdet utvecklats. Flera svenska universitet och högskolor har ingått samarbetsöverenskommelser med saudiska motsvarigheter, framhåller regeringen på sin hemsida.

I veckan avslöjades det att svenska Kunskapsskolan etablerat skolor i Mellanöstern där barn delas upp baserat på lön, kritik mot regimen inte är tillåtet och där det är förbjudet att inte delta i bön.

Flera riksdagspartier reagerade kraftigt, bland annat Sverigedemokraterna.

LÄS MER HÄR:

SVERIGEDEMOKRATERNA RASANDE: "DET ÄR FULLSTÄNDIGT OETISKT"

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen