8 oktober 2025

Sverige ställs inför rätta

2025 10 08

EU-kommissionen drar Sverige inför rätta.

Enligt kommissionen lever inte Sverige upp till sina klimatåtagande.

Nu hotas Sverige med böter och stäms inför EU-domstolen.  

–  Kommissionen har beslutat att väcka talan mot Sverige vid EU-domstolen med en begäran om att utdöma böter i enlighet med artikel 260.3 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt då Sverige inte i nationell lagstiftning har införlivat EU:s nyare regler som syftar till att påskynda tillståndsförfarandena för anläggningar för förnybar energi, framhåller EU-kommissionen i ett uttalande.

Klimatåtgärder saknas

Bakgrunden är att Sverige åtagit sig att senast den 1 juli 2024 ha tagit fram åtgärder för att förenkla och förkorta tillståndsförfarandena för projekt för förnybar energi.

Men inga åtgärder har presenterats – trots påminnelser från EU-kommissionen.

– Hittills har Sverige, mer än ett år efter det att tidsfristen för införlivandet löpte ut, fortfarande inte anmält några införlivandeåtgärder. Underlåtenhet att anmäla införlivandeåtgärder kan leda till att ärendet förs vidare till domstol och att böter utdöms i enlighet med artikel 260.3 i EUF-fördraget, står det i uttalandet.

LÄS MER: ”Allvarligt” – 1,3 miljoner svenskar har samma problem på jobbet

Fasa ut fossila bränslen

I november 2023 ändrade EU sitt direktiv för förnybar energi.

– Målet är att öka energioberoendet, särskilt efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina, sänka energipriserna och fasa ut fossila bränslen i energisektorn, framhåller EU-kommissionen.

När direktivet ändrades beordrades medlemsländerna att införa ett antal nationella åtgärder för att påskynda omställningen från fossila bränslen till förnybar energi. Detta anser EU-kommissionen att Sverige har misslyckats med.

Hur höga böter Sverige riskerar framgår inte.

LÄS OCKSÅ: Belarus rycker ut – måste rädda Ryssland från total kris 

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


8 oktober 2025

Prishöjning väntas i hela landet – ny smäll för hushållen

2025 10 08

Vattenpriserna fortsätter att skena i Sverige.

Kostnaderna för vatten och avlopp har ökat i hela landet under 2025.

I genomsnitt har priserna stigit med 10,9 procent i år jämfört med 2024, enligt Nils Holgerssongruppens årliga kartläggning.

Två kommuner sticker ut: Säffle och Åmål har höjt priserna med hela 50 procent.

– När vatten- och avloppstaxorna rusar långt över inflationen blir det snabbt en tung nota för både hushåll och fastighetsägare. Årets siffror visar tydligt att kostnaderna sticker iväg och att skillnaderna mellan kommunerna blir allt större. I stället för att ta ansvar för eftersatt underhåll skickar kommunerna notan till hushållen, som får betala mer utan att vatten eller service blir bättre, säger Rikard Silverfur, ordförande för Nils Holgerssongruppen.

– Det är orimligt att kommunerna täcker upp gamla skulder genom att vältra över försummat underhåll på kunderna, fortsätter Silverfur.

Nästa smäll på väg

Nu behöver hushållen stålsätta sig för nästa smäll.

Kostnaderna för vatten och avlopp kommer att fortsätta öka i hela landet, enligt föreningen Svenskt Vatten.

– Allt pekar på att VA-taxorna kommer fortsätta stiga de kommande åren. Orsakerna är många, och flera förändringar i omvärlden påverkar kostnaderna för Sveriges VA-organisationer, framhåller Svenskt Vatten i ett uttalande.

– Dessutom ökar trycket på att skapa motståndskraftiga system som klarar kriser och långsiktig försörjning. Allt detta driver upp taxan.

LÄS MER: Varnar för systemkollaps – ”vi har skrikit oss hesa”

Fyra orsaker

Svensk Vatten pekar ut fyra orsaker till att vattenpriserna kommer att fortsätta skena:

- EU-direktiv ställer högre krav på vattenkvalitet, avloppsrening och säkerhet.

- Klimatanpassning kräver att VA-systemen dimensioneras för extremväder, skyfall och höjda grundvattennivåer.

- Reinvesteringsbehoven ökar i takt med att ledningsnät och anläggningar når sin tekniska livslängd.

- Låga räntor och ökad lånefinansiering ger tillgång till kapital, men ökar samtidigt kravet på återbetalning via taxan.

LÄS OCKSÅ: Willys hemsida kraschade – enormt intresse 

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


8 oktober 2025

Elkunder får straffavgift på 9 000 kronor – anmälningar väller in

2025 10 08

Över 350 anmälningar har inkommit till Konsumentverket.

Två elbolag får skarp kritik efter en granskning av Konsumentverket.

Myndigheten kan nu införa rättsliga åtgärder mot bolagen.

Företagen lurar elkunder och begär in straffavgifter på runt 9 000 kronor.

– Det är fruktansvärt hur man får hålla på så här. Hur får man fortsätta ha bolag och fortsätta lura folk, säger Reyhane, vars mamma i Göteborg har blivit lurad genom telefonförsäljning, till SR.

Nytt bolag har dykt upp

Elföretaget Nordic Best Energy har granskats av myndigheter under lång tid, och riskerar nu rättsliga åtgärder.

Under tiden som företaget har granskats har samma personer startat ett nytt bolag, Svenska Elverket.

Nu uppkommer samma kritik, också mot det nya företaget.

Över 350 anmälningar har kommit in till Konsumentverket.

Läs också: Nytt betalsätt i Sverige – hyllas stort

Lång bindningstid

Anmälningarna berättar om kunder som lurats in i avtal, från telefonförsäljare som uppger att man ringer från det elbolaget som kunden har sedan tidigare.

När konsumenterna sedan vill avsluta avtalet, som ofta är bundet på fem år, fakturerar elföretagen sina kunder en straffavgift på omkring 9 000 kr.

– Säger man upp avtalet, som i min svärmors fall var på 60 månader – vilket är helt sinnessjukt långt – då lägger de på en avgift på minst 9 000 kronor, säger en person i Stockholm, till radiokanalen.

Telefonförsäljning är ett problem

Konsumentverket uppger att telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem.

Det finns ett stort missnöje, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon.

I somras föreslog Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.

– Telefonförsäljning berövar konsumenten initiativet och kontrollen över både vad som ska handlas och när det ska ske. Konsumenten överrumplas och möter oförberedd en angelägen säljare som oftast bara har en enda produkt att sälja, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell, i ett uttalande.

– Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion och förutsättningarna att ta till sig information och begrunda sina behov är undermåliga, oavsett om regelverket följs eller inte.

Läs också: ”Allvarligt” – 1,3 miljoner svenskar har samma problem på jobbet

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen