Sverige ska bli populärare – helt ny strategi lanseras

2025 04 29

Sverigebilden ska stärkas i utlandet.

Det är målet med en ny strategi som regeringen och Svenska institutet (SI) tagit fram.

På tisdagen lanseras den nya strategin som syftar till att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft, skapa förtroende och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet. 

Enligt SI har strategin tagits fram genom en ”omfattande process”. Ett stort antal representanter för näringsliv, akademi, myndigheter, regioner och bransch- och intresseorganisationer har deltagit i projektet. Totalt har över 300 företrädare fått ge sin syn på hur strategin ska utformas.

– I en tid av ökade informationshot och internationella utmaningar är en stark och faktabaserad Sverigebild viktigare än någonsin. Den nya strategin är resultatet av en bred nationell kraftsamling och syftar till att ge alla som verkar internationellt ett gemensamt verktyg för att bygga relationer, öka förtroendet och främja Sveriges långsiktiga intressen, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

Enligt SI skiljer sig den nya strategin från tidigare kommunikationsstrategier för Sverige. Detta eftersom den nya strategin har formats genom en inkluderande process, och därmed har en bred och djup förankring hos de som kommer att arbeta med den.

– När så många olika aktörer möts – från näringsliv till akademi och myndigheter – från norr till söder – uppstår ett dynamiskt samtal där nya perspektiv växer fram. Det är just det som gör resultatet av det här arbetet både verklighetsförankrat och bärkraftigt, säger Maria Fuxborg, näringspolitisk chef på Västsvenska Handelskammaren. 

Regeringen: ”Vi kraftsamlar”

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) har uttalar sig också om den nya strategin. Han framhåller att regeringen ”kraftsamlar” för att mobilisera fler aktörer som kan stärka Sveriges anseende utomlands. Enligt ministern gäller det särskilt aktörer inom näringslivet.

– En stark Sverigebild är avgörande för svenska företags konkurrenskraft, och för att motverka vilseledande information om Sverige. Vårt budskap till omvärlden ska vara tydligt: Med Sverige får man en pålitlig och innovativ partner med hög samarbetsförmåga, säger Dousa. 

Fakta: Sverigebildsstrategin

- Strategin är avsedd att användas av en bredd av aktörer – från svenska ambassader och företag till myndigheter och branschorganisationer.  Den erbjuder vägledning och stöd i allt från opinionsbildning till marknadsföring och internationella samarbeten.

- SI har haft konsultationer med 300 aktörer inom myndigheter, branschorganisationer, forskarvärlden, regioner och näringslivet. Under SI:s arbete med Sverigebildsstrategin har det genomförts tre hearingar med cirka 80 deltagare, 30 djupintervjuer med prioriterade intressenter och sex workshopar med cirka 280 deltagare.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryssland på väg mot ny konflikt – soldater på plats i flera länder

2025 06 19

Ryssland utökar sin militära närvaro utanför landets gränser.

För två år sedan dog Jevgenij Prigozhin, grundare av den ökända Wagnergruppen, i en flygkrasch. 

Dess legosoldater härjade på slagfältet i Ukraina, men har också varit närvarande i bland annat Mali.

Efter att Prigozhin försvann uppstod ett tomrum.

Det har nu Ryssland börjat fylla genom att beväpna soldater i ersättargruppen Africa Corps, rapporterar AFP.

Men skillnaden är stor.

Tidigare har Kreml distanserat sig från legosoldaterna. Den här gången stöttas soldaterna helt öppet av Ryssland, menar analytikerna.

På plats i minst sex länder

Africa Corps bedöms drivas av det ryska försvarsministeriet.

Nu utökar gruppen sin närvaro samtidigt som Mali, Burkina Faso och Niger, som leds av juntor som tagit över makten i olika kupper de senaste åren, börjat närma sig Ryssland.

Utöver de tre länderna finns det även ryska legosoldater på plats i Libyen, Sudan och Centralafrikanska republiken, enligt forskningsorganisationen RAND Corporation.

Al-Qaida kan slå tillbaka

Syftet är att stärka Rysslands inflytande på kontinenten och motverka västvärldens.

– Kreml kommer att fortsätta att ge direkt stöd till Africa Corps, de kommer att fortsätta skicka in leveranser med utrustning och vapen, säger Beverly Ochieng, Afrikaanalytiker vid Center for Strategic and International Studies, till AFP.

Hon varnar samtidigt för motreaktioner.

– Vi kommer att se en stadig takt i våldet från al-Qaida-gruppen i motstånd mot Rysslands inblandning.

På väg in i "evigt krig"

Den amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War, ISW, har också noterat legosoldaternas upptrappning i Afrika.

Institutet flaggar dock för att övergången till en mer öppen rysk statlig närvaro i Afrika kan leda till stora geopolitiska risker för Kreml.

Risken för rysk prestige kan leda till att Ryssland blir djupare involverat i långvariga konflikter för att "rädda ansiktet", vilket skulle snärja Kreml i sin egen serie av “eviga krig”, framhåller ISW.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ica-butik gick i konkurs efter 140 år – återuppstår nu

2025 06 19

En klassisk butik som fick tacka för sig kommer nu tillbaka.

För inte så länge sedan kom besked om att Ica Nära Kastbergs Livs i Edvalla söder om Gävle gick i konkurs.

Detta efter att ha drivits av samma familj i 140 år.

Nu framgår att butiken överlever, rapporterar Dagligvarunytt och Arbetarbladet.

Butiken återuppstår

De senaste åren har varit mycket utmanande lönsamhetsmässigt för butiken.

Därför togs konkursbeslutet.

Nu köper delägarna Filip och Erik Kastberg butiken genom ett bud på konkursboet via ett nytt bolag.

– Det är både en stor lättnad och glädje, säger Filip Kastberg till Arbetarbladet.

“Känns bra”

Bröderna gör alltså ett nytt försök med den klassiska Ica-butiken.

Även konkursförvaltaren Olov Kling är nöjd med saken.

– Det känns jättebra. Det innebär att butiken blir kvar och det är viktigt för bygden, säger han.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Senaste statistiken

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 2 procent under maj jämfört med samma period föregående år.

UC noterar ökning inom hotell- och restaurang om 13 procent. 

Inom detaljhandel noteras en minskning om 2 procent och inom partihandel ser UC en ökning om 61 procent.

“Präglas av osäkerhet”

Amanda Aldestam, analytiker på UC, understryker att det ekonomiska läget i Sverige alltjämt är utmanande.

– Framtidsutsikterna för konkurser i Sverige präglas av osäkerhet. Tullar, global oro och minskad inhemsk konsumtion kan dämpa efterfrågan, samtidigt som räntesänkningar ger visst utrymme för återhämtning, säger hon.

– Utvecklingen framåt beror i hög grad både på hushållens val – om de ökar sin konsumtion eller fortsätter att prioritera sparande – och på hur företagen väljer att anpassa sina investeringar och prioriteringar i det nya läget.

Riksbanken har som bekant sänkt styrräntan för att försöka få fart på konjunkturen igen.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen