Sverige på väg mot kritiserad lösning i migrationspolitiken

2025 03 12

Ett nytt experiment i Europa har väckt Sveriges uppmärksamhet.

I utbyte mot pengar vill Italien börja skicka migranter till en mindre by i norra Albanien.

Samhället används som experiment för en ny europeisk flyktingpolitik och kan bli aktuellt även för Sveriges del, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi vill att EU-kommissionen tar fram en pilotmodell först, som vi kan pröva och utvärdera. Vi tror att det vore bra med en EU-gemensam lösning, säger Johan Forssell, migrationsminister, till tidningen.

3 000 migranter

För att få lov att använda albansk mark och bygga läger har Italien betalat motsvarande över sju miljarder kronor till landet.

Uppemot 3 000 migranter ska kunna bo i lägret och det är den italienska kustbevakningen som ska sålla ut ensamma män som flyr över Medelhavet och skicka dem till Albanien redan innan de anländer till Italien.

Hyllas och kritiseras

Experimentet har hyllats av EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och enligt SvD är det bara en “tidsfråga” innan svenska migrantläger upprättas i Albanien.

– Det är ett samarbete som Albanien ingått med Italien, de vill ju det här frivilligt. Det är klart att EU vill ha det här, men vi kan också hjälpa de här länderna med investeringar och handel och skapa en positiv utveckling, säger Johan Forssell.

Förslaget möter dock också hård kritik. Människorättsorganisationer och oppositionspolitiker menar att man säljer ut Albanien och bedriver en slags kolonialism genom att ge territorium till EU-länder. Albanien själva är inte med i unionen, men är kandidatland.

Inlett nytt samarbete

Regeringen och Sverigedemokraterna har vid upprepade tillfällen deklarerat att Sverige gått från att i första hand vara ett land för asylinvandring till att nu vara ett land för arbetskraftsinvandring. 

Så sent som i slutet på februari gav statsminister Ulf Kristersson besked om att man är redo att delta i en ny migrationsplan med just Italien.

– Sverige i norra Europa och Italien i södra Europa har mycket att tjäna på ett nära samarbete kring gemensamma migrationsutmaningar, sade Kristersson på en gemensamt pressträff med den italienska premiärministern Giorgia Meloni, enligt SVT.

"Känner konsekvenser alltför väl"

Lösningen som det då talades om var det italienska initiativet “Rome Process”, som beskrivs som en kombination av migration och utveckling, handel och ekonomiska frågor.

– Både Sverige och Italien känner konsekvenserna av enorm irreguljär invandring alltför väl. Det är därför vi båda byter politik och agerar för att EU ska göra mer, sade Kristersson vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Nytt krav aktuellt: godkända dieselbilar kan plötsligt underkännas

2025 03 11

Mängder av dieselbilar slinker igenom besiktningen trots att de borde underkännas.

Det larmet kommer från Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, på tisdagen.

Enligt ny statistik godkänns i princip samtliga svenska dieselbilar vid avgasmätning, medan nio procent får rött ljus i bland annat Tyskland, Belgien och Nederländerna.

I Sverige släpps 99,79 procent av bilarna igenom trots att många av dem borde underkännas, enligt branschen.

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof, säger Tord Fornander, ordförande för FBB, i en kommentar och tillägger:

– Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera.

Använder annan metod

Siffrorna från FBB baseras på över 630 000 avgasmätningar vid svenska besiktningar under fjolåret och drygt två miljoner i Europa.

Att skillnaden är så stor beror enligt branschen inte på att svenska bilar är renare eller bättre, utan om vilken metod som används för att mäta dem.

I Sverige används en 50 år gammal metod, som beskrivs som en med “betydligt mer generösa gränsvärden”, än den moderna teknik som upptäcker trasiga eller manipulerade partikelfilter som andra EU-länder har anammat.

"Måste bort från vägarna"

Resultatet är tydligt, enligt FBB.

Det leder till att dieselbilar “med skyhöga utsläpp godkänns utan problem”.

– Vi vet att en liten andel av bilarna står för nästan alla partikelutsläpp. Det är dessa vi måste identifiera och få bort från vägarna. Den här statistiken borde göra det omöjligt för Transportstyrelsen att fortsätta bromsa – nu måste myndigheten börja införa partikelräkning, säger Tord Fornander.

Kan komma som en chock

Transportstyrelsen har redan inlett en utredning om att införa partikelräkning. Utöver branschens omedelbara krav har myndigheten även uppmanats av EU-kommissionen att införliva metoden.

Börjar Sverige mäta på samma sätt som andra EU-länder kan det dock bli en chock för många dieselbilsägare.

Det skulle innebära att drygt 60 000 dieselbilar som idag godkänns plötsligt kan underkännas utifrån EU:s regelverk, enligt siffror från bilsajten Carup.

Foto A. Podrez

Text: Redaktionen


Europa har fått nog – slår tillbaka stenhårt mot Trump

2025 03 12

Europa väntas slå tillbaka med full kraft mot USA:s president Donald Trump.

Klockan 05.00 idag svensk tid var beskedet ett faktum: från och med då började de utlovade 25-procentiga tullarna på stål och aluminium att gälla.

Alla länder i EU påverkas och kan slå hårt mot företagen, inte minst i Sverige.

Men Europa väntas gå till motattack.

En kraftig sådan.

– De kommer antagligen ta fram den stora släggan eftersom de är så trötta på Trump, säger en representant för europeisk stålindustri om EU-kommissionens förväntade svar, till Politico.

"Kan inte lita på USA längre"

Uppgifterna bekräftas av ytterligare tre diplomater med insyn.

Enligt tidningen har EU ett “vedergällningspaket” redo att aktiveras. I det finns tullar på ikoniska amerikanska produkter som till exempel motorcyklar från Harley Davidson, bourbon och jeans.

– Vi kan inte lita på USA längre, det är en ny verklighet. Så vi måste vara tuffa och slå tillbaka, det är den enda medicinen, säger en av EU-diplomaterna som Politico talat med.

Flera av tullarna har varit vilande sedan Trumps första mandatperiod i Vita huset.

– Om Bryssel inte gör något kommer dessa aktiveras igen i slutet av månaden. Men det kommer nog att gå längre än så, framhåller diplomaterna.

"Han är inte president i världen"

En förväntade motattacken bekräftas även från EU på onsdagsmorgonen.

– Som svar lanserar kommissionen en rad motåtgärder för att skydda europeiska företag, arbetstagare och konsumenter från effekterna av dessa omotiverade handelsrestriktioner, framhåller unionen i ett pressutskick.

Karin Karlsbro, EU-parlamentariker för Liberalerna tillika vice ordförande i EU:s utskott för internationell handel, menar att det kan handla om just de saker som EU-diplomaterna talar om, det vill säga tullar som infördes mot USA 2018 men pausades när Joe Biden tog över makten.

Redan första april kan de återupplivas.

– EU har förberett åtgärder. Donald Trump är president i USA – han är inte president i världen, säger Karin Karlsbro till Aftonbladet.

"Ren utpressning"

Enligt Karlsbro finns det inga tecken som indikerar att Trump är beredda att dra tillbaka tullarna, som alltså aktiverades under onsdagsmorgonen.

Hon understryker att EU inte vill ha ett handelskrig och att det bara går att beklaga att situationen har uppstått.

– Det är dåligt för alla inblandade. Donald Trump ägnar sig inte åt normal handel utan ren utpressning.

LÄS MER: Jens Stoltenberg varnar hela EU – Sverige rycker in

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen