Sverige kan bli av med coronaviruset i sommar enligt forskare

2022 02 21

Redan till sommaren har Sverige chans att helt bli av med viruset.

Det menar Joakim Dillner som är professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet rapporterar DN.

Kan sjunka till noll

Han menar att smittspridningen skulle kunna sjunka till noll i Sverige förutsatt att det inte dyker upp några nya varianter och förutsatt att man smittspårar. Redan i mars månad kan den så omtalade flockimmuniteten inträda bedömer professor Dillner som framhåller att möjligheten kan uppstå om smittan fortsätter att sjunka fram till sommarmånaderna.

Smittspårning viktigt

– Om vi smittspårar kring det fåtal fall som dyker upp finns en möjlighet att bli av med det här viruset, vilket vore oerhört mycket värt för både välfärd och hälsa, säger han till tidningen.

Hållit tillbaka virusvarianter

Han lyfter fram två tillfällen tidigare då Sverige tack vare smittspårning höll tillbaka virusvarianter tydligt. Dels när deltavarianten kom våren 2021, dels när omikronvarianten kom till Sverige vilket var flera veckor efter Norge och Danmark.

Få stopp helt och hållet

– Om det går att få stopp på smittspridningen helt och hållet vore det betydelsefullt. Jag tycker att vi ska göra det vi kan för att hålla det här viruset borta så länge som möjligt, säger han till DN.

Hoppfull smittskyddsläkare

Region Västmanlands smittskyddsläkare Jan Smedjegård är också hoppfull.

– Vi hoppas att vi snarast kommer få relativt begränsad smittförekomst mot hösten och vintern på samma sätt som influensan brukar bete sig, säger han till DN.

106 nya dödsfall

Pandemin är dock långt ifrån över och vid Folkhälsomyndighetens uppdatering i fredags rapporterades om hela 106 nya registrerade dödsfall i Sverige sedan dagen innan. Sammanlagt har 16 501 personer avlidit sedan pandemin startade.

Totalt har 2,4 miljoner svenskar bekräftats smittade och mörkertalet kan vara flera miljoner.

Foto: Region Uppsala

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen