JUST NU: Sverige halkar efter i 5G-racet

2022 08 08

Utbyggnaden av 5G-nätet går långsammare i Sverige än i övriga Europa.

Det kan innebära problem för svenska teknikföretag som vill testa sina nya produkter, rapporterar SR Ekot.

”Jätteproblematiskt”

– Från industrins synvinkel är det jätteproblematiskt att vi inte haft en snabbare utbyggnad av 5G, industrin kan inte ta nästa steg i sin digitaliseringsresa eftersom 5G-uppkoppling saknas, säger Patrik Sandgren, ansvarig för digitaliseringspolitik på branschorganisationen Teknikföretagen, till SR.

EU:s målsättning är att hela unionen ska ha en full 5G-täckning år 2030.

En målsättning som Sverige kan missa. I dag är ungefär en femtedel av det svenska 5G-nätet på plats, rapporterar SR.

Enligt EU-kommissionens statistik är den genomsnittliga utbyggnaden tre femtedelar inom unionen. 

Lagändring

En anledning till att Sverige ligger efter i tidsplanen är en ny lagändring som försenade 5G-auktionen.

Auktionen, som omfattade tillstånden att inleda den svenska 5G-utbyggnaden, försenades med ett år på grund av överklaganden och den nya lagändringen.

EU:s mål 2030

  1. Digital kompetens: Minst 80 procent av alla vuxna ska ha grundläggande digitala färdigheter. Minst 20 miljoner anställda specialister inom informations- och kommunikationsteknik. I dag är antalet knappt åtta miljoner. Andelen kvinnor inom sådan yrken ska ökas
  2. Snabbt internet och infrastruktur: Alla hushåll i EU ska ha uppkoppling i gigabit-hastighet. I dag är andelen knappt tre av fem hushåll. Alla befolkade områden ska täckas av 5G-nät. I dag är områdestäckningen 14 procent. EU ska tillverka en femtedel av alla avancerade halvledare, en fördubbling jämfört med i dag. 10 000 klimatneutrala, mycket säkra knutpunkter, ska vara i bruk. EU ska ha sin första kvantdator 2025.
  3. Digitalisering av företag: Tre av fyra företag ska använda molntjänster, stordata och artificiell intelligens. Nio av tio företag ska använda grundläggande digital teknik. I dag är andelen drygt tre av fem företag. Antal nystartade företag med ett värde på minst en miljard dollar ska fördubblas till runt 250.
  4. Digitalisering av offentliga tjänster: Alla viktiga offentliga tjänster ska finnas på nätet. Alla ska ha tillgång till sin patientjournaler på nätet och minst fyra av fem ska använda e-ID.

Källa: Europaportalen

Foto: S. ID  resp J. Bezanger

Text: Redaktionen


Kommun förbjuder katter

2024 07 23

En kommun har infört ett förbud som inte lär uppskattas av kattägare.

Katter är ett av våra mest populära sällskapsdjur, och i många svenska hem är katten en självklar del av familjen.

Men att få ha katt hemma är inte en självklar rättighet.

Åtminstone inte om man vill flytta in i ett nybyggt hyreshus i Falun.

Där säger man nämligen nej till att ha katter som hyresgäster, rapporterar SR.

”Kommer ha kattfritt”

Det handlar om nybyggda hyreshus i området Furiren i Falun.

Husen ägs av kommunens bostadsbolag Kopparstaden.

De har infört ett förbud för katter i 129 nybyggda lägenheter.

– På Furiren kommer vi ha kattfritt, meddelar Kopparstadens marknads- och uthyrningschef Anna Timander.

”Katturin fastnar ju”

Beslutet motiveras med att det skulle bli väldigt svårt att sanera om katterna kissar i de nybyggda lägenheterna.

– Det beror på att vi har stomme helt i trä på Furiren, och det gör att skulle vi behöva sanera så kan det bli väldigt svårt och kostsamt. Katturin fastnar ju på ett helt annat sätt, säger hon till radiokanalen.

Kopparstaden har totalt över 5000 hyreslägenheter, och i de flesta är katter tillåtna. Men vill man flytta in i någon av de nya lägenheterna på Furiren så måste man alltså välja bort katten.

Hund är däremot tillåtet.

– Ja, absolut. Katter är ju svårare att styra, de är ju mer självständiga.

Liknande hos andra värdar

Hyresvärdar som infört kattförbud har tidigare uppmärksammats av bland annat Hyresgästföreningen.

Förutom Kopparstaden i Falun så har även två andra kommunala bostadsbolag i Dalarna – Bärkehus i Smedjebacken och Morastrand i Mora – uppmärksammats då de infört kattförbud i mindre delar av sitt bestånd, rapporterar Hem & Hyra.

Det visar en granskning som gjordes 2019.

Enligt vad tidningen då rapporterade så är det juridiskt tveksamt om en hyresvärd verkligen har rätt att införa ett sådant förbud.

Foto: A Ferreira

Text: Redaktionen


Tankade bilen för 8 000 kronor hos Circle K – fick ingen bensin

2024 07 23

Circle K bekräftar problem vid en av bolagets bensinmackar.

Det är i Mora som de ovanliga problemen har uppstått.

Flera kunder har tankat vid en av Circle Ks bensinstationer i staden och betalat för sig.

Det enda problemet är att ingen bensin har kommit ut från pumpen.

Det rapporterar SVT.

Betalade 8 000

En som har drabbats av problemen är Jon Jannes.

Han lyckades tanka 453 liter bensin i sin bil för en kostnad på 8 000 kronor.

Så stod det iallafall på på kvittot.

– Jag har gjort allt jag kan för att få tillbaka pengarna, men det känns som att jag bara blir skickad runt i cirklar, säger Jon Jannes till SVT.

Bekräftar problem

Circle K bekräftar att flera kunder har fått problem vid tanken på sistone.

Jon Jannes uttrycker frustration över att hans semesterpengar är borta, vilket Circle K menar inte ska ske.

– Vi hade dessvärre problem med lufttankningar på en av Moras bränslestationer i juni och samtliga kunder ska ha återbetalats men Jons återbetalning verkar ha fastnat. Han kommer givetvis få tillbaka pengarna.

Det påverkar

Just nu ligger priset för diesel på 18,09 kronor per liter, bensin 98 på 19,39 kronor litern och bensin 95 på 18,44 kronor.

Bensinpriserna, som har diskuterats och debatterats kraftigt under de senaste åren, styrs främst av omvärldsfaktorer.

– På kort sikt är det priset på raffinerad bensin och diesel på den nordeuropeiska marknaden som är avgörande för bensin- och dieselpriset i Sverige, förklarar Circle K.

– Eftersom all handel sker i dollar är dollarkursens utveckling mot svenska kronan en viktig del i drivmedelsprisutvecklingen.

Även politik

Även politik bedöms kunna ha stor påverkan på drivmedelspriserna.

– Världspolitiken kan ha en stor inverkan på råoljepriset, eftersom politisk oro kan påverka både oljeproduktion och transporter negativt. 

– När efterfrågan blir större än tillgången, stiger priserna. Skatter och tullavgifter i olika delar av världen påverkar också priset.

Oron över situationen i Mellanöstern är en sak som bedömare menar skulle kunna leda till högre oljepriser.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen