Svenskt stridsflyg i luften vid rysk attack

2025 06 10

Under natten mot måndagen utförde Ryssland en av sina största luftattacker mot Ukraina.

Enligt det ukrainska flygvapnet avfyrades 479 drönare och 20 robotar mot Ukraina. Det största luftanfallet hittills under kriget, rapporterar Kyiv Independent.

Den massiva attacken fick Polen att skicka upp stridsflyg för att bevaka sitt luftrum.

Nu meddelar Nato att det polska flygvapnet fick hjälp av Sverige.

Enligt försvarsalliansen beordrades svenskt stridsflyg upp i luften i samband med den ryska attacken.

– Det var två Jas-Gripen hemmahörande på F 17 i Kallinge som lyfte tillsammans med flyg från det polska flygvapnet, rapporterar P4 Blekinge.

Stationerade i Polen

Sverige har sex stridsflygplan stationerade i Polen.

Den svenska styrkan deltar i Natos förstärkta luftrumsövervakning och incidentberedskap, enhanced NATO Air Policing. 

– Vi har en lång erfarenhet av att upprätthålla och säkerställa Sveriges territoriella integritet med vår incidentberedskap. Det som är nytt är att vi nu genomför samma flyguppdrag från Polen och inom ramen för Natos förstärkta luftrumsövervakning av det allierade luftrummet, säger Jörgen Axelsson, flygvapnets operationschef, i ett uttalande.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – “Idag ökar vi trycket på Ryssland” | Ekonomibladet

"Första gången"

Försvarsminister Pål Jonson (M) har också uttalat sig om de svenska stridsflygplanens uppdrag.

– Det är första gången som svenska stridsflygplan deltar i luftrumsövervakningen från en annan allierads territorium. Det är också första gången som svenska stridsflyg deltar utomlands i Natos förstärkta luftrumsövervakning under Natos ledning.

LÄS MER OM SÄKERHETSLÄGET HÄR:

Brutal attack av Ryssland – “något helt utöver det vanliga"

FÖRSVARSMAKTEN: Så kan Ryssland attackera Sverige

UPPGIFTER: Massiv eskalering – ”ska krossa Ukraina”

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande: Fritidsaktivitet kan ge fängelse

2025 08 08

En vanlig hobby kan ge böter eller i värsta fall fängelse.

Det handlar om drönarflygning där privatpersoner överskrider rådande regler och lagar.

Det gäller särskilt inom städer och tätbebyggda områden, där det finns en rad lagar och regler som måste följas.

– I dagsläget har vi någon form av incidenter med koppling till drönare varje vecka. De flesta gångerna handlar det om att man flyger för högt, säger Johan Dahlén vid sektionen för kamerabevakning och analys i polisregion Syd.

Kan leda till fängelse

För den som inte har kunskap om vilka regler som gäller kan fritidsaktiviteten sluta riktigt illa.

Vanliga överträdelser är att flyga utom synhåll, flyga över folksamlingar eller att inte ta hänsyn till restriktionsområden där luftfart är begränsad eller förbjuden.

– I straffskalan finns både böter och fängelse, så det är väldigt viktigt att man känner till och följer reglerna. Och det är också viktigt att man inte stör våra egna drönare inom polisen, säger Johan Dahlén.

Drönarincidenter vid evenemang

Under stora evenemang ökar antalet överträdelser, då många besökare riskerar att flyga sina drönare över förbjudna områden.

– Det är viktigt att känna till om det finns skyddsobjekt i området man vill flyga i – dem får man inte flyga över. Inte heller fotografera eller filma skyddsobjekt med så kallat avbildningsförbud, säger Johan Dahlén.

Skyddsobjekt är ofta känsliga byggnader eller anläggningar där särskilda säkerhetsregler gäller – exempelvis militäranläggningar eller polisstationer.

Drönarkort krävs

För att få flyga krävs vanligtvis ett drönarkort, som du får genom att registrera dig som operatör och fjärrpilot på Transportstyrelsens webbplats. Ett teoriprov online måste också klaras.

Den som bryter mot reglerna kan åtalas för flera olika brott:

- Brott mot luftfartsförordningen – exempelvis flygning i förbjudet område.

- Brott mot luftfartslagen – som att flyga utan visuell kontakt eller över folksamlingar.

- Flygfylleri – samma promillegräns som för bilkörning gäller.

- Brott mot skyddslagen – exempelvis vid flygning över skyddsobjekt.

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

2025 08 08

Postnord väljer att slopa en av sina tjänster.

Det nordiska postföretaget bekräftar att den populära tjänsten Expresspaket, som erbjuder leverans inom Sverige dagen efter inlämning, försvinner helt i slutet av augusti.

Tjänsten har främst riktat sig till företag och inkluderade hämtning, hemleverans eller avlämning på serviceställe, men används även av privatpersoner som vill hantera sina paket med en expresstjänst.

Expresspaket har ett viktkrav på maximalt 20 kilo och är begränsat till inrikesleveranser.

– På grund av minskad efterfrågan och förändringar i vår transportstruktur kommer tjänsten Expresspaket att avvecklas helt den 29 augusti 2025, uppger Postnord i ett uttalande.

Förändringar i våras

Nedtrappningen av tjänsten började redan i april, då flygtransporter mellan Jönköping och Arlanda stoppades.

Det var det första steget i att minska företagets resurser kopplade till snabbleveranser.

Nedtrappningen skulle sedan endast gälla mellan 7 april till 29 augusti för specifika postnummerområden, men nu tas hela tjänsten istället ur bruk.

Kunder påverkas

Tjänstens borttagande innebär att de som varit beroende av snabb frakt nu måste se sig om efter alternativa lösningar.

– Expresspaket levereras normalt vid mottagarens dörr senast klockan 18 vardagen efter inlämning, i större delen av Sverige med några få undantag, beskriver Postnord sin snabba tjänst, som alltså snart blir historia.

Tidigare nedskärningar

Det är inte första gången i år som Postnord stått för förändringar inom sin koncern.

I början av året genomfördes en omfattande personalneddragning som en del av sin omorganisation. Totalt försvann omkring 150 tjänster, för främst chefer och specialister vid huvudkontoret.

Syftet med omstruktureringen var att anpassa verksamheten till större enheter och lägga ett tydligare fokus på paketmarknaden.

Postnord har ännu inte presenterat någon direkt ersättning för Expresspaket.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen