Svenskt nyårsbeteende förbryllar

2022 12 28

Att det är tuffa ekonomiska tider för hushållen märks inte på raketförsäljningen till nyår.

Det råder nämligen ett oväntat högt tryck på fyrverkerier, rapporterar SVT Nyheter.

En butiksägare i Uppsala berättar att han inte har sålt så här mycket raketer med så många dagar kvar till nyårsafton på över 20 år. Inte sedan millennieskiftet har det varit i närheten av årets försäljning.

– Jag tror att det beror på att, trots svåra tider, så vill folk unna sig, säger butiksägaren Peter Nordin till tv-kanalen.

160 miljoner kronor

Enligt uppgifter från Sveriges Pyroteknikbranschförbund lägger svenska folket varje år drygt 160 miljoner kronor på fyrverkerier.

Det kunde konstateras att försäljningen ökade redan 2020, då fler stannade hemma på grund av coronapandemin.

En ökning som verkar hålla sig även det här året, trots att 6 av 10 hushåll uppger att de fått sämre ekonomi under året, enligt en undersökning från TV4.

Lika många uttrycker att de är oroliga över sin privatekonomi, vilket en annan undersökning från Novus visat och som redovisats av DN.

– Den upplevda oron har sin grund i att de faktiska kostnaderna har ökat, säger Shoka Åhrman, sparekonom på SPP.

Ökat 50 procent

Att det skulle vara kämpigt ekonomiskt har bland annat avspeglats på mindre konsumtion av exempelvis el och en ökad konsumtion av billigare livsmedelsmärken.

Men det har alltså inte samma effekt på nyårsraketer.

– Jag har sett en ökning med 40-50 procent. Det är ju så klart jättekul, säger Peter Nordin till SVT, som dock konstaterar att det är för tidigt att sia om det blir ett rekordår.

Den mesta försäljningen sker nämligen de två sista dagarna före nyårsafton.

Het debatt

I Sverige är smällare med knall som enda effekt förbjudna. Vid den här tiden på året lyfts dock ofta debatten om även vanliga fyrverkerier med visuell effekt också ska förbjudas att användas av privatpersoner.

Frågan drivs bland annat av flera djurskyddsföreningar och Miljöpartiet har försökt få igenom frågan i riksdagen.

I Oslo har man till skillnad från Sverige hörsammat oron – och i den norska huvudstaden förbjuds i år offentliga fyrverkerier efter ett beslut av kommunfullmäktige.

– Jag håller med om att det är bättre att lägga pengar på sådant som är hållbart och gynnar alla, och som inte är skadligt för människor, djur och miljö, säger miljöborgarrådet Sirin Stav till norska NTB.

Även privatpersoner i Oslo förbjuds från att skjuta raketer före 18.00 på nyårsafton samt efter klockan 02.00 natten till nyårsdagen.

Foto: Designcologist

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen