Svenska vindkraftverk akutstänger – “alla kan gå i konkurs”

2025 05 12

Nya regler från Svenska kraftnät skakar om vindkraftsbranschen.

Det blåste för mycket i mars och vindkraftverk utanför Hudiksvall snurrade därför mer än beräknat.

Till följd av den starkare vinden fick företaget bakom Nyvallsåsens vindkraftverk en faktura på 238 000 kronor – per kraftverk.

Anledningen är regler som kräver en balans i elsystemet, det vill säga att det måste produceras lika mycket el som förbrukas och att en beräkning för elproduktionen därför måste göras av elbolagen dagen innan.

"Alla vindkraftverk kan gå i konkurs"

Det får nu vindkraftsbranschen att hissa illröd varningsflagg, rapporterar DN.

Nyvallsåsen tvingas omedelbart stänga och montera ned två kraftverk och det talas om att flera bolag riskerar konkurs.

– Jag är så oerhört upprörd över detta, om det tillåts fortsätta kommer alla vindkraftverk gå i konkurs. Om vi får fler liknande smällar är det kört, säger Stefan Sundelius till tidningen. Han är verksamhetsförvaltare på Solvind El och har likt Nyvallsåsen drabbats av höga böter, över en halv miljon kronor, på grund av mer vind än beräknat.

Prischocken beskrivs av branschorganisationen Energiföretagen som en blixt från klar himmel.

Enligt Martin Hedberg, delägare i Nyvallsåsens vindkraftverk, blåste det cirka tio meter per sekund istället för åtta meter per sekund. Han kallar bötessumman för “absurd”. Hela företagets årsintäkter försvann i och med böterna.

Svenska kraftnät: "En förutsättning"

Att upprätthålla kortsiktig balans mellan produktion och förbrukning av el är en av Svenska kraftnäts viktigaste uppgifter, understryker myndigheten.

Balans mellan produktion och förbrukning av el är en förutsättning för att kraftsystemet ska fungera och leverera el. Störningar i balansen riskerar även att skada eller helt slå ut teknisk utrustning, förklarar Svenska kraftnät.

LÄS MER: Plötsligt stopp för vindkraft i Sverige

Är ekonomiskt ansvariga

Svenska kraftnät understryker vikten av det så kallade balansansvaret.

– De balansansvariga företagen ansvarar ekonomiskt och planeringsmässigt för att tillföra lika mycket el till kraftsystemet som deras kunder förbrukar.

Eftersom det inte går att förutse alla avvikelser har därför Svenska Kraftnät ett ansvar för balanseringen av hela det svenska kraftsystemet i nutid.

– Det innebär i praktiken att Svenska kraftnäts kontrollrum övervakar kraftsystemet hela tiden och gasar och bromsar när det behövs för att säkra balans.

"Tar på stort allvar"

Myndigheten har svarat på det senaste branschlarmet. Man menar att man tar situationen  “på stort allvar”, men också att man förvarnat om förändringarna på elmarknaden under flera års tid.

– När obalanser uppstår får de som orsakat denna betala det pris som det kostat Svenska kraftnät, säger Anna Jäderström, sektionschef för balansmarkander, till DN.

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Det omöjliga har hänt – total “rysk panik”

2025 09 18

Ett oidentifierat flygande föremål var på vippen att utlösa ett kärnvapenkrig.

Den uppgiften kommer från George Knapp, en undersökande journalist som i dagarna vittnade i en utfrågning i USA:s representanthus.

Enligt Knapp kom han på 1990-talet över hemliga sovjetiska dokument som påstås visa att ett ufo nästan satte igång ett tredje världskrig.

Det ska framför allt handla om en otänkbar incident från 1982 som uppges ha varit sekunder från att få Ryssland att avfyra interkontinentala ballistiska missiler, även kallat ICBM, mot USA.

– Det inträffade en incident i oktober 1982 ovanför en ICBM-bas där ufon dök upp och observerades ovanför basen, där missilerna är riktade mot USA, säger Knapp i vittnesmålet enligt Fox News.

"Rysk panik"

Utfrågningen genomfördes av representanthusets arbetsgrupp för avklassificering av federala hemlighet.

Enligt George Knapp orsakade ufona “panik” hos ryska officerare.

– De här ufona utför otroliga manövrar. De splittras, smälter samman igen, dyker upp och försvinner. Och precis i slutet av denna fyratimmarsperiod lyste kontrollkoderna för uppskjutning av ICBM:erna upp. Något angav de korrekta koderna. Missilerna var aktiverade och redo att avfyras och de kunde inte stänga av dem, hävdar journalisten.

Kort därefter försvann farkosterna och kontrollsystemen återgick till det normala.

– Det är en kuslig sak. Jag menar, vi var bara ett par sekunder från att tredje världskriget skulle börja, och ufona var ansvariga för det, säger Knapp.

LÄS MER: Amerikansk missil träffar ufo – “aldrig sett något liknande”

Planerar möte med Ryssland

Utöver Knapp delade även flera aktivt tjänstgörande samt tidigare amerikanska militärer med sig av erfarenheter av så kallade UAP, unidentified anomalous phenomena (oidentifierade anomala fenomen), i samma utfrågning.

Dessutom har republikanen Anna Paulina Luna, ordförande i arbetsgruppen, gått ut med att kongressen avser att få till ett möte med Ryssland för att diskutera vad landet vet om just ufo.

– Vi ser fram emot att ha ett bilateralt möte med det ryska parlamentet här ganska snart, säger hon i en intervju med NewsNation.

En förfrågan till ryska regeringstjänstemän har redan ställts, enligt Luna.

LÄS MER: Tidigare försvarstoppen: “Det är största upptäckten i mänsklighetens historia"

Arkivfoto: US Air Force resp US Navy

Text: Redaktionen


Försäkringsbolag förvarnar: 17 000 bilister kommer drabbas i höst

2025 09 18

Över 250 bilister per dag väntas drabbas av ett växande problem under hösten.

Det är försäkringsbolaget If som går ut med varningen.

Saken gäller det ökade antalet viltolyckor i Sverige som de närmaste veckorna lär bli värst under hela året. 

Ökningen är kraftig.

Sedan 2015 har antalet olyckor ökat med över 60 procent och förra hösten krockade rekordmånga fordon med vildsvin.

– Mitt absolut viktigaste råd är att vara rädd om dig ute i trafiken och ha bilens belysning och torkarblad i skick samt att kontrollera att du har tillräckligt med spolarvätska. En kollision med ett vilt djur kan vara en både farlig och traumatisk upplevelse, säger Johan Granholm, motorexpert på If, i ett uttalande.

17 000 olyckor

Risken är som störst i gryning och skymning. Då är djuren som mest aktiva.

If räknar med omkring 17 000 incidenter under oktober och november. Rådjur och dovhjort är överrepresenterade i olycksstatistiken.

– Om du riskerar att köra på ett rådjur, bromsa hårt men försök undvika att väja. En hastig undanmanöver kan öka risken för skador och kollision med mötande trafik, säger Johan Granholm.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Kan bli dyrt

Förutom själva kollisionen med djuret flaggar If även för konsekvenserna. För att få ersättning för skadorna på bilen vid en viltolycka krävs nämligen helförsäkring.

Undantaget kan vara om man har en tilläggsförsäkring jämte sin halvförsäkring, vilket kan minska självrisken.

Rekommendationen från Johan Granholm är emellertid att se över sin försäkring redan nu för att vara på den säkra sidan.

Fakta: gör så här vid viltolycka

  • Placera ut varningstriangel och markera olycksplöatsen.
  • Ring polisen på 112 och uppge var du befinner dig, även om djuret inte är skadat.
  • Anmäl incidenten till ditt försäkringsbolag vid skada på fordonet

Källa: if

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: A. Boucher

Text: Redaktionen