Svenska villaägare förbannade – känner sig lurade

2023 11 26

Konsumentverket har fått in hundratals anmälningar om en fiberleverantör.

Det är fiberleverantören Open Infra som nu får enorm kritik från svenska villaägare.

Anmälningarna handlar om ett meddelande som Open Infra har skickat ut, där det framgår att de som använder deras fiber måste godkänna vissa villkor och betala en summa pengar varje månad.

Det är någonting som kunderna menar att de känner sig lurade av, och bara under hösten har företaget anmälts hundratals gånger.

Det rapporterar Expressen.

“En villkorsändring”

Anna Eek, som är jurist vid Konsumentverket, menar att det tycks handla om en slags villkorsändring.

– Konsumenter har fått information om vad som verkar vara ett tilläggsavtal eller en villkorsändring. Om man inte accepterar villkoren informerar Open infra om att anslutningen kommer att stängas av, säger hon till tidningen.

“Det är skumt”

Kunder vittnar om att när de ringt och frågat vad avtalet innebär och om de kan få det på papper så ska företaget ha svarat att de inte skickar några brev och därefter stängt av fibertillgången.

Juristen Eric Bodin menar att kunderna är upprörda över avgiften som Open Infra inte nödvändigtvis har stöd för att ta.

– Det är skumt att Open infra kommer med så luddig information. De skriver att ”alla som har vårt nät måste betala det här” men har ofta ändrat sig när de fått mothugg, säger han, och menar att det rör sig om girighet.

Osäkra konsumenter uppmanas nu att ta kontakt med Villaägarna eller Konsumentverket.

Har blivit stämda

Det är inte första gången som Open Infra har uppmärksammats.

Tidigare under året stämde Konsumentombudsmannen företaget efter återkommande anmälningar från konsumenter.

Detta efter att ha etablerat tvivelaktiga avtalsvillkor.

Otydliga och oskäliga

Domstolen har beskrivit villkoren som otydliga och oskäliga.

– Patent- och marknadsdomstolen konstaterar att avtalet var formulerat så att konsumenterna trodde att de kostnadsfritt kunde säga upp avtalet med Open Infra om företaget inte hade levererat fiber inom två år, framhåller Konsumentverket.

– Men konsumenter som sa upp avtalet, efter att förgäves ha väntat på fiber, fick ändå fakturor på mellan 5 000 och 30 000 kronor.

Foto: P. Kapischka

Text: Redaktionen


Falukorv stoppas

2024 11 04

Ica tvingas att stoppa sin populära falukorv.

Falukorven stoppas eftersom ICA har upptäckt ett allvarligt fel i samband med en kontroll.

Små metallbitar har påträffats i falukorvsprodukter, som man nu tvingas återkalla, enligt företaget.

– Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på Ica Sverige, i ett uttalande.

Uppmanas lämna tillbaka produkten

Den produkt som återkallas är ICA Falukorv 800 gram.

Återkallelsen gäller produkter med bästföredatum 30-11-2024, 03-12-2024 och 08-12-2024.

Återkallelsen innebär att produkterna stoppas i kassan och inte längre går att köpa.

Samtidigt uppmanar Ica dem som har köpt produkten att lämna tillbaka den i den Ica-butik där den köptes.

Man kan också reklamera produkten via Icas hemsida eller kontakta Icas kundtjänst på telefon på vardagar mellan klockan 09 och 15.

Återkommande kontroller

Skälet till att produkten återkallas är alltså att man har hittat små metallbitar i några få av produkterna i samband med en kvalitetskontroll.

– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden, säger Lena Sparring.

Av säkerhetsskäl väljer man nu att återkalla de aktuella produkterna.

– För ICA är hög kvalitet och kundens säkerhet det allra viktigaste, säger hon.

Återkallelse även tidigare i veckan

Det är andra gången den här veckan som Ica tvingas återkalla en produkt.

Tidigare i veckan meddelades att Ica tvingas stoppa en populär sallad. Det handlade om Icas egen rucolasallad.

Orsaken var att man hade upptäckt spår av salmonella i samband med en provtagning.

– ICA återkallar ICA Rucola 65g samt ICA Rucola 200g då leverantören funnit spår av salmonella vid en intern provtagning, förklarade Ica då.

– Fyndet av salmonella gjordes i en liten del av partiet av rucola men som försiktighetsåtgärd återkallar man alla produkter med samma bäst-före-datum, enligt matjätten.

Återkallelsen gällde ICA Rucola 65g med bäst-före-datum 2024-11-02 samt ICA Rucola 200g med bäst-före-datum 2024-11-02.

Foto: JaBB

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 04

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen