Svenska villaägare förbannade – känner sig lurade
2023 11 26
Konsumentverket har fått in hundratals anmälningar om en fiberleverantör.
Det är fiberleverantören Open Infra som nu får enorm kritik från svenska villaägare.
Anmälningarna handlar om ett meddelande som Open Infra har skickat ut, där det framgår att de som använder deras fiber måste godkänna vissa villkor och betala en summa pengar varje månad.
Det är någonting som kunderna menar att de känner sig lurade av, och bara under hösten har företaget anmälts hundratals gånger.
Det rapporterar Expressen.
“En villkorsändring”
Anna Eek, som är jurist vid Konsumentverket, menar att det tycks handla om en slags villkorsändring.
– Konsumenter har fått information om vad som verkar vara ett tilläggsavtal eller en villkorsändring. Om man inte accepterar villkoren informerar Open infra om att anslutningen kommer att stängas av, säger hon till tidningen.
“Det är skumt”
Kunder vittnar om att när de ringt och frågat vad avtalet innebär och om de kan få det på papper så ska företaget ha svarat att de inte skickar några brev och därefter stängt av fibertillgången.
Juristen Eric Bodin menar att kunderna är upprörda över avgiften som Open Infra inte nödvändigtvis har stöd för att ta.
– Det är skumt att Open infra kommer med så luddig information. De skriver att ”alla som har vårt nät måste betala det här” men har ofta ändrat sig när de fått mothugg, säger han, och menar att det rör sig om girighet.
Osäkra konsumenter uppmanas nu att ta kontakt med Villaägarna eller Konsumentverket.
Har blivit stämda
Det är inte första gången som Open Infra har uppmärksammats.
Tidigare under året stämde Konsumentombudsmannen företaget efter återkommande anmälningar från konsumenter.
Detta efter att ha etablerat tvivelaktiga avtalsvillkor.
Otydliga och oskäliga
Domstolen har beskrivit villkoren som otydliga och oskäliga.
– Patent- och marknadsdomstolen konstaterar att avtalet var formulerat så att konsumenterna trodde att de kostnadsfritt kunde säga upp avtalet med Open Infra om företaget inte hade levererat fiber inom två år, framhåller Konsumentverket.
– Men konsumenter som sa upp avtalet, efter att förgäves ha väntat på fiber, fick ändå fakturor på mellan 5 000 och 30 000 kronor.
Foto: P. Kapischka
Text: Redaktionen