Svenska småsparare har blivit blåsta
2025 10 20
Svenska småsparare har under året lurats på sammanlagt en halv miljard kronor.
Det visar siffror från Finansinspektionen, FI.
Enligt myndigheten är tusentals svenskar drabbade.
Den gemensamma nämnaren är att småspararna blivit lurade att göra dåliga investeringar i så kallade “pump and dump”-bedrägerier, en form av marknadsmanipulation inom aktiemarknaden, rapporterar SVT.
– Vi har inte tidigare sett den här typen av bedrägerier i den här skalan. Det drabbar svenska konsumenter i väldigt hög utsträckning och vissa privatpersoner har förlorat flera miljoner kronor, säger Jimmy Kvarnström, som är chef för Marknader på Finansinspektionen, till kanalen.
Förlorade 600 000 kronor
Många av de annonser som lurar svenskarna innehåller AI-genererade varianter av kändisar och kända finansnamn.
Kändisarna utnyttjas för att ge annonserna trovärdighet. Ett namn som figurerat är Adam Gerge, en av grundarna till fondbolaget Didner & Gerge.
En annans med det namnet lurade bland annat svenska Catherine Bråkenheim, som säger att hon inte är en ovan investerare, på 600 000 kronor.
– Jag tror att det som förundrar mig mest i efterskott, är att jag ingen gång innan det här kollapsade, tänkte att Adam Gerge inte var Adam Gerge, säger hon till SVT.
LÄS MER: “Markant ökning” – Avanza varnar alla småsparare
Vanligt på sociala medier
De bedrägliga annonserna cirkulerar främst på sociala medier. Att fatta beslut om investeringar baserat på råd från just sociala medier har blivit allt vanligare, enligt Finansinspektionen.
I synnerhet är det unga som hämtar sina rekommendationer därifrån, bland annat från så kallade “finfluencers”.
Tidigare i oktober meddelade FI att man kommer att inleda en riktad insats för att informera om riskerna kopplat till finansiell information i sociala medier.
– Finfluencers som delar tips om investeringar och privatekonomi i sociala medier har fått ett allt större inflytande. Men det finns flera fallgropar och du som okritiskt följer råden kan förlora mycket pengar. Med den här insatsen vill vi göra konsumenter mer medvetna om vad de möter i sina flöden, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.
Myndigheten uppmanar att vara särskilt vaksam om någon kontaktar dig direkt, bjuder in dig till en chattgrupp eller försöker stressa dig till en ny investering.
LÄS MER: ”Guldklimpar där hemma” – vanliga barnleksaker kan säljas dyrt
Foto: B. White
Text: Redaktionen