Svenska bilister toppar ny lista – lyfts fram internationellt

2024 03 08

Svenska bilister kör säkrast i hela EU.

Den Europeiska kommissionen har publicerat en ny lista över hur många dödsfall som sker i trafiken i varje medlemsland.

Värst är det i Bulgarien och Rumänien, med 82 respektive 81 döda per miljon invånare.

De svenska bilisterna toppar listan och kör säkrast i hela EU.

Det framgår i rapporten från Eurostat.

Lyfts fram

I Sverige dör 22 personer per miljon invånare i trafiken.

Andra länder där trafiken är förhållandevis säker är Finland, Malta, Danmark och Tyskland.

– Den övergripande rankningen av ländernas dödstal har inte förändrats nämnvärt, med de säkraste vägarna som fortfarande finns i Sverige och Danmark. Bulgarien och Rumänien rapporterade de högsta dödstalen 2023. EU-genomsnittet var 46 trafikdöda per miljon invånare, framhåller den Europeiska kommissionen.

Nedåt sedan 2019

I hela EU har antalet människor som omkommer i trafiken minskat med 10 procent sedan 2019.

Den bästa utvecklingen har skett i Cypern, där 35 procent färre personer förlorar livet i trafiken jämfört med 2019.

På Irland går utvecklingen åt fel håll, där det handlar om en 31-procentig ökning på fyra år.

Oro över cyklister

EU uttrycker samtidigt stor oro över antalet cyklister som förlorar livet i trafiken.

– Trenden i antalet dödade cyklister på EU:s vägar är ett allvarligt problem: mer än 2 000 cyklister dödades 2022.

– Detta är den enda huvudtrafikantgruppen som inte har sett en betydande minskning av antalet dödsfall under det senaste decenniet, särskilt på grund av en ihållande brist på lämplig infrastruktur och osäkra beteenden hos alla trafikanter såsom fortkörning, distraktion och körning under påverkan av alkohol och droger.

Där sker olyckorna

Bara en liten del av den totala andelen olyckor som sker i trafiken sker på motorvägarna.

– De tillgängliga EU-omfattande uppgifterna för 2022) visar att 52 % av dödsfallen i vägtrafiken inträffade på landsbygdsvägar, jämfört med 38 % i stadsområden och 9 % på motorvägar.

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen