Svenska bilägare kan tvingas göra sig av med sina fordon

2023 11 26

Ett nytt EU-förslag kan ställa till det ordentligt för bilälskare.

I Sverige är kulturen kring veteranbilar mycket stark, och många uppskattar den gemenskap som kärleken för bilarna innebär.

Nu kommer dock ett tydligt hot mot veteranbilarna, då ett nytt EU-förslag kan innebära att människor kommer behöva skrota sina fordon, även om de inte vill det.

Av miljöskäl vill EU se över regelverket, och få kontroll över bilarnas livstid från produktion till skrotning.

Det rapporterar Aftonbladet.

Nya kriterier

Förslaget kan innebära att fordonsägarna själva inte beslutar om när bilen ska skrotas.

Istället ska en punktlista upprättas, där äganderätten för fordonet förverkas om någon av punkterna uppfylls.

Bland annat kan bilarna bedömas vara avfall och ska i sådana fall skrotas.

Riktar kritik

Förslaget har fått stor uppmärksamhet och kritiserats kraftigt från olika håll.

En som är skeptisk mot förslaget är den socialdemokratiske Europaparlamentarikern Helene Fritzon.

– Den här lagen passar helt enkelt inte här då äganderätten till bilen är viktig och måste respekteras, säger hon till Aftonbladet.

– Det här är en folkrörelse, och jag anser att en sådan lag skulle göra ett alldeles för stort ingrepp på ett kulturarv.

Har framfört synpunkter

Bland de som har ilsknat till mot förslaget finns Motorhistoriska riksförbundet, som har framfört sina synpunkter till Klimat- och näringslivsdepartementet.

– Förslaget leder till en utarmning av det fordonshistoriska kulturarvet, särskilt som sannolikheten är stor att få av fordonen som satts på marknaden de senaste 15 åren kommer finnas kvar överhuvudtaget. Framtidens historiska fordon kommer då endast vara de från förra århundradet och även dessa kommer successivt destrueras, sade förbundets Jan Tägt.

Riktar uppmaning

Samtidigt riktar förbundet en uppmaning till politikerna om att agera angående förslaget.

– Motorhistoriska Riksförbundet och Sveriges fordonsentusiastsrörelse förväntar sig att deras folkvalda i riksdagen och regeringen vidtar åtgärder för att eliminera riskerna med kommissionens förslag.

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen


TRUMP: “Jag har pratat med Putin – han kommer att slå till”

2025 06 04

Donald Trump och Vladimir Putin har pratat med varandra.

Det meddelar den amerikanska presidenten på onsdagskvällen.

Trump uppger att de pratade om Iran och kriget i Ukraina – och att Putin sade att Ryssland kommer att behöva besvara den ukrainska drönarattacken mot ryska bombplan.

Diskuterade attacken

Trump uppger att samtalet varade i cirka en timme och 15 minuter.

– Jag har just avslutat ett telefonsamtal med Rysslands president Vladimir Putin, skriver han på Truth Social.

– Vi diskuterade Ukrainas attack mot Rysslands dockade flygplan, och även olika andra attacker som har ägt rum från båda sidor. Det var ett bra samtal, men inte ett samtal som kommer att leda till omedelbar fred.

“Kommer slå tillbaka”

Trump förklarar vidare att Putin sade att Ryssland kommer att behöva besvara den ukrainska drönarattack som slog ut flera ryska bombplan.

– President Putin sade mycket bestämt att han kommer att behöva svara på den senaste attacken mot flygfälten, framhåller Trump.

Han preciserar inte hur det svaret kan komma att se ut.

Attacken mot de ryska planen ses på som en stor prestigeförlust för Vladimir Putin – och en stor seger för Ukraina.

Initiativet tog enligt ukrainska tjänstemän lång tid att planera och har hyllats av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Läs mer: Dubbelsmäll väntar Vladimir Putin

Pratade om Iran

Enligt den amerikanske presidenten pratade de båda även om Iran.

Han understryker att “tiden rinner ut för Irans beslut om kärnvapen”.

Trump sade till Vladimir Putin att Iran inte kan ha kärnvapen, och att han tror att de båda är överens om den saken.

“Föreslog själv”

Enligt Donald Trump kan Vladimir Putin komma att delta i samtal med Iran framöver.

– President Putin föreslog att han skulle delta i diskussionerna med Iran och att han kanske skulle kunna vara till hjälp för att få till stånd ett snabbt avslut på detta, menar han.

– Det är min åsikt att Iran har dragit ut på tiden med sitt beslut i denna mycket viktiga fråga, och vi kommer att behöva ett definitivt svar inom en mycket kort tidsperiod!

Foto: White House official photographer resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ryanair dundrar mot flygplats – “Kommer till Sverige istället”

2025 06 04

Ryanair slutar flyga till en nederländsk flygplats.

Lågprisjätten har gett besked om att de kommer att sluta med flygningar till den nederländska flygplatsen Maastricht Airport.

Från och med den 26 oktober i år kommer inga fler Ryanair-plan att landa där.

Flygbolaget hänvisar till stigande kostnader och skyller på flygplatsen för beslutet.

Skyller på flygplatsen

Ryanair har ställt in alla sina flygningar till Maastricht Airport från och med den 26 oktober 2025 på grund av “flygplatsens beslut att kraftigt öka flygplatskostnaderna, vilket gör Maastricht till en av de dyraste flygplatserna i Europa”.

– Flygplatskostnader som inte är konkurrenskraftiga i kombination med regeringens stigande flygskatter kommer att oåterkalleligt skada Nederländernas anslutningsmöjligheter, vilket redan har bevisats av Maastricht Airports misslyckande med att återställa trafiken till ens 50 procent av nivåerna före covid, framhåller flygbolaget i ett pressmeddelande.

“Kommer till Sverige istället”

Ryanair uppger att beslutet har resulterat i 150 000 förlorade platser per år och 5 direktförbindelser.

– Denna kapacitet kommer att flyttas till mer konkurrenskraftiga europeiska länder som Sverige, Italien och Polen, som sänker flygplatskostnaderna och avskaffar flygskatterna för att stimulera återhämtning och tillväxt i trafiken.

“Bland de dyraste”

Ryanairs informationschef Jason McGuinness menar att “betydande kostnadsökningar gör Maastricht Airport till en av de dyraste flygplatserna i Europa”.

– Maastrichts skyhöga kostnader skadar dess anslutningsmöjligheter, vilket framgår av flygplatsens misslyckande med att återhämta sin trafik efter Covid, som ligger långt efter resten av Europa med bara 50 procent av trafiken före Covid 2024 - en siffra som kommer att sjunka ytterligare efter Ryanairs utträde.

37 länder

Ryanair har baser i 37 europeiska länder vid över 230 flygplatser.

Flygbolaget har över 3 600 flygningar om dagen.

Läs mer: Glädjebesked inför utlandssemestern

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen