Svenska bankkunder har förlorat över en miljard kronor
2024 06 01
Svenska bankkunder har blivit lurade på 1,1 miljard kronor under endast några månader.
Det uppger Finansinspektionen, FI, i en färsk rapport.
Myndigheten har granskat antalet bedrägerier under det andra halvåret av 2023.
Statistiken är oroväckande.
Under tidsperioden genomfördes fler än 135 000 bedrägerier och brottsvinsterna uppgick till hiskeliga 1,1 miljard kronor. Det är de hittills högst uppmätta nivåerna för bedrägerier under ett halvår och utgör ungefär en tredubbling av beloppet jämfört med andra halvåret 2020, rapporterar FI.
Konsumenter som manipuleras av bedragare att genomföra transaktioner är den form av bedrägeri som ökar mest. Bedrägeriformen står för två tredjedelar av de rapporterade fallen och det är framför allt personer som är 60 år eller äldre som är utsatta. I de flesta fall får offren ingen ersättning.
– I den här typen av bedrägerier har konsumenter ofta inte rätt till ersättning enligt regelverket som det ser ut i dag. Därför får konsumenten också ofta stå för förlusterna själv, framhåller FI.
Går ut med krav
Daniel Barr, generaldirektör på Finansinspektionen, kräver omedelbara krafttag mot den förödande brottsligheten.
– De här problemen har vuxit sig större över tid och det är alldeles uppenbart att mer behöver göras. Att bättre skydda konsumenterna på finansmarknaden och strypa pengaflöden till kriminella behöver stå högst på agendan för bankerna och betaltjänstleverantörerna, säger han.
Går fram med flera förslag
Finansinspektionen vill se flera åtgärder mot bedrägerier. I synnerhet betonar FI att det krävs en skärpt lagstiftning som ställer högre krav på företagen att skydda konsumenterna.
Enligt myndigheten kan det exempelvis handla om en mer utvecklad och bättre övervakning av misstänkta transaktioner och att företagen ska stå för en större del av de förluster som uppstår efter bedrägerier.
I dag arbetar EU med att ta fram ett nytt regelverk.
– Det finns en gräns för hur skeptisk och väl insatt en konsument ska behöva vara. Det är mycket positivt att EU arbetar med att ta fram nya regler med skärpta krav på bankerna och betaltjänstleverantörerna, säger Daniel Barr.
Presenterat flera åtgärder
Bankföreningen, som företräder Sveriges banker, har tidigare presenterat en rad åtgärder för att stärka kundskyddet mot bedrägerier.
Det ska bland annat bli möjligt att införa tidsfördröjningar av vissa transaktioner samt sätta beloppsgränser för betalningar. Kunder ska även erbjudas extra kontroller vid betalningar.
– Till exempel genom notifiering som upplyser kunden om transaktionen eller att transaktionen måste godkännas av en för kunden betrodd person, framhåller Bankföreningen i ett pressutskick.
Foto: Rupixen
Text: Redaktionen