Seriemördaren Peter Mangs misstänks ha begått flera mord i USA.
51-åringen dömdes 2013 av Hovrätten för två mord och åtta mordförsök till livstids fängelse.
Hans offer bestod i huvudsak av svarta, muslimska och romska Malmöbor.
Nu pekas Peter Mangs ut i USA där han anklagas för flera olösta mord, rapporterar Expressen.
"Hade varit en misstänkt"
Det är en dokumentärfilm om Peter Mangs, som bodde i Florida mellan 1996 och 1999, av John Mork som kopplar seriemördaren till en rad ouppklarade brott i USA.
Ett antal mord begicks i området under den tid som Mangs bodde där.
– Ingen i USA visste att en svensk seriemördare varit i området. Hade de vetat, hade han varit en misstänkt i fallet, säger John Mork enligt Expressen.
Sänds på Viaplay
Ingen formell anklagelse har riktats mot den svenska 51-åringen.
Mangs har inte heller kommenterat uppgifterna.
Dokumentären kommer att sändas i tre delar på Viaplay med start 1 februari.
– Drivkraften har alltid funnits där att försöka hitta Peters olösta mord i Florida så anhöriga brottsoffer kan få svar, säger John Mork i ett pressmeddelande.
Foto: M. Fleischmann
Text: Redaktionen
Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket
2024 12 04
Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.
Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.
Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.
Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.
– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.
Lovar att sluta
Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.
Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.
Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.
– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.
– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.
Kan straffas med enormt vite
De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.
Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.
Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.
– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.
Foto: Circle K
Text: Redaktionen
Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den
2024 12 04
En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.
Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.
I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.
Nu har turen kommit till Ikea.
Blivit viral: fördubblad försäljning
Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.
Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.
– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.
Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.
– Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.
Säljs även i Sverige
“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen.
Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.
Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.
– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.
Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se
Designern: Onödig uppståendelse
Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.
Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.
Hon menar att uppståndelsen är onödig.
– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.
Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.
– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.