Svensk klädjätte i kris

2024 12 13

En av Sveriges stora modejättar drunknar i skulder.

Trots stora framgångar och en omsättning förra året på över två miljarder kronor har klädbolaget Na-kd hamnat i plötslig kris.

Nu ansöker företagets vd Mattias Jacobsson om rekonstruktion vid Göteborgs tingsrätt, rapporterar bland annat GP.

– Efter misslyckade försök med att komma ur hyreskontrakt i kombination med strandade förhandlingar med långivare har styrelsen fattat det tuffa men nödvändiga beslutet om att försätta bolaget i rekonstruktion, framhåller Mattias Jacobsson i ett uttalande.

Hundratals anställda

Na-kd, som säljer sina kläder online, är en stor aktör i klädbranschen med uppemot 200 anställda, enligt sajten Alla bolag.

GP och Omni beskriver företaget som en “modejätte” och som flera gånger uppmärksammats i internationell media.

För tre år sedan sålde grundaren Jarno Vanhatapio aktier i bolaget för 100 miljoner kronor. 

Problemen har dock varit en följetong. År 2022 varslades 22 personer och nyrekryteringen stoppades.

Ändring skulle dock ske i början av 2024 när franska ägare gick in med pengar, vilket fick Mattias Jacobsson att lova vinst efter att Na-kd gjort en förlust före skatt på 308 miljoner kronor under fjolåret.

Räcker inte

Enligt vd:n gav insatserna “positiva resultat”. Men det räcker inte. Trots stora åtgärder är den ekonomiska situationen ohållbar.

– I grund och botten har vi ett livskraftigt bolag, nu kommer rekonstruktionsprocessen ge bolaget det andrum som krävs för att, tillsammans med rekonstruktören, få bukt med skulder och fasta kostnader som bolaget inte kan bära, säger Mattias Jacobsson.

Na-kd grundades 2015 i Göteborg.

Företaget beskriver sina medarbetare som “några av branschens mest drivna och talangfulla”.

Genom åren har Na-kd samarbetat med och dess kläder burits av “världens mest populära influencers och kändisar", framhåller man vidare.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Stor explosion – flera flygplan i fara

2025 01 17

Världens största rymdraket har exploderat.

Uppskjutningen av Starship genomfördes av Elon Musk-ägda Space X strax efter midnatt svensk tid.

Åtta minuter in i flygningen exploderade raketen.

– Vi förlorade all kommunikation med farkosten, säger Space X kommunikationschef Dan Huot i ett uttalande.

Flera flygplan blixtagerade

På bilder och filmer som sprids på nätet syns hur skrot och skräp från den exploderade rymdraketen faller från himlen, sannolikt över de turisttäta karibiska öarna.

Olyckan har även orsakat omfattande störningar i flygtrafiken.

Dussintals passagerarplan i luften har omedelbart omdirigerats till andra flygplatser eller tvingats ändra kurs för att undvika fallande skräp, rapporterar CNN som hänvisar till spårningssajten FlightRadar24.

Dessutom har flera flyg på Miamis internationella flygplats ställts in direkt.

Musk: Garanterad underhållning

Rymdraketen var planerad att flyga från Texas och över Mexikanska golfen under sin testrunda. 

Det här var den första flygningen av denna nya och uppgraderade farkost.

Elon Musk har kommenterat bakslaget på X.

– Framgång är osäker, men underhållning är garanterad, framhåller entreprenören och meddelar att en förbättrad version redan väntar på att bli lanserad.

Ny lansering planeras

Enligt Elon Musk tyder de första uppgifterna på att explosionen har att göra med ett läckage av syre- eller bränsle som påverkade ventilationskapaciteten.

Detta ska nu åtgärdas inför nästa uppskjutning.

– Inget hittills tyder på att nästa lansering skjuts till nästa månad, uppger Musk.

Gratulerar trots fiaskot

Själva bärraketen kunde återvända till jorden och togs planenligt emot av mekaniska armar när den närmade sig basen.

Trots fiasko har Nasachefen Bill Nelson uttryckt sina gratulationer till såväl Elon Musk som Space X.

– Rymdfärder är inte lätta. Det är allt annat än rutin. Det är därför dessa tester är så viktiga – var och en för oss närmare vår väg till månen och vidare till Mars, skriver han på X.

Foto Josue Isai Ramos Figueroa

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Biltema – kedjan svarar

2025 01 19

Ett Facebook-inlägg har lett till stort raseri hos Biltema-kunder.

Under de senaste åren har frågan om kontanter blivit allt mer omdebatterad.

I takt med digitaliseringens framfart har kortbetalning eller betalning med appar via telefonen blivit allt vanligare.

Många butiker väljer att bara ta emot kort- eller appbetalningar.

Nu har ett Facebook-inlägg från Biltema lett till raseri hos kunder - men det verkar som om de har fått allt om bakfoten.

Många kommentarer

Biltema lade ut ett inlägg på Facebook där de välkomnar kunder till cafét för att köpa semla och kaffe.

Hundratals personer har kommenterat inlägget - och många av kommentarerna är ilska riktad mot Biltema av kontantskäl.

– Ni tar ju inte kontanter, då förlorar ni mig som kund! Det är dom pengarna som jag har i plånboken som jag vill använda, inte dom på kontot, lyder en kommentar.

– Ni tar inte emot kontanter så nix hoppar över tyvärr, lyder en annan.

– Med kort nej tack, uttrycker en tredje.

Biltema svarar

Kunderna verkar dock ha fått saken om bakfoten.

Biltema hanterar inte kontanter i cafét, men det går mycket riktigt att betala kontant för varorna i en vanlig kassa.

– Av hygienskäl hanterar vi inte kontanter i våra Biltema Cafe men där vi erbjuder alla att betala dessa varor i en vanlig bemannad kassa, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg till Nyheter24.

Het fråga

Kontantfrågan är en het sådan, där många vill se att mer görs för att skydda kontanternas roll i ett allt mer digitaliserat samhälle.

Även Riksbanken har tagit upp saken, och underströk i en rapport från förra året att mer måste göras.

– För att säkerställa att det går att använda kontanter i praktiken anser Riksbanken att fler åtgärder behövs, framhåller Riksbanken.

– Om regeringen och riksdagen väntar med att införa fler av de åtgärder som Riksbanken föreslår riskerar vi att ytterligare försämra möjligheten att använda kontanter så att de på sikt blir närmast oanvändbara som betalningsmedel.

“Kan bromsa”

Riksbanken fortsätter.

– Genom att agera snabbt kan vi bromsa den utvecklingen.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen