Svensk färja har krockat – passagerare sitter fast

2024 10 14

En färja på väg från Helsingborg har krockat.

Det var när båten skulle ta sig in i den danska grannorten Helsingör på andra sidan Öresund som olyckan var ett faktum.

Enligt rapporterna har färjan krockat rakt in i kajen vid färjeläget på den danska sidan.

Personer ombord vittnar om dramatiska scener.

– Det blev en kraftig smäll och rejält stora skador. Nu sitter vi fast och kan inte lämna färjan, säger en av dem Helsingborgs Dagblad.

Ställer in avgångar

Rederiet har bekräftat incidenten.

Olyckan gäller Aurora, en av Öresundslinjens färjor, och ägde rum omkring halv sex i morse.

Turer från Helsingborg till Helsingör ställdes in under flera timmar efter händelsen.

Enligt de första uppgifterna ska ingen person ha kommit till skada.

– Skadorna på Aurora känner jag inte till, framhåller Jesper Maack, pressansvarig på Öresundslinjen, till HD.

Var nyligen tillbaka i trafik

Morgonens olycka sker bara några veckor efter att Aurora tagits ur bruk.

Anledningen var att det skulle genomföras flera ombyggnationer ombord. Färjan har under tiden legat till i Landskrona där den även skulle målas om.

Den 2 oktober togs den tillbaka till trafik.

6 miljoner passagerare årligen

Öresundslinjen är den kortaste och snabbaste vägen mellan Sverige och Danmark.

Mängder med pendlare passerar de fyra kilometrarna över  sundet via färjorna varje dag.

Årligen handlar det om över sex miljoner passagerare, över en miljon bilar, cirka 9 200 bussar och 410 000 lastiblar

– Vi är därmed en viktig del av den nordiska infrastrukturen och knyter ihop Sverige och Danmark med resten av Europa, framhäver Öresundslinjen på sin hemsida.

Anledningen oklar

Totalt driver Öresundslinjen fem färjor, varav de två största är elektriska och en tredje är planerad för eldrift 2025.

Det finns på måndagsmorgonen inga uppgifter om vad som föranlett olyckan då M/S Aurora körde in i kajen i Helsingör.

Enligt HD ska trafiken komma igång i begränsad omfattning så fort passagerare och fordon har kommit i land.

Arkivfoto: News Øresund - Johan Wessman

Text: Redaktionen


3 november 2025

Storbank inför helt nytt bolån – först i Sverige

2025 11 03

Nordea lanserar ett helt nytt bolån.

Storbanken blir först i Sverige med att erbjuda kunder bolån med räntetak – det vill säga ett rörligt bolån med ett tak som hindrar räntan från att gå över en viss nivå.

– Räntetaket fungerar som ett skydd mot stigande räntor, utan att du behöver binda räntan på bolånet. Räntetak är därför ett bra alternativ för dig som vill ha den rörliga räntans flexibilitet och den bundna räntans trygghet, skriver Nordea om det nya erbjudandet.

Här är upplägget 

Den som väljer bolån med räntetak behöver betala en premiekostnad för taket.

– Om din individuella ränta stiger över den avtalade taknivån, behöver du aldrig betala mer än taket. Samtidigt får du fördelen att din ränta följer med nedåt om räntorna sjunker, säger Pia Tverin, vd på Nordea Hypotek. 

– För detta skydd betalar du en premie under lånets löptid, och denna kostnad är avdragsgill när du deklarerar, tillägger hon.

Den som väljer bolån med räntetak hos Nordea kan välja mellan två och fem års bindningstid.

Nedan är exempel på räntor och priser för räntetak hos Nordea:

Bindningstider 

Premie (kostnad)

Takränta (maxränta)

Räntetak 2 år 

0,17 %

3,74 %

Räntetak 5 år 

0,26 %

4,39 %

LÄS MER: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan

FAKTA: Bolån med räntetak

- Räntekostnaden minskar om 3-månadersräntan faller. 

- Det finns ett tak för hur mycket räntekostnaden kan öka.

- Du betalar en premiekostnad som är avdragsgill. Premien betalas under hela bindningstiden, även om lånet löses i förtid.

RÄKNEEXEMPEL: Bolån med räntetak i 5 år:

- För ett lån på 1 000 000 kronor är den effektiva räntan 4,39 procent. Det totala beloppet som ska återbetalas är 2 076 792 kronor och den första avbetalningen är 5 250 kronor.

- Den effektiva räntan är den totala årskostnaden för ditt bolån inklusive amortering, ränta, premie och andra eventuella avgifter. 

Källa: Nordea

LÄS OCKSÅ: Mest köpta och sålda aktierna i oktober 

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen