Svensk död i olycka i turistparadis

2024 07 25

En svensk man har förlorat livet utomlands.

På torsdagseftermiddagen kommer uppgifter om att en svensk person har dött utomlands.

Det rör sig om en 30-årig man som var med om en tragisk olycka i Italien.

Utrikesdepartementet bekräftar uppgifterna men är återhållsamma med detaljer.

Det rapporterar Aftonbladet.

Dog i olycka

Det var i turistparadiset Gardasjön i Italien som en allvarlig olycka inträffade.

Mannen hoppade fallskärm när någonting gick fel, och han kraschade på en cykelväg i området Malcesine intill Gardasjön.

Kraschen var så pass våldsam att mannen dog.

Anhöriga underrättade

UD bekräftar att mannen är hemmahörande i Svealand men går inte in på ytterligare detaljer.

Hans anhöriga är underrättade om dödsfallet.

Det finns i nuläget inga uppgifter om att någon annan ska ha kommit till skada i samband med kraschen.

Populär turistdestination

Gardasjön är en mycket populär turistdestination som ligger mellan Milano och Venedig i Italien.

– I norra Italien ligger den sagolikt vackra Gardasjön, eller Lago di Garda som den heter på italienska, förklarar resebyrån Tui.

– Du hittar sjön mellan Milano och Venedig, nära romantiska Verona där Shakespeares Romeo och Julia utspelade sig. Gardasjön är Italiens största sjö och bjuder på kristallklart vatten, dramatiska berg, vinodlingar och små charmiga städer och byar.

Mycket berg

Många åker till Gardasjön just för att ägna sig åt aktiviteter som fallskärmshoppning och vindsurfing.

– Ju längre norrut du tar dig, ju mer kuperat blir det. Vart du än vänder blicken så ser du dramatiska berg som tornar upp sig på alla sidor om Gardasjön.

– Eftersom det ofta fläktar friska vindar vid denna del av sjön är det många som kommer hit för att vindsurfa.

– De södra delarna av Gardasjön har ett mindre kuperat landskap jämfört med i norr. Här råder ett milt medelhavsklimat med blomstrande oliv- och citronträd vilket är ovanligt så här långt ifrån medelhavskusten.

Arkivfoto: IOETECH

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Trump har gått ut med löfte till Nato om Ryssland

2025 06 26

Nya uppgifter pekar på att Donald Trump har gått ut med ett tungt löfte till Nato.

Den amerikanska presidentens relation med försvarsorganisationen har länge varit skakig.

Trump har under en tid krävt att Natoländerna måste höja anslagen till försvaret.

Under det senaste Natomötet kom besked om att Natoländerna höjer målsättningen från att två procent av BNP ska delges försvarsinvesteringar till fem procent.

Det är ett glädjande besked för Donald Trump – som i samband med mötet enligt nya uppgifter ska ha gått ut med ett löfte till Nato.

Uppgifter: Trumps löfte

Donald Trump lovade under Natos toppmöte i Haag att Ryssland aldrig skulle attackera alliansen under hans tid vid makten.

Det rapporterar ukrainska Kyiv Independent med hänvisning till Washington Post – som har pratat med tre anonyma europeiska tjänstemän som är bekanta med ärendet.

Fem procent

Nato har bekräftat sitt åtagande om kollektivt försvar, enligt definitionen i artikel 5 i Natofördraget, och åtagit sig att investera fem procent av BNP årligen i grundläggande försvarsbehov och försvars- och säkerhetsrelaterade utgifter fram till 2035.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Läs mer: Putin riskerar jättesmäll – ”Farlig situation”

Ska stötta Ukraina

Försvarsorganisationen bekräftade också Natos åtagande att stödja Ukraina och att Natos medlemmar kommer att inkludera direkta bidrag till Ukrainas försvar och försvarsindustri i sina utgiftsberäkningar.

– I deklarationen framhålls att Ukrainas säkerhet bidrar till Natos säkerhet, uppger ISW.

– Natos generalsekreterare Mark Rutte sade till reportrar den 25 juni att Nato står inför ett långsiktigt hot från Ryssland, särskilt eftersom Nordkorea, Kina och Iran stöder Rysslands krigsansträngningar mot Ukraina.

“Fast beslutet”

ISW fortsätter.

– USA:s president Donald Trump sade till reportrar vid Natos toppmöte att USA är fast beslutet att följa artikel 5.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Branschen slår larm – “Behöver 150 000 nya medarbetare”

2025 06 26

En ny rapport pekar på ett stort behov av nya arbetare i en bransch.

Arbetslösheten i Sverige är alltjämt hög.

Den ekonomiska återhämtningen går trögt – och det är många som för närvarande står utanför arbetsmarknaden.

Samtidigt finns det vissa yrken som är i behov av ny personal – däribland transportbranschen.

Slår larm

En ny rapport från Transportföretagen visar att Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040.

Av rapporten framgår även att bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga.

Det framhåller Transportföretagen i ett pressmeddelande.

“En nutidsfråga”

Trycket kommer från att pensionsavgångarna väntas öka dramatiskt de kommande 15 åren och att teknikskiften skapar nya roller, kompetenskrav och utbildningsbehov.

– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

– Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris.

Läs mer: Oväntat besked från arbetsmarknaden – “Oroväckande”

Flera utmaningar

Transportföretagen pekar ut flera utmaningar framöver, däribland den åldrande arbetsstyrkan.

2040 väntas var tredje medarbetare inom transportnäringen vara över 55 år.

– Samtidigt minskar inflödet av unga i de mest kritiska åldersgrupperna.

Bara 18 procent

Endast 18 procent av landets unga ser transportsektorn som en framtidsbransch – trots att utbildningarna erbjuder snabb väg till arbete och trygg anställning.

– För att möta den växande kompetensbristen efterfrågar Transportföretagen ett reformpaket, menas det.

– Bland förslagen finns ett fullt finansierat CSN-lån för C- och D-körkort, fler utbildningsplatser inom gymnasiet och vuxenutbildningen riktade till transportsektorn, samt ökat inflytande från branschen över yrkesutbildningarnas innehåll.

Foto: M. Rad

Text: Redaktionen