Supersuccé för Ullared

2023 08 03

Gekås Ullared går fortsatt oerhört starkt.

Gekås Ullared är fortsatt en av Sveriges mest populära destinationer och många har satt kurs mot varuhuset under sommaren.

Tidigare i sommar har de levererat mycket imponerande ekonomiska resultat, och juli månad är inte annorlunda.

Det rör sig om ett försäljningsrekord med 17 procent såväl som en besöksökning med 19 procent jämfört med föregående år.

I juli tog sig 628 500 besökare till varuhuset och handlade för drygt 780 miljoner kronor, rapporterar Dagligvarunytt.

“En fantastisk månad”

Vd för Gekås Ullared, Patrik Levin, är mycket nöjd med resultatet.

– Juli blev verkligen en fantastisk månad för oss. Det har varit otroligt mycket besökare i varuhuset. Jag ser det som ett riktigt fint kvitto, säger han.

Firar tillsammans

Vidare förklarar Levin att många valt att semestra hemma i Sverige i år och att det kombinerat med Gekås låga priser leder till framgången.

– Att vi kan slå rekord är tack vare alla duktiga medarbetare som växlar upp och gör ett riktigt bra jobb. Därför ser vi alltid till att fira framgångarna tillsammans, säger han.

Flera rekord

Den 30 juli 2019 besökte hela 29 200 kunder Gekås, och den längsta kön i företagets historia inträffade den 30 oktober 2010.

Då var kön 1,4 kilometer lång.

Bussrekordet slogs den 4 februari 2017, då 127 bussar fylldes med shoppingkunder.

Oerhörda siffror

Varuhuset är hela 44 500 kvadratmeter stort och har 82 utgångskassor.

Det kan rymma 8 900 kunder samtidigt.

– Gekås Ullared har 9 000 kundvagnar, 10 000 kundkorgar och 3500 parkeringsplatser, förklarar företaget.

– Under ett år passerar 133 miljoner varor genom kassorna. Det finns över 150 000 unika artiklar i sortimentet. Det sammanlagda värdet av alla varor i varuhuset ligger på 50 miljoner kronor.

Utöver butiksytan innefattar Gekås även restaurangplan på 6 800 kvadratmeter.

Centrallagret i Sönneräng är 70 000 kvadratmeter stort.

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


Ikea ändrar menyn i restaurangerna – kunder mycket upprörda

2024 07 20

Ikeas nya ändringar i restaurangerna går inte hem hos alla.

Möbeljätten Ikea är i en klass för sig när det gäller inredning.

Det finns över 300 varuhus i totalt 43 länder och dess möbler är omåttligt populära i hela världen.

Ikea är därtill, relativt överlägset, det företag som svenska folket har högst förtroende för i Sverige.

Ikea är dessutom ett av de företag som räknas som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, har varumärkesdoktorn Eva Ossiansson från Göteborgs universitet sagt till Resumé tidigare.

Ändrar klassiska menyn

Men det är inte bara billiga möbler och ett starkt varumärke som förknippas med Ikea.

De klassiska köttbullarna med potatis och lingonsylt är en favorit som för många är obligatorisk i samband med ett besök i varuhuset.

Genom åren har menyn justerats något, bland annat med vegetariska alternativ.

Och nu gör Ikea ytterligare en förändring. På barnmenyn introduceras nu Plant Nuggets – ett växtbaserat alternativ för barn som inte äter kött.

Se en bild på maträtten längst ned i texten.

– Smakfulla nyheter i restaurangen! framhåller Ikea på Facebook.

– Nu är våra Plant Nuggets här, ett alternativ till de klassiska nuggets vi alla älskar. Perfekt för dig som vill minska köttkonsumtionen men inte tumma på smaken, tillägger möbeljätten.

"Stackars barn"

Förändringen har inte tagits emot väl bland kunderna. I kommentarsfältet vädrar folk sitt stora missnöje.

– Nä, det där blir man rätt osugen på att äta eller att ge till sina barn, skriver en kund.

– Stackars barn, som “ska” äta detta! Blekt, tråkigt, ingen färg eller något som lockar ögat. Ungefär lika tråkigt som en Happy Meal! framhåller en annan.

Flera personer klagar på att menyn ser torr och tråkig ut.

– Men hu så färglöst! uttrycker en missnöjd kund.

– Det där ser extremt smaklöst och torrt ut. Rätten känns ej komplett. Saknas något tillbehör som lingon till moset eller någon sås till, tillägger ytterligare en.

Se maträtten här

Alla är dock inte negativa. En del tycker att det ser gott ut, medan andra ser positivt på tillskottet om man kan ändra mostillbehöret till pommes frites.

– Härligt med fler alternativ oavsett, går utmärkt att köpa till grönsaker, framhäver en kund som efterlyser alternativet även för vuxna.

Enligt Ikea finns plant nuggets-rätten på barnmenyn och gäller barn till och med 12 år.

Se en bild på Ikeas nya maträtt genom att klicka här (länk till Facebook).

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


Godislarm i svenska matbutiker – halva befolkningen påverkad

2024 07 20

Nästan hälften av svenska folket är föremål för ett större godislarm i landet.

Omkring 40 procent av befolkningen har svårt för att säga nej till godis och snacks när de stiger in i Sveriges matbutiker.

Det visar en ny undersökning från Cancerfonden, rapporterar Vetenskapsradion, som nu slår larm om förekomsten.

Lika många är det som inte kan behärska sig när det är extrapris. Särskilt påverkade blir folk av utomhusreklam, som pekas ut som en av de värsta bovarna.

Att det ofta är söta och fettrika livsmedel som syns på dessa är ingen tillfällighet, menar marknadsföringsforskaren Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm.

– Vi ska tänka ”Åh, choklad det är ju gott, det ska jag unna mig”. Efter reklambudskapet är det sällan långt till en affär eller kiosk. Vi människor är betydligt mer mottagliga för reklam för sådant vi ser som belöningar. Därför ser vi inte utomhusreklam för grönsaker och havregryn, säger Erik Modig i ett pressmeddelande.

Stor riskfaktor för tidig död

Vad vi äter, och vad vi inte äter, har pekats ut som den näst högsta riskfaktorn att dö i förtid.

– Våra matvanor rankas idag som en av de största riskfaktorerna för ohälsa och tidig död i befolkningen i Sverige, framhåller Livsmedelsverket.

– De största riskerna i matvanorna är att vi äter för lite fullkorn, för lite frukt och grönt, för mycket rött kött och chark och för mycket salt.

Även socker och mättat fett pekas ut som riskfylld mat.

Kritiserar mängdrabatter

Enligt Cancerfonden är omgivningens påtryckningar, bland annat i sociala medier, en stor del av problemet.

Samma sak gäller de vanligt förekommande mängdrabatterna av typen “ta tre betala för två”.

Produkter som erbjuds med mängdrabatt ofta är skräpprodukter, det vill säga att de är ohälsosamma eller håller sämre kvalitet. Man kan säga att om det finns en hög marginal på en vara, är den ofta sämre för hälsan, säger Erik Modig.

Inte aktuellt med sockerskatt

Trots den alarmerande siffran från Cancerfonden anser majoriteten i samma undersökning att det främsta ansvaret ligger på individen själv – men också industrin. De flesta anser även att mataffärer och politiker bör göra mer för att uppmuntra mer hälsosamma matvanor.

Förra året aktualiserades frågan om sockerskatt i Sverige efter att ett uttalande från Livsmedelsverket missuppfattats i medierna.

Regeringen och myndigheten förnekade senare att ett sådant förslag fanns på bordet.

– Däremot har Livsmedelsverket gjort en kunskapsgenomgång om effekterna av olika styrmedel för att främja en hälsosam livsmedelskonsumtion. Allt sker inom ramen för ett pågående regeringsuppdrag om salt och socker.

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen