USA-VALET: Arnold Schwarzenegger byter parti

2024 10 30

En av USA:s mest kända republikaner kommer att rösta på Demokraternas kandidat i presidentvalet.

Det handlar om den före detta republikanske guvernören i Kalifornien Arnold Schwarzenegger.

I ett långt inlägg på X meddelar Schwarzenegger att han lägger sin röst på Harris.

– Låt mig vara ärlig mot dig: jag gillar inte någon av sidorna just nu. Det är förmodligen inte en överraskning att jag hatar politik mer än någonsin, skriver ex-guvernören och tillägger att han egentligen inte skulle vilja dela med sig av sina åsikter.

– Men jag måste göra det. För att förkasta ett valresultat är hur odemokratiskt som helst, fortsätter Schwarzenegger med hänvisning till Donalds Trumps agerande efter valet 2020.

Den före detta filmstjärnan fortsätter sedan att rikta skarp kritik mot partikamraten.

Schwarzenegger beskriver Trump som en kandidat som inte respekterar väljarnas röst.

– Det är en kandidat som skickar sina anhängare att storma Kapitolium medan han tittar på med en Coca Cola.

Vidare anklagar han Trump för att endast arbeta åt de rika och för att peka ut politiska motståndare som större fiender än diktaturerna Kina, Nordkorea och Ryssland.

Ställer sig bakom Demokraterna

En seger för Trump kommer inte att lösa USA:s problem, menar Schwarzenegger.

– Det kommer endast bli fyra år till av skitsnack utan resultat som gör oss argare och argare, mer splittrade och mer hatiska. Vi måste stänga dörren för det här kapitlet i amerikansk historia, skriver han och meddelar avslutningsvis att hans röst kommer gå till Kamala Harris.

– Jag vill gå framåt som ett enat land, och även om jag inte håller med om stora delar av deras politik, tror jag att det enda sättet att göra det är med Harris och Walz.

– Vänd blad och lägg det här skräpet bakom oss. Och även om ni inte håller med mig, rösta, för det är vad vi gör som amerikaner.

Foto: Official White House Photo by Lawrence Jackson

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska folket säger nej – stort bakslag för Putin

2025 09 02

Kreml har under en längre tid lyckats rekrytera nya soldater till slagfältet i Ukraina genom intensiv propaganda och höga ersättningar. 

Men nu har trenden vänt.

Sedan årsskiftet har Kreml inte kunnat erbjuda lika höga löner till soldater på grund av landets sviktande ekonomi. Dessutom använder många ryssar fortfarande VPN-tjänster för att kringgå statlig propaganda om kriget. Särskilt unga och utbildade ryssar är därför medvetna om krigets fasor, vilket påverkar deras vilja att delta, rapporterar Yle.

Folket vill inte strida

Valeria Kovtun arbetar för Open Minds – ett ukrainskt företag som granskar ryska rekryteringskampanjer.

Enligt henne är det tydligt att Ryssland har betydligt svårare att rekrytera nya soldater än tidigare.

– Det här är kanske svaret på varför de har tagit in nordkoreanska soldater i stället för att bara mobilisera folk i Ryssland. De ser fortfarande rekryteringsproblemet som något de vill lösa med pengar, säger Valeria Kovtun till Yle.

Uppmanar Europa: Inled påverkanskampanj

Open Minds vd Sviatoslav Hnizdovskyi uppmanar Europa att utnyttja det förändrade läget i Ryssland.

Enligt honom har en dörr öppnats. I takt med att ryska män blir mer oroade över kriget och den statliga propagandans grepp över befolkningen försvagas, har Europa en god chans att påverka ryssarnas syn på kriget.

Nu uppmanar både Hnizdovskyi och Kotun europeiska länder att starta påverkanskampanjer riktade mot Ryssland. Enligt experterna måste Europa ta initiativet för att påverka opinionen i landet.  

Det är ännu oklart om förslaget kommer att få något gehör.   

– Hnizdovskyi har framfört budskapet till makthavare i Helsingfors, Tallinn och Riga – men huruvida det leder till handling är fortfarande öppet, rapporterar Yle.

LÄS MER: Enormt rökmoln över rysk stad – ”går inte att andas”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Kexchoklad får nytt koncept – det här gäller

2025 09 02

Kexchoklad får en ny förpackning.

Det meddelar tillverkaren Cloetta i ett uttalande.

Den folkkära chokladen kommer numera även att säljas i en gåvoförpackning fylld med Kexchoklad i minivariant.

Förpackningarna dyker upp i butikshyllorna under vecka 37.

– Vi är så glada att kunna erbjuda denna härliga nyhet till våra konsumenter. Budskapet ‘’You are the best!’ som klär gåvoförpackningen ger lite extra uppmuntran och pepp – ett fint sätt att visa uppskattning, säger Charlotte Hansson, Senior Brand Manager för Kexchoklad hos Cloetta. 

Klassisk produkt

Kexchoklad har funnits att köpa i Sverige sedan 1930-talet. Historien började redan på 1920-talet när Cloetta lanserade chokladöverdragna rån under namnet ”Five o´clock kex-choklad”. 

Produkten blev snabbt en storsäljare, och 1938 fick chokladen det namn vi känner i dag – Kexchoklad.  

LÄS MER: Ica slår larm – allvarlig brist på populär produkt

Tre fakta om Kexchoklad

- Samarbetet mellan Kexchoklad och det Alpina skidlandslaget startade 1999 och kort därefter sågs skidstjärnor som Anja Pärson glänsa med Kexchoklads klassiska rutmönster på dräkterna. Samarbetet mellan parterna förnyades säsongen 2024/2025

- 2009 fick Kexchoklad följa med ut i rymden tillsammans med Sveriges första astronaut Christer Fuglesang. Christer bjöd besättningen på Kexchoklad, något som visade sig vara mycket uppskattat

- Chokladgodis anses vara det snack som tillför mest glädje till svenskarnas tillvaro, visar insikter från Cloettas Joy Report från 2025. Rapporten undersöker hur och när glädje manifesterar sig bland svenskarna

Källa: Cloetta

LÄS MER: Galen rusning efter produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen