Succékedja öppnar butik i Sverige – folk har övernattat utanför

2024 06 01

En omtalade skönhetskedja slår upp sin första butik i Sverige.

Tidigare har kedjan endast haft pop-up butiker, men nu öppnas den första permanenta butiken.

Det handlar om entreprenören Bianca Ingrossos hypade skönhetsmärke Caia Cosmetic som slår upp portarna på NK i Göteborg.

– Att öppna vår första permanenta butik på NK i Göteborg är ännu en dröm som går i uppfyllelse för oss på CAIA och vi ser fram emot att välkomna våra kunder till vår magiska värld. Det här är bara början på vår resa in i den fysiska detaljhandeln, och vi är otroligt tacksamma för möjligheten att växa och utvecklas tillsammans med vårt fantastiska community.

Det säger Bianca Ingrosso i ett uttalande inför dagens händelse.

Övernattat utanför

Det råder stor hysteri inför butiksöppningen, rapporterar GP.

Enligt tidningen trotsade flera ungdomar nattens regnoväder och övernattade utanför NK. De första anlände vid 19-tiden på fredagskvällen, hela 15 timmar innan öppning. 

Några andra valde att slå sig ner under natten.

– Vi har suttit här sedan klockan två i dag, säger 14-årig tjej till tidningen.

– Eftersom det ska regna så har vi med oss ganska mycket filtar och paraply. Sedan mat och snacks så vi klarar oss, berättar hennes 13-åriga kompis.  

Får träffa Bianca Ingrosso

Under lördagsmorgonen har flera förväntansfulla kunder anlänt till NK.

De som köar längst av alla blir belönade. De första 200 kunderna får goodiebags och får träffa Bianca Ingrosso.

– Vi uppskattar sminket och henne. Hon är en bra förebild, säger en av hennes fans till GP.

Succéår bakom sig

Caia Cosmetic lanserades 2018 och har snabbt etablerat sig som en ledande aktör inom skönhetsindustrin.

Under 2023 redovisade sminkbolaget gröna siffror. Enligt Di stängde Caia året med en vinst på drygt 200 miljoner.

– Enligt underlaget nådde Caia en vinst på ebitda-nivå på 20 miljoner dollar, motsvarande 207 miljoner kronor, 2023. Bolaget hade en tillväxt på 30 procent, rapporterar tidningen.

Under 2023 omsatte Caia över 500 miljoner kronor. Siffran innebär att Bianca Ingrossos kedja befäster positionen som det överlägset största skönhetsbolaget i Sverige. Det näst största märket Letsfaceit redovisade en omsättning på 58,5 miljoner kronor, enligt Di:s sammanställning.   

Arkivfoto: E. Hu

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen