SVERIGE: Styrkebesked av Stockholms invånare

2023 01 10

Stockholms befolkning går i bräschen i jämförelse med grannländerna.

Åtminstone när det kommer till att åka kollektivt. 

Stockholmarna är nämligen den huvudstad i Norden där störst andel invånare åker kollektivt till jobb eller skola – trots att SL tappat tio procent av pendlarna sedan pandemin. Det rapporterar Dagens Nyheter.

Studie slår fast

Tidningen hänvisar till en studie av konsultföretaget WSP som jämfört pendlingsvanor i Oslo, Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm.

I samtliga minskar resandet med kollektivtrafiken – och resorna med bil och cykel ökar.

Att många cyklar i Köpenhamn och att Oslo kommit långt med att elektrifiera sin fordonsflotta är ganska välkänt. Men studien visar också att Köpenhamn har högst andel bilpendlare och att Oslo ligger långt fram när det gäller delningstjänster som bil- och cykelpooler, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP, enligt DN.

Han tillägger emellertid:

– Stockholm har trots ett tapp i kollektivtrafiken efter pandemin fortfarande den största andelen kollektivtrafikpendlare.

Avståndet minskar

Studien pekar dock på att även om Stockholm är fortsatt etta har glappet till övriga städer minskat.

Pendlandet med kollektivtrafik ser nu ut enligt följande i de nordiska huvudstäderna:

- Stockholm 38 procent

- Oslo 34 procent

- Helsingfors 34 procent

- Köpenhamn 20 procent

En stor del av förklaringen till varför stockholmarna i högre utsträckning åker kollektivt uppges vara en väl utbyggd och attraktiv tunnelbana.

14 miljarder kronor

Enligt WSP skapar kollektivtrafiken samhällsekonomisk nytta för mer än 14 miljarder kronor netto varje år, vilket bland annat organisationen Svensk Kollektivtrafik uppmärksammat.

Organisationen pekar exempelvis på fördelarna att kollektivtrafik bidrar till att minska klimatutsläppen och att det vidgar människors arbetsmarknader.

Fakta: Pendlande i Sverige en vanlig dag

- Cirka 4 500 000 personer färdas med bil

- Cirka 950 000 personer åker buss

- Cirka 520 000 resor görs med tåg

- Cirka 900 000 människor cyklar

Källa: Trafikverket

Foto: R. Andres

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Biltema – kedjan svarar

2025 01 20

Ett Facebook-inlägg har lett till stort raseri hos Biltema-kunder.

Under de senaste åren har frågan om kontanter blivit allt mer omdebatterad.

I takt med digitaliseringens framfart har kortbetalning eller betalning med appar via telefonen blivit allt vanligare.

Många butiker väljer att bara ta emot kort- eller appbetalningar.

Nu har ett Facebook-inlägg från Biltema lett till raseri hos kunder - men det verkar som om de har fått allt om bakfoten.

Många kommentarer

Biltema lade ut ett inlägg på Facebook där de välkomnar kunder till cafét för att köpa semla och kaffe.

Hundratals personer har kommenterat inlägget - och många av kommentarerna är ilska riktad mot Biltema av kontantskäl.

– Ni tar ju inte kontanter, då förlorar ni mig som kund! Det är dom pengarna som jag har i plånboken som jag vill använda, inte dom på kontot, lyder en kommentar.

– Ni tar inte emot kontanter så nix hoppar över tyvärr, lyder en annan.

– Med kort nej tack, uttrycker en tredje.

Biltema svarar

Kunderna verkar dock ha fått saken om bakfoten.

Biltema hanterar inte kontanter i cafét, men det går mycket riktigt att betala kontant för varorna i en vanlig kassa.

– Av hygienskäl hanterar vi inte kontanter i våra Biltema Cafe men där vi erbjuder alla att betala dessa varor i en vanlig bemannad kassa, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg till Nyheter24.

Het fråga

Kontantfrågan är en het sådan, där många vill se att mer görs för att skydda kontanternas roll i ett allt mer digitaliserat samhälle.

Även Riksbanken har tagit upp saken, och underströk i en rapport från förra året att mer måste göras.

– För att säkerställa att det går att använda kontanter i praktiken anser Riksbanken att fler åtgärder behövs, framhåller Riksbanken.

– Om regeringen och riksdagen väntar med att införa fler av de åtgärder som Riksbanken föreslår riskerar vi att ytterligare försämra möjligheten att använda kontanter så att de på sikt blir närmast oanvändbara som betalningsmedel.

“Kan bromsa”

Riksbanken fortsätter.

– Genom att agera snabbt kan vi bromsa den utvecklingen.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Svensk ishockeyklubb går mot konkurs

2025 01 20

Den Malmö-baserade ishockeyklubben IK Pantern är i kris.

För inte så länge sedan kom uppgifter om att den svenska fotbollsklubben Dalkurd är nära konkurs.

Nu kommer liknande uppgifter även från ishockeyvärlden.

Den Malmö-baserade ishockeyklubben IK Pantern är i kris - och vädjar nu till sina supportrar.

Vädjar till fansen

Obetalda skulder har lett till stora interna ekonomiska problem, och via ett meddelande på Facebook hoppas Pantern kunna lysa upp problemet och få hjälp från supportrarna.

Så här lyder klubbens vädjan:

– Nu står vi inför vår största utmaning någonsin. Ekonomiska svårigheter hotar att tysta sorlet från läktaren och släcka ljuset i ishallen för gott, framhåller klubben.

– Vi vet att pantern betyder mycket för så många. För barnen som en dag drömmer om att ta plats på isen. För alla familjer som samlas på matchdagar. För supporterklubben som troget håller Panterns fana högt i vått och torrt. 

“Varje krona räknas”

Klubben understryker vidare att “varje krona, varje stödinsats spelar roll, för så väl företagare som enskilda supportrar”.

– Sponsorpengar har tyvärr inte kommit in till föreningen som utlovat och nu befinner vi oss därav i ett mycket prekärt läge. Vi har skulder på cirka 800 000 kr i dagsläget. Pengar måste in inom kort och vi för dialog med inblandade parter!

Löner hålls inne

Enligt uppgifter till Sydsvenskan så hålls spelarlöner inne för närvarande.

Det återstår att se om IK Pantern - som grundades 1959 - överlever det ekonomiska stålbadet.

Tufft för många

Under de senaste åren har klädkedjor, restauranger, fotbollsklubbar och ishockeyklubbar fått stora ekonomiska utmaningar.

Många olika branscher har slagit larm om det rådande ekonomiska läget - och svensk konjunktur befinner sig på en svår plats.

Riksbanken har uppmanats från flera håll att få fart på konjunkturen genom räntesänkningar.

Ytterligare en sänkning väntas nu i slutet av januari, sen är det oklart hur myndigheten ställer sig till flera sänkningar redan under årets första sex månader.

Foto: M. Fournier

Text: Redaktionen