Strul på löningsdagen – två banker ligger nere

2023 09 25

Idag får en stor del av alla anställda i Sverige lön.

Den 25:e varje månad är den vanligaste dagen för löneutbetalning. 

Även studiemedel, pensioner och försörjningsstöd och andra former av ersättning betalas vanligen ut samma datum.

Och på just denna speciella dag har två banker, bland annat en storbank, drabbats av tekniska problem som påverkar kunderna.

"Vi har en driftstörning"

En av dem är Handelsbanken som redan igår bekräftade att det fanns problem med att nå bankens tjänster.

Idag på måndagsmorgonen drabbades man av ytterligare besvär.

Just nu (måndag kl 08.30) har vi en driftstörning där vissa av våra kunder upplever problem med att komma åt våra tjänster, informerar Handelsbanken på Facebook.

– Vi beklagar de besvär detta kan orsaka och jobbar intensivt för att lösa problemen.

Går inte att logga in

Den andra banken som drabbats av driftstörningar är Länsförsäkringar bank.

Kunder har rapporterat att det inte går att logga in på Mina sidor eller i appen.

– Vi har haft en driftstörning sedan 07.30-tiden, bekräftar bankens pressansvarig Ola Kallemur för Aftonbladet och betonar att man jobbar på att lösa problemet.

– Det är inte stopp för alla och inte hela tiden.

Klagomål: "Hur ska man betala räkningar?"

Flera kunder har uttryckt sin bestörtning över problemen – inte minst med tanke på att det är just den 25:e i kalendern.

– Känns ju bra att man inte kan betala sina räkningar idag, har en person kommenterat sarkastiskt på Handelsbankens Facebooksida.

– Ville ju kolla så lönen kommit in som den ska, skriver en annan.

Andra är mer förstående till den uppkomna situationen om manar till att ha is i magen.

– Tålamod folk! De försöker lösa problemet och i dagens läge runtom i världen är detta något som händer och kan hända när man minst anar det.

"Håller er uppdaterade"

Handelsbanken meddelar att man kommer att meddela på sociala medier när det finns besked om att tekniken ska fungera igen.

– Vi håller er uppdaterade (här på Facebook) så snart vi har mer information.

– Behöver du hjälp med ett bankärende så finns möjligheten att ringa till oss på 0771 - 77 88 99.

UPPDATERING: Vid 11-tiden på måndagsförmiddagen meddelade Handelsbanken att problemen ska vara lösta.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen