Streamingjätte höjer priserna – är störst i USA
2024 09 24
En ledande streamingjätte höjer nu priserna.
Youtube är den största streamingtjänsten i amerikansk tv.
Ungefär 150 miljoner amerikaner tittar på Youtube på tv i USA - och då räknas inte de som tittar på datorn eller telefonen.
Nu kommer besked om att streamingtjänsten, som är omåttligt populär även i Sverige, höjer sina priser.
Det rapporterar sajten Mobil.
Höjer priserna
Det nya priset får Youtube Premium blir 149 kronor/månad, vilket är en ökning med 25 procent om man jämför med det tidigare priset på 119 kronor/månad.
Samtidigt höjs familjeabonnemanget från 179 kronor/månad till 279 kronor/månad.
Även det så kallade studentabonnemanget höjs, från 79 till 95 kronor per månad.
Störst i USA
I juni hade Youtube 9,9 procent av streamingmarknaden i USA – störst andel någonsin för ett enskilt bolag, uppger New York Times.
Youtube tycks därmed vara mer populärt än såväl Netflix som Disney+ och Amazon Prime i USA.
– Våra innehållsskapare är bättre på att förutse vad publiken vill ha. Detta är television omgjord för nya generationer, säger bolagets VD Neal Mohan enligt SVT.
Framgångsrikt beslut
För 18 år sedan tog Google beslut om att köpa upp Youtube.
Det har varit en av techjättens bästa investeringar, då Youtube har blivit en av de mest uppskattade streamingplattformarna genom tiderna.
Beslutet att höja priserna tycks visa på att Google anser att Youtube är prisvärt - och att användare är redo att betala för det.
Så lät det då
När Google köpte Youtube år 2006 så var det en stor nyhet i företagsvärlden.
– Aktieaffären som tillkännagavs på måndagen förenar ett av Internets största företag med en av dess snabbt stigande stjärnor. Priset gör YouTube, en fortfarande olönsam start-up, till det överlägset dyraste köpet som Google har gjort under sin åttaåriga historia, skrev CNBC 2006.
– Även om vissa cyniker har ifrågasatt YouTubes uthållighet, satsar Google på att den populära videodelningssajten kommer att ge dem ett alltmer lukrativt marknadsföringsnav när fler tittare och annonsörer migrerar från TV till Internet.
Foto: E. Mclean
Text: Redaktionen