Stort steg framåt för elbilar – premiär i Sverige

2024 10 18

Nu kommer besked om ytterligare ett viktigt framsteg som understryker elbilarnas genombrott i Sverige.

Idag fredag togs första spadtaget för att börja bygga Sveriges första renodlade elbilsmack.

Det meddelar Nivika Fastigheter, som bygger elbilsmacken tillsammans med IONITY och Frendo.

Den renodlade elbilsmacken beskrivs som en viktig milstolpe, och laddstationen kommer att ha den senaste teknologin för snabb och effektiv laddning.

– Att vi på Nivika nu får vara med och skapa Sveriges första elbilsmack tillsammans med IONITY och Frendo är något vi är oerhört stolta över. Detta projekt ligger helt i linje med vår vision att bidra till en mer hållbar samhällsutveckling, säger Sverker Källgården, VD på Nivika Fastigheter, i ett uttalande.

Placeras vid E4:an

Den nya, dedikerade elbilsmacken kommer att byggas på Bredasten i Värnamo.

Det är strategiskt placerat precis vid E4:an och väg 27, och man hoppas därför på att kunna locka många resenärer.

– Vi ser Bredasten som en central hubb för framtidens transport-infrastruktur, säger Sverker Källgården.

Företaget IONITY kommer att ansvara för driften av laddstationen, som kommer att bestå av 16 ”supersnabbladdare” med upp till 350kW, enligt företaget. Det är den senaste laddningsteknologin som används.

– Med vår ultrasnabba laddningsteknik kan förare snabbt och smidigt ladda sina elfordon, vilket bidrar till en snabbare övergång till elektrifierade transporter, säger Martin Risberg, Country Manager Nordics & Baltics för IONITY.

Servicestation med måltider

Servicestationen kommer att drivas av Hotel Vidöstern Värnamo under varumärket Frendo.

På servicestationens butik kommer man bland annat kunna köpa måltider, snacks samt varma och kalla drycker. Det kommer även att finnas tillgång till bland annat toalett och Wifi.

– Vi har under över 35 års tid drivit vanliga bensinmackar inom vår koncern och ser nu detta som ett naturligt steg att vara med och forma framtidens hållbara servicestationer. Vi ser fram emot att välkomna alla elbilsresenärer till servicestationen, säger Magnus Strömberg, VD för Hotel Vidöstern Värnamo. 

Foto: Brice Cooper

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 18

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Pojke tvingades krypa ombord på bussen

2024 10 18

En pojke i rullstol har vid upprepade tillfällen diskriminerats när han har försökt åka buss med Skånetrafiken.

Den bedömningen gör Diskrimineringsombudsmannen, DO.

I ett pressutskick konstaterar DO att pojken nekats hjälp hela 14 gånger under en tvåårsperiod.

– Vid minst 14 tillfällen under två års tid har busschaufförer antingen nekat att hjälpa pojken med bussens lift, eller så har chauffören saknat kunskap om hur man använder liften vilket har medfört att liften inte har kunnat användas, står det i pressmeddelandet.

Vidare uppger DO att pojken tvingats krypa ombord på bussen vid flera tillfällen.

”Mycket förödmjukande och kränkande”

DO bedömer att Region Skåne, som ansvarar för Skånetrafiken, har gjort sig skyldiga för diskriminering av pojken i form av bristande tillgänglighet vid minst 14 fall.

Region Skåne bedöms inte ha vidtagit skäliga åtgärder som skulle gjort det möjligt för pojken att använda liften.

– Den begränsning som det innebär att inte kunna ta del av kollektivtrafiken är ett missgynnande i diskrimineringslagens mening, säger diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius.

– Att pojken dessutom har behövt krypa ombord på bussen, inför andra passagerare, måste givetvis ses som mycket förödmjukande och kränkande.

Krävs på ersättning

DO begär att Region Skåne ska betala 120 000 kronor i diskrimineringsersättning till pojken.

Regionen har till den 30 oktober att ta ställning till kravet. 

Därefter kommer DO lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

Fakta: DO:s bedömning

- Enligt DO innebär förbudet mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet att en transportör måste verka för att de tjänster som erbjuds är tillgängliga även för personer med funktionsnedsättning.

- Det ansvaret omfattar inte enbart att skapa en praktisk möjlighet för personer med funktionsnedsättning att ta del av en transporttjänst genom exempelvis liftar, utan också att se till att det finns en reell möjlighet att använda hjälpmedlen genom att exempelvis säkerställa att personal har kunskap om hur man använder hjälpmedlen.

Foto: GH

Text: Redaktionen