Stort missförstånd om Klarna – kunder grundlurade
2025 07 23
Kunder runtom i hela Sverige grundluras.
Bluffbutikerna på nätet växer så det knakar.
Många av dem har svenska namn. Men den falska marknadsföringen är intensiv.
Till exempel hänvisas det ofta till fysiska butiker som ska slå igen, inte sällan med en sorglig historia om att ägaren ska fokusera på familjen och därför rear ut produkterna.
Men i verkligheten handlar det om dropshipbutiker som beställer produkter från Kina, rapporterar Expressen på onsdagen. Varorna ser inte alls ut som på bilderna och leveranserna tar ofta flera veckor.
Och det som verkligen lurar folk är att bluffsajterna tycks erbjuda den populära och allmänt betraktat säkra betaltjänsten Klarna som alternativ.
– Det var en välskriven text på bra svenska. Det kändes trovärdigt i och med att de hade Klarna och Paypal, säger kunden Sofia, 50 år, till tidningen.
Haglat in anmälningar
Sofia är långt ifrån den enda som drabbats. Tidigare har det haglat in anmälningar från upprörda kunder som blivit lurade av blufföretag som erbjuder Klarna som alternativ för betalning.
Maria Wizell, konsumentvägledare på organisationen Svenska konsumenter, har kritiserat Klarna för detta.
– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, sade hon till P3 Nyheter för ett år sedan.
Missförstånd om Klarna
Ett vanligt klagomål från kunder är att Klarna tjänar pengar på bluffsajterna. Men i själva verket är det tvärtom, menar Joel Hedin, pressansvarig på Klarna.
– Dels så har vi omkostnader när det kommer till hanteringen av butikerna. Det är både en ekonomisk förlust, men framför allt en förlust i förtroende för oss, säger han till Expressen.
Joel Hedin understryker också att bluffbutikerna inte ska få ha Klarna som betallösning. När Klarna erbjuds som betalalternativ ska det vara “en kvalitetsgaranti”.
LÄS OCKSÅ: Ryanair varnar – fler resenärer ska bötfällas för samma sak
"Enorm kritik"
Många klagomål handlar också om att varorna inte levereras överhuvudtaget, ofta på grund av att betalningen gått till ett blufföretag som inte skickar ut det man beställt.
– Det är en sådan enorm kritik från konsumenter. Då ska man väl som seriöst företag låta bli att förmedla de här betalningarna, säger Maria Wiezell till P3 och syftar på Klarna.
LÄS OCKSÅ: Electrolux går ut med varning till kunder
Foto: Dealdrop.com Images Photostream
Text: Redaktionen