Skrämmande upptäckt på Sveriges arbetsplatser

2024 01 30

62 personer kom aldrig hem från sina jobb förra året.

Den dystra siffran avser antalet dödsolyckor 2023 – en rekordhög siffra och det dödligaste arbetsåret på tolv år.

Efter att nytt ljus därmed kastats på arbetsmiljöfrågor avslöjas det nu att det inte finns några skyddsombud alls på en stor mängd av Sveriges arbetsplatser – enbart på fyra av tio stycken enligt en inspektion av Arbetsmiljöverket.

Det rapporterar Arbetet.

– Det var inte bra. Det är ju skrämmande, säger skyddsombudexperten Maria Steinberg till tidningen.

Riskerar dösfall

Totalt ingår 15 000 inspektionsmeddelanden över två års tid i granskningen.

Men enligt Jenny Bengtsson, inspektör på myndigheten, saknas det sannolikt skyddsombud på ännu fler arbetsplatser än vad man upptäckt.

Hon menar också att dödsfall är en direkt riskfaktor till följd av bristen.

– Skyddsombud kan ju stoppa arbete som man anser är direkt farligt. Jag tycker inte att det är långsökt att tänka sig att bristen på skyddsombud kan leda till dödsolyckor, säger Jenny Bengtsson till samma tidning.

Regeringen har agerat

Efter flera dödsolyckor under december månad fattade regeringen beslut om att genomföra fler fysiska oanmälda inspektioner.

– Den senaste veckans fruktansvärda händelser visar att vi måste se över hur den här negativa trenden kan brytas, sade arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L) på en pressträff vid tillfället.

– Det är viktigt att de rättsliga och säkerhetsrelaterade utredningarna får ha sin gång nu men att det samtidigt börjas föras diskussioner om vad som rent konkret kan göras för att se till att sådana här olyckor inte sker igen

Krävde krismöte

Byggbranschen har varit överrepresenterad bland arbetsplatsolyckor och strax före jul krävde Byggnads- och Byggföretagen ett krismöte med statsminister Ulf Kristersson (M).

– Byggbranschens seriösa aktörer kan inte vända utvecklingen ensamma. Det behövs politiska initiativ, sade Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen, i ett pressmeddelande.

– Hade det handlat om läkare, journalister eller någon annan yrkeskår hade det tillsatts en kriskommission för länge sedan, tillade Johan Lindholm, förbundsordförande på Byggnads.

Foto: J. Goodman

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen