Stort larm om svensk webbutik – anmälts flest gånger

2024 10 29

Allt fler svenska konsumenter luras av så kallade dropshippingbutiker.

De populära webbutikerna dyker upp titt som tätt i flödet och många konsumenter lockas av olika erbjudanden.

Vid en första anblick ser de ut som vanliga webbutiker, men så är inte fallet.

Dropshippingbutikerna saknar ett eget lager. I stället levererar en mellanhand, ofta med verksamheten i ett annat land, produkten till kunden.

Det framstår således som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land. Många kunder känner sig lurade eftersom produkter marknadsförs på ett lukrativt sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som sedan levereras motsvarar inte förväntningarna.

Svensk klädbutik har anmälts flest gånger

Det har tidigare rapporterats om att anmälningar väller in mot dropshippingbutikerna. Under årets första sex månader inkom 728 anmälningar till Konsumentverket.

Nu ger myndigheten besked om vilken butik som anmälts flest gånger.

Det rör sig om den svenska klädbutiken Merley Stockholm. Sajten har anmälts 130 gånger i år för sena leveranser, uteblivna varor och varor som inte motsvarar beskrivningen, rapporterar SVT Nyheter.

Konsumentverket riktade skarp kritik mot sajten i våras. Myndigheten anklagade Merley Stockholm för vilseledande marknadsföring.  

– I det här fallet gällde det information på webbplats om varifrån varor skickades, reklamation och kontaktuppgifter. Marknadsför man en produkt så behöver man leverera en motsvarande produkt, annars är det stor risk att man vilseleder konsumenten, säger Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket, till tv-kanalen.

Lovar att bättra sig

Efter Konsumentverkets granskning har ägarna av Merley Stockholm lovat att vidta åtgärder.

–  Vi följer bolaget och fortsätter bristerna så överväger vi vilka åtgärder vi behöver vidta för att de helt ska upphöra – om den frivilliga rättelsedelen inte funkar. Beroende på bristerna kan vi stämma bolag i domstol eller genom föreläggande förbjuda bolaget att marknadsföra på ett visst sätt, säger Johan Ohlsson till SVT.

"Trendigast i Norden"

På sin hemsida beskriver Merley Stockholm sig själva som ”trendigast i Norden”.  

– Vår kollektion av kläder är noggrant utformad för att kombinera funktionalitet med sofistikerad design, och vi strävar efter att erbjuda dig praktiska och vackra kläder för att organisera och förhöja ditt dagliga liv, framhåller klädbutiken.

Foto: C. Hume 

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Massiva explosioner” – rysk jätteanläggning attackerad

2025 09 18

En av Rysslands största energianläggningar har attackerats.

Det handlar om Gazprom Neftekhim Salava – en av Rysslands största olje- och gasanläggningar. Skrytbygget är baserat i delrepubliken Basjkirien – cirka 1 300 från frontlinjen i Ukraina.

Nu stiger ett stort svart rökmoln från anläggningen som attackerats av flera ukrainska långdistansdrönare.

Drönarna slog enligt uppgift ner i en ”bearbetningsenhet” i anläggningens centrum.

– Det utlöste massiva explosioner, rapporterar Ukrainas säkerhetstjänst SBU, som säger sig ligga bakom den framgångsrika attacken.

Ryssland bekräftar

Ledaren för Basjkirien, Radij Chäbirov, bekräftar attacken.

Han uppger att två drönare har avfyrats mot anläggningen.

Chäbirov bekräftar inte att drönarna träffat anläggnignen, men uppger att en brand har brutit ut. Vidare säger han att det inte finns några uppgifter om dödsoffer.

Intensiva attacker

Det är oklart om anläggningen är satt ur spel. Ukrainska drönarattacker har tidigare orsakat produktionsstopp i flera ryska oljeanläggningar.

I augusti förlorade Ryssland cirka 17 procent av sin totala raffineringskapacitet. Siffran motsvarar 1,1 miljon fat olja per dag, rapporterar Reuters.

LÄS MER: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

Energijätten finansierar kriget

Energijätten Gazprom, som är majoritetsägt av ryska staten, ansvarar för olje- och gasanläggningen i Basjkirien.

Gazproms intäkter är livsviktiga för den ryska krigskassan. Bolaget har världens största naturgasreserver och ett omfattande nätverk av gasledningar.

Gazprom producerar även råolja. Intäkterna från oljeproduktionen utgör en viktig del i ryska statens finansieringen av anfallskriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: Putin på väg att beslagta miljarder

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen