Stort larm om svensk webbutik – anmälts flest gånger

2024 10 29

Allt fler svenska konsumenter luras av så kallade dropshippingbutiker.

De populära webbutikerna dyker upp titt som tätt i flödet och många konsumenter lockas av olika erbjudanden.

Vid en första anblick ser de ut som vanliga webbutiker, men så är inte fallet.

Dropshippingbutikerna saknar ett eget lager. I stället levererar en mellanhand, ofta med verksamheten i ett annat land, produkten till kunden.

Det framstår således som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land. Många kunder känner sig lurade eftersom produkter marknadsförs på ett lukrativt sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som sedan levereras motsvarar inte förväntningarna.

Svensk klädbutik har anmälts flest gånger

Det har tidigare rapporterats om att anmälningar väller in mot dropshippingbutikerna. Under årets första sex månader inkom 728 anmälningar till Konsumentverket.

Nu ger myndigheten besked om vilken butik som anmälts flest gånger.

Det rör sig om den svenska klädbutiken Merley Stockholm. Sajten har anmälts 130 gånger i år för sena leveranser, uteblivna varor och varor som inte motsvarar beskrivningen, rapporterar SVT Nyheter.

Konsumentverket riktade skarp kritik mot sajten i våras. Myndigheten anklagade Merley Stockholm för vilseledande marknadsföring.  

– I det här fallet gällde det information på webbplats om varifrån varor skickades, reklamation och kontaktuppgifter. Marknadsför man en produkt så behöver man leverera en motsvarande produkt, annars är det stor risk att man vilseleder konsumenten, säger Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket, till tv-kanalen.

Lovar att bättra sig

Efter Konsumentverkets granskning har ägarna av Merley Stockholm lovat att vidta åtgärder.

–  Vi följer bolaget och fortsätter bristerna så överväger vi vilka åtgärder vi behöver vidta för att de helt ska upphöra – om den frivilliga rättelsedelen inte funkar. Beroende på bristerna kan vi stämma bolag i domstol eller genom föreläggande förbjuda bolaget att marknadsföra på ett visst sätt, säger Johan Ohlsson till SVT.

"Trendigast i Norden"

På sin hemsida beskriver Merley Stockholm sig själva som ”trendigast i Norden”.  

– Vår kollektion av kläder är noggrant utformad för att kombinera funktionalitet med sofistikerad design, och vi strävar efter att erbjuda dig praktiska och vackra kläder för att organisera och förhöja ditt dagliga liv, framhåller klädbutiken.

Foto: C. Hume 

Text: Redaktionen


Stort larm om populärt livsmedel – Willys och Lidl pekas ut

2024 10 29

Ett mycket kontroversiellt livsmedel säljs i bland annat Axfoods butiker.

Koncernen, som äger Willys, Hemköp och numera även City Gross, säljer ett uppmärksammat ris vars tillverkare dragit åt sig svarta rubriker de senaste dagarna.

Det handlar om det populära rismärket Hästen från risfabriken Nordic Rice AB som har polisanmälts för brott mot livsmedelslagen, urkundsförfalskning och osann försäkran, rapporterar Dagens industri.

Inköpen har gjorts från Dagab som vägrar kommentera saken.

Även Axfood är fåordiga och vill inte uppge vilka åtgärder man vidtagit eller varför riset från Nordic Rice finns kvar i Dagabs sortiment.

– Vi känner oss trygga med att vi har produkter som stämmer med rätt kvalitet. Där vi eventuellt har hittat nån form av avvikelse har vi vidtagit åtgärder tillsammans med berörda leverantörer, säger Willys-koncernens presschef Magnus Törnblom till tidningen.

"Systematiskt kvalitetsfusk"

Riset och risfabriken i fråga kopplas till systematiskt kvalitetsfusk och gängkriminalitet, erfar Di.

Utöver Willys, Hemköp och City Gross finns produkten även hos Axfood-ägda Mathem, som också har Dagab som grossist.

Mathem vill inte heller kommentera saken i en intervju.

Lidl pekas också ut i sammanhanget – som sålde en produkt från Nordic Rice i samband med en kampanj vecka 40 men som annars inte har varor från företaget i det ordinarie sortimentet.

– Vi på Lidl fick kännedom om detta från Livsmedelsverkets pressmeddelande den 23 oktober. Det ris vi tog in som tillfällig kampanjartikel var inte Hästen utan Sultana Amirah basmatiris, framhåller Lidl till Di.

Stoppade 600 ton ris

Det var i fredags som Livsmedelsverket konstaterade att man stoppat 600 ton ris.

Myndigheten uppgav då att en del av riset sålts av de större svenska detaljhandelskedjorna, men pekade inte ut några kedjor vid namn.

Den vanligaste överträdelsen var vilseledande märkning. I flera fall indikerade märkningen att riset var av bättre kvalitet än produkten i förpackningen.

– I förpackningarna fanns ris av sämre kvalitet eller helt andra rissorter. Genom att hävda att riset är av en bättre kvalitet är det möjligt att öka vinsten och ge sig själv konkurrensfördelar på ett otillåtet sätt, fastslår Livsmedelsverket i granskningen.

Slår tillbaka: "Obalanserad bild"

Nordic Rice har svarat på kritiken.

I ett pressmeddelande menar man att Dagens industri gett en obalanserad bild av bolagets verksamhet.

– Det Di hänvisar till är ett enstaka fall där Nordic Rice fått en leverans från underleverantör som innehåller ris av otillräcklig kvalité. För att detta inte ska kunna ske igen förbättrar bolaget sina rutiner ytterligare, framhåller företaget.

Vidare uttrycker risjätten att man är ett av 14 undersökte företag och och står för cirka tre procent av de 600 ton ris som uppmärksammats.

– Vi jobbar systematiskt för att säkerställa kvaliteten på vårt ris som importeras och genomför slumpmässiga kontroller. Vårt ris genomgår kontroller i flera steg och är certifierat, inklusive en kontroll av kokbarheten vid packning, säger Haider Al-Kaizhwan, vd på Nordic Rice.

Foto: Lidl resp Axfood

Text: Redaktionen


Här är nya prislappen på plastpåsar – när skatten försvinner

2024 10 28

Den 1 november försvinner plastpåseskatten.

Skatten infördes 2020 som en del av ett EU-mål om att förbruka mindre plast, vilket innebar höjda priser på plastpåsar.

Enligt Naturvårdsverket gav åtgärden effekt.

– Enligt flera aktörer i branschen har en ökning av försäljningen fram till att skatten trädde i kraft noterats, och därefter skedde en drastisk minskning som hållit i sig under resten av 2020 och även 2021, framhåller myndigheten och tillägger:

– Skatten är alltså den avgörande faktorn för den stora minskningen mellan 2020 och 2021. Minskningen mellan dessa år var för den kategori kassar som ingår i minskningsmålet 75 procent, att jämföra med minskningen föregående år som var 25 procent, och åren dessförinnan mellan tre och sex procent.

Sänks med tre kronor

Förra hösten gav dock regeringen och Sverigedemokraterna besked om att skatten slopas från och med 1 november.

Bedömningen är att EU:s förbrukningsmål kommer att nås även utan en skatt på plastbärkassar. 

Skatten bedöms ha vissa negativa effekter, såsom administrativa kostnader och kan dessutom leda till ökad konsumtion av andra alternativ, meddelade regeringen i september 2023.

Och nu, med bara några dagar kvar till förändringen går igenom, ger Coop besked om vad den nya prislappen landar på.

Priset på plastbärkassar kommer att sänkas från dagens 6,95 kronor till 3,95 kronor.

Detta beslut är en naturlig följd av förändringen och något våra kunder förväntar sig, säger Marcus Björling som är pressekreterare på Coop Sverige, till SVT.

Ica kan inte säga exakt

Coop är den enda kedjan som ger ett rakt besked på vad påsarna ska kosta framöver.

På exempelvis Hemköp eller Ica råder fri prissättning, vilket innebär att butikerna själva kan bestämma priset.

Den senare räknar nog med generellt lägre priser.

– Vilket pris som en plastbärkasse kommer att ha när punktskatten är borttagen beror också på vilken prisutveckling det har varit på ingående råvaror, komponenter och förpackningsavgifter, framhåller Agneta Odell, inköpschef nearfood på Ica Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

Vidare berättar Odell att Ica räknar med att försäljningen kommer skjuta i höjden när skatten avskaffas.  

– Vi förbereder oss på en ökad försäljning av plastbärkassar, konstaterar inköpschefen.

Foto: J. Lawrence

Text: Redaktionen