Jättelarm om Kronfågel – ”det är en skandal”

2024 09 26

Kronfågel är Sveriges största aktör inom kycklingbranschen.

I över 50 år har företaget erbjudit produkter till svenska konsumenter.

Nu anklagas Kronfågel för flera allvarliga brister. Organisationen Djurens Rätt har granskat företagets slakteri i Katrineholm, som är det största kycklingslakteriet i Sverige.

Enligt granskningen har slakteriet haft stora brister under 2023:

- Vid 13 tillfällen har slaktbrister upptäckts och vid åtminstone fem av de tillfällena har det upptäckts brister vid avlivning som kan indikera att kycklingar har riskerat att skållas levande.   

- Vid 57 tillfällen har brister upptäckts vid transport då kycklingar har hittats klämda i transportburar, eller att ”ovanligt många” kycklingar har hittats döda eller sjuka i transportfordonet, vilket drabbat tusentals individer.    

”Det är en skandal”

Den ideella organisationen Djurrättsalliansen har tidigare gjort flera uppmärksammade avslöjanden om Kronfågels slakteri.  

I en granskning från december 2023 kunde Djurrättsalliansen visa hur kycklingar slungas omkring på rullband i en gigantisk maskin, kläms till döds och hanteras som livlösa ting. Organisationen har även dokumenterat hur skadade och sjuka kycklingar lämnas i backar där de äter på andra kycklingars inre organ. 

– Levande kycklingar tvingades stå på döda och kycklingar åt av andras inälvor. Det var rutin att dessa djur blev liggande i timmar istället för att avlivas omgående. De måste lidit enormt och det var fruktansvärt att se, uppgav en anonym källa i Djurrättsalliansens granskning.

Nu går alltså Djurens Rätt ut med liknande anklagelser. Organisationen framhåller att 89 procent av 79 kontrollrapporter från slakteriet har visat på djurskyddsbrister.

–  Det är skandal att Kronfågel får fortsätta att slakta hundratusentals kycklingar per dag när företaget brister i djurskyddet på så oerhört grundläggande och allvarliga punkter. Myndigheterna måste börja agera kraftfullt mot det här lidandet som drabbar miljontals djur, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.  

Vd:ns förklaring

Efter Djurrättsalliansens granskning förra vintern har Kronfågel sett över sina rutiner.

Företagets vd Fredrik Strømmen har kopplat missförhållandena till ett tidigare produktionsstopp under 2023.

–  Då är allt fokus på att få igång produktionen igen. Då är det viktigt att rutinerna följs. Men här tror jag att det har gått så snabbt att vi inte har hängt med och kanske är det en medarbetare som inte lärts upp ordentligt av oss, som inte gjort som man ska och fåglarna hamnar då ihop och hanteras inte i enlighet med våra rutiner, sade han till TV4 i december.

På sin hemsida skriver Kronfågel att företagets utgångspunkt är att alla kycklingar ska må bra, ”från kläckning till slakt”.

– God djurvälfärd är en självklarhet, av etiska skäl och för att det har en direkt påverkan på den slutliga produktens kvalitet. Med helhetsperspektiv, kunskap och höga krav på hantering, stallmiljö och foder ger vi kycklingen förutsättningar att hålla sig frisk. Bara välmående kycklingar kan växa på ett hållbart sätt.

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen