Stort larm om Klarna – ”Ett fängelse”

2024 02 15

Unga lockas till Cypern med löften om att växa som människor och i karriären.

De ska arbeta på företaget Foundever, bolaget som sköter kundtjänsten åt Klarna.

Nu slår tidigare anställda larm om att förhållandena på företaget är allt annat än positiva.

En granskning

I januari publicerade Arbetet och Arbetsvärlden en granskning om arbetsförhållandena på Foundevers kontor på Cypern.

– En kollega fick höra att ingen skulle bry sig ifall hon levde eller dog, berättar Liam Bladström som tidigare arbetat på Cypern-kontoret, för Arbetsvärlden.

Granskningen tar upp vittnesmål från tidigare anställda som berättar om toalettbesök som klockades.

Tidigare anställda uppger även att kundsamtal fick högst ta några minuter i anspråk samt att det var så gott som oacceptabelt att sjukanmäla sig.

Låga löner

Anställda uppges arbeta mellan 48 och 56 timmar varje vecka, något som ger dem en timlön på någonstans mellan 67 och 78 kronor.

– Även jämfört med andra jobb på Cypern så var lönen usel, säger Liam till Arbetsvärlden.

”Jag såg fram emot det”

Foundever har hand om kundtjänst för flera stora bolag.

Några av de bolag vars kundtjänst som företaget har hand om är förutom Klarna även SAS, Samsung och TUI.

Ett av kontoren finns på Lindholmen i Göteborg. Här fick Jessica arbete som 22-åring.

– Jag såg fram emot det jättemycket, säger Jessica till Expressen, apropå att hon skulle påbörja sin anställning.

En annan verklighet

Men det blev långt ifrån som Jessica hade föreställt sig.

– Det kändes som ett fängelse, säger Jessica till Expressen.

Mellan varje kundsamtal förväntades det gå högst 30 sekunder, berättar hon. Under dessa sekunder skulle man hinna föra anteckningar över vad som sagts under samtalen.

Man skulle även registrera aktuell status på ärendet.

Kritiken fortsätter

– Vi blir behandlade som åsnor, säger en före detta anställd som slutade under hösten, uppger Breakit.

Personen i fråga refererar till kontoret på Cypern.

– Man är en slit- och slängvara, säger en annan till sajten.

Svarar på kritiken

Anki Nordin är HR-chef på Foundever i norra Europa.

För Breakit uppger hon att samarbetet med Klarna fungerar bra och att personalen blir väl omhändertagen.

Hon säger att man tar alla anklagelser på allvar.

Foto: S. Burgoyne

Text: Redaktionen


Nytt alkoholförbud föreslås i Sverige – kan leda till fängelse

2024 12 01

Tillverkning av alkoholhaltiga drycker är en av de starkast växande verksamheterna inom livsmedelsbranschen. 

Antalet producenter har ökat i en stadig takt de senaste åren.

Nu riskerar dock många företagare att åka på ett rejält bakslag.

I regeringens utredning ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” föreslås det ett förbud mot att länka till Systembolaget.

Enligt utredningen ska alkoholtillverkare förbjudas att länka till sina produkter som säljs på Systembolaget.

– Kommersiellt främjande av detaljhandel med och privatinförsel av alkoholdrycker ska förbjudas, står det i utredningen som vill ändra alkohollagstiftningen för att få bort länkandet.

– Lagstiftningen motverkar inte längre negativa effekter på folkhälsan på det sätt som varit avsett och bidrar inte på ett systematiskt och sammanhängande sätt till att uppfylla de syften och mål som lagts till grund för alkohollagstiftningen. Systembolaget befarar att det i förlängningen kan leda till EU-rättsliga ifrågasättanden av såväl monopolregleringen, som den restriktiva alkoholregleringen i övrigt.

Riskerar fängelse

Sveriges största företagsorganisation, Företagarna, reagerar kraftfullt på det nya förslaget.

– Vi tar oss för pannan. Det är det utan tvekan mest restriktiva lagförslaget på alkoholområdet vi sett på flera årtionden, och det sker under en regering som ofta slår sig för bröstet för att vara företagarvänlig och frihetlig, skriver Erik Östman, Företagarnas regelförenklingsexpert, i en debattartikel i Expressen.

Enligt Östman riskera den som bryter mot regeln fyra år i fängelse.

– Som jämförelse är straffet för misshandel högst två års fängelse, framhåller Företagarnas expert.

Fakta: Alkoholkonsumtionen i Sverige

- I Sverige dricker vi i snitt 8,7 liter ren alkohol per år och invånare över femton år. Det är mindre än genomsnittet för både EU och Europa i stort.

- Under de senaste tio åren har den totala alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 8 procent. Bland skolungdomar har den halverats under 2000-talet.

- Rekordåret 2004 drack svenskarna i genomsnitt 10,6 liter ren alkohol per person. Därefter har den genomsnittliga årskonsumtionen minskat konstant bortsett från åren 2012 och 2013, då den steg något. Preliminära mätningar visar inte heller någon ökning under coronapandemin. 

Källa: IQ

 

Foto: Kazuend resp K. Kouchpeydeh

Text: Redaktionen


Många svenskar får detta sms just nu – radera omedelbart

2024 12 01

Ett nytt bedrägeri-sms cirkulerar i Sverige.

Den här gången ser meddelandet ut att komma från lånejämförelsesajten Lendo.

Det rör sig om en bluff där bedragarna utger sig att komma från Lendo för att få offret att lämna över känsliga uppgifter.

Det rapporterar Råd & Rön.

Här är meddelandet

Så här lyder bluff-sms:et som Råd & Rön rapporterar om:

– Hej. Ditt lån är nu godkänt för utbetalning. Pengarna betalas ut till uppgivet konto inom 1-3 arbetsdagar. Vid frågor kring din låneansökan kontakta kundtjänst.

Därefter följer ett nummer som alltså inte leder till Lendos kundtjänst.

Den som får detta meddelande gör rätt i att radera det direkt och inte följa några uppmaningar - då det rör sig om en bluff.

Lendo varnar

Lendo går ut med en varning för att informera kunder om bedrägerierna.

– Notera att Lendo aldrig ringer dig som inte har gjort en ansökan via Lendo, meddelar lånejämförelsetjänsten.

– Har du däremot gjort en ansökan via vår hemsida, kan du i samtal med kundtjänst behöva identifiera dig genom BankID. Det sker dock endast om du har en ansökan hos Lendo - annars ringer vi inte upp dig.

Kan se liknande ut

Lendo informerar även att bedragarna ofta kan vara bra på att få det att se verkligt ut, och att även numret kan se ut att stämma.

– Det som hänt är att bedragarna via ip-telefoni eller annan teknologi lyckas använda sig av en förfalskad avsändare, såsom en mejladress eller i detta fall ett telefonnummer med falsk nummerpresentation, så kallad spoofing. 

– På så sätt invaggas du i en falsk trygghet då numret de ringer ifrån ser ut att komma ifrån en bank, myndighet eller exempelvis Lendo. 

Tänk på detta

Det bästa man kan göra för att undvika att bli bedragen är att aldrig lämna ut känsliga uppgifter om det begärs av tvivelaktiga aktörer.

Man ska aldrig logga in med bankdosa eller BankID när någon okänd ringer upp. 

Blir man utsatt för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök gör man rätt i att kontakta banken och polisen direkt.

Foto: B. Tromp

Text: Redaktionen