Stort larm om Klarna – ”Ett fängelse”
2024 02 15
Unga lockas till Cypern med löften om att växa som människor och i karriären.
De ska arbeta på företaget Foundever, bolaget som sköter kundtjänsten åt Klarna.
Nu slår tidigare anställda larm om att förhållandena på företaget är allt annat än positiva.
En granskning
I januari publicerade Arbetet och Arbetsvärlden en granskning om arbetsförhållandena på Foundevers kontor på Cypern.
– En kollega fick höra att ingen skulle bry sig ifall hon levde eller dog, berättar Liam Bladström som tidigare arbetat på Cypern-kontoret, för Arbetsvärlden.
Granskningen tar upp vittnesmål från tidigare anställda som berättar om toalettbesök som klockades.
Tidigare anställda uppger även att kundsamtal fick högst ta några minuter i anspråk samt att det var så gott som oacceptabelt att sjukanmäla sig.
Låga löner
Anställda uppges arbeta mellan 48 och 56 timmar varje vecka, något som ger dem en timlön på någonstans mellan 67 och 78 kronor.
– Även jämfört med andra jobb på Cypern så var lönen usel, säger Liam till Arbetsvärlden.
”Jag såg fram emot det”
Foundever har hand om kundtjänst för flera stora bolag.
Några av de bolag vars kundtjänst som företaget har hand om är förutom Klarna även SAS, Samsung och TUI.
Ett av kontoren finns på Lindholmen i Göteborg. Här fick Jessica arbete som 22-åring.
– Jag såg fram emot det jättemycket, säger Jessica till Expressen, apropå att hon skulle påbörja sin anställning.
En annan verklighet
Men det blev långt ifrån som Jessica hade föreställt sig.
– Det kändes som ett fängelse, säger Jessica till Expressen.
Mellan varje kundsamtal förväntades det gå högst 30 sekunder, berättar hon. Under dessa sekunder skulle man hinna föra anteckningar över vad som sagts under samtalen.
Man skulle även registrera aktuell status på ärendet.
Kritiken fortsätter
– Vi blir behandlade som åsnor, säger en före detta anställd som slutade under hösten, uppger Breakit.
Personen i fråga refererar till kontoret på Cypern.
– Man är en slit- och slängvara, säger en annan till sajten.
Svarar på kritiken
Anki Nordin är HR-chef på Foundever i norra Europa.
För Breakit uppger hon att samarbetet med Klarna fungerar bra och att personalen blir väl omhändertagen.
Hon säger att man tar alla anklagelser på allvar.
Foto: S. Burgoyne
Text: Redaktionen