Stort larm om klädjätte – 13 butiker i Sverige

2024 08 28

Det stormar kring klädjätten Zara.

I flera år har anställda larmat om usla arbetsförhållanden i Zaras butiker.

Nu tycks situationen har förvärrats.

Det rapporterar Yle med hänvisning till en färsk rapport.

Rapportens visar att 60 procent av de anställda vid en Zara-butik i Helsingfors upplever jobbet som skadligt för hälsan.

– Arbetsmiljön har blivit värre. Tre av fem försäljare vid Zaras affär i Helsingfors uppger att de tycker att deras jobb är farligt för hälsan, rapporterar Yle.

Flera anställda vittnar om en miserabel arbetsmiljö. De pressas av ”orimliga mål” från butiksledningen och Zaras internationella organisation. De vittnar även om stor arbetsbörda, otydliga instruktioner, otillräckliga arbetsredskap och ständiga avbrott i arbetet

Många är rädda på jobbet.

–  Anställda berättar om skrik, skäll, hot och varningar som delas ut godtyckligt för sådant som de inte haft möjlighet att påverka, rapporterar Yle.

Liknande situation i Sverige

Den påfrestande arbetsmiljön är inte unik för Zara-butiker i Finland.

I Sverige har anställda också slagit larm.

I april vittnade flera personer om företagets udda toalettrestriktioner.

– De klockar oss, är vi på toa länge så följer de efter och kollar. Sen står de utanför och säger ”du har varit på toa ganska många gånger nu, vad är det som händer”, sade en anställd till Aftonbladet.

– Det känns som ett fängelse.

En annan berättade att det i princip är förbjudet att gå på toaletten under arbetstid.

– Sa man att man måste gå på toaletten när man stod i kassan svarade de att det var för mycket folk i butiken. Man fick bara göra det på sin lunch.

En tredje Zara-anställd uppgav att det finns en lista över antalet toalettbesök under dagen. Enligt personen är anställda tvungna att anmäla toalettbesök vid kassan.

– Man fick klocka sina toalettbesök och dra bort tiden från sin rast.

Zara har 13 butiker i Sverige.

Foto: P. Prasad resp H. Almasi

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen