Stort larm om Hedin Bil

2024 09 07

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen


Många svenskar får detta sms just nu – radera direkt

2024 11 18

Ett nytt bedrägeri-meddelande når många just nu.

Bedrägerier är alltjämt ett betydande samhällsproblem.

Nu cirkulerar ett nytt bedrägeri-sms som många svenskar får.

Det rör sig om ett bluffmeddelande som uppmanar till att ta kontakt för att en faktura är på väg att förfalla.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Bedragarna utger sig vara från Sergel Inkasso.

Så här lyder meddelandet som sprids:

– Hej! Förfallodatumet på din faktura har utlöpt. Var god kontakta oss för att undvika påminnelseavgifter.

Därefter följer ett telefonnummer som alltså inte går till Sergel Inkassos kundtjänst.

Den som får meddelandet bör inte följa några uppmaningar utan istället radera sms:et omgående.

Sergel Inkasso varnar

Även Sergel Inkasso har gått ut med en varning för att uppmärksamma kunder på bedrägeriförsöken.

– Vi vill varna för bedrägeriförsök där personer utger sig för att vara från Sergel. Dessa försök kan ske genom sms, mejl och telefonsamtal, varnar bolaget.

– Om du blir ombedd att identifiera dig med Bank-ID, vänligen se till att begäran kommer från Sergel eller Sergel Kredittjänster AB.

“Tänk på detta”

Sergel Inkasso fortsätter.

– Använd endast betalningsuppgifter som tydligt framgår på ditt inkassokrav eller när du loggar in på Mina Sidor. Var noga med att alltid kontrollera att Sergel är angiven som betalningsmottagare.

På många sätt

Det finns många olika sätt som bedragare försöker lura folk på pengar på.

Under de senaste åren har bedrägeriförsök via sms, mejl och telefonsamtal varit vanligt förekommande.

Bedragarna försöker då få offret att lämna känsliga personliga uppgifter genom att vagga in dem i en falsk trygghet, exempelvis genom att låtsas vara kända företag eller myndigheter.

Bank-ID och Swish används ofta för att överföra pengar och banker samt polisen går ut med återkommande varningar som uppmanar allmänheten till att vara försiktiga med känsliga uppgifter.

Sund skepsis och att hålla sig uppdaterad är en god grund för att undvika att bli lurad.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Alla i hela landet kommer få samma brev – från och med i morgon

2024 11 18

Från och med i morgon måndag kommer alla hushåll att börja få hem broschyrer.

Det är MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - som ansvarar för det massiva utskicket.

En ny version av broschyren “Om krisen eller kriget kommer” börjar anlända till Sveriges hushåll.

Det framhåller MSB i ett meddelande via deras webbsida.

Helt annat läge

Från och med i morgon måndag och två veckor framåt kommer breven att skickas ut.

MSB understryker att världsläget har ändrats markant i jämförelse med det senaste utskicket för sex år sedan.

Rysslands anfallskrig i Ukraina skapar stor förödelse, ett omfattande krig pågår i Mellanöstern och det geopolitiska läget fortsätter att oroa experter och världsledare världen över.

Samtidigt pågår cyberoperationer och hybridkrigföring över Europa.

“Läget har försämrats”

MSB meddelar följande om det kommande utskicket.

– Läget i världen har kraftigt försämrats sedan den tidigare broschyren skickades ut 2018. Krig pågår i vår omvärld, extremväder blir allt vanligare. 

– Terrorhot, cyberattacker och vilseledande information används för att skada och påverka oss. Sverige har även gått med i försvarsalliansen Nato. Mot den bakgrunden fick MSB regeringsuppdraget att ta fram en ny version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”.

Det finns i broschyren

Myndigheten förklarar även vad som kommer att ingå i broschyren.

– I den nya broschyren får du råd om hur du kan förbereda dig, och vad du ska göra om krisen eller kriget kommer, fortsätter MSB.

– Från 18 november kommer broschyren att finnas digitalt på flera språk, inläst på svenska och engelska, teckenspråkstolkad och i punktskrift.

Många oroliga

Många känner sig oroliga över det rådande världsläget och i broschyren kommer viktig information att riktas till svenska folket.

För den som vill ha mer stöd uppmanar MSB att besöka deras webbsida Krisinformation.

– Vi lever i en tid med hot som kan skapa oro och osäkerhet. På krisinformation.se finns det samlad information för dig som känner oro.

Foto: R. Davidson resp M. Lis

Text: Redaktionen