Stort larm om Hedin Bil

2024 09 07

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen


22 dec 2025

“Något har hänt” – kraftig förändring i opinionen

2025 12 22

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är på frammarsch i förtroendeopinionen.

Under lång tid har S-ledaren Magdalena Andersson varit relativt överlägsen när det gäller partiledarnas förtroendesiffror.

Det kan nu vara på väg att förändras. På måndagen visar Demoskops nya mätning att Jimmie Åkesson får sin högsta siffra någonsin, rapporterar SvD.

Nu anger 42 procent att de har högt förtroende för Åkesson. Det är tre procentenheter mindre än Magdalena Andersson på 45 procent och det minsta avståndet någonsin mellan de två partiledarna.

– Det är faktiskt spännande, det har ju verkligen hänt någonting. Han ses som en mer normal politisk karaktär, men det är inte helt nytt utan det har han gjort ganska länge, säger Demoskops opinionschef Johan Martinsson till SvD.

Krympt 25 procentenheter på mindre än 2,5 år

I augusti 2023 var skillnaden dem emellan 28 procentenheter. Då låg Magdalena Andersson på 59 procent och Jimmie Åkesson på 31 procent.

Två år senare, augusti 2025, var skillnaden 9 procentenheter. Avståndet har fortsatt att krympa och har sedan dess alltså minskat med 6 procentenheter. 

Beskedet innebär att Socialdemokraterna kan behöva fundera över strategin om att förlita sig på Anderssons höga förtroendesiffror, enligt Johan Martinsson

Om Åkesson blir mer populär och har högre förtroendenivå än Andersson, eller att det blir jämnare, då fungerar antagligen en sådan strategi sämre – att ta det ganska lugnt och visa upp Magdalena Andersson.

Rekordlågt för Mohamsson

Ett annat rekord i dagens mätning står Liberalernas partiledare Simona Mohamsson för. Det handlar dock om ett bottenrekord – andelen som säger sig ha mycket stort eller ganska stort förtroende för L-ledaren ligger på rekordlåga 6 procent. 

Beskedet kommer bara några dagar efter att Liberalerna tangerat en historisk låg opinionssiffra på 2,0 procent.

Antagligen är det snarare Liberalernas politik och politiska position som spökar i grunden. Det handlar troligen inte alls om henne som person, utan mer om partiet, och möjligen att hon inte har lyckats förändra partiet eller dess position på ett sätt som inger mer förtroende, säger Johan Martinsson till Aftonbladet.

LÄS MER: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Hela mätningen

Andelen visar hur många som säger att de har ganska eller mycket stort förtroende för partiledaren. I parantes anges förändringen jämfört med för en månad sedan.

🔴Magdalena Andersson               45           +/-0
🔵Jimmie Åkesson                             42           +1,0
🔵Ulf Kristersson                               38            -1,0
🔵Ebba Busch                                      38            +2,0
🟢Amanda Lind                                   24            +3,0
🔴Nooshi Dadgostar                        18            -1,0
🟢Daniel Helldén                               14            +1,0
🟢Elisabeth Thand Ringqvist       10            +/-0
🔵Simona Mohamsson                     6             +/-0
 
 
Källa: Demoskop
 
 
Foto: Ninni Andersson/Regerinskanliet
Text: Redaktionen

Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen