Stort larm om Hedin Bil

2024 09 07

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen