Stort larm om Hedin Bil
2024 09 07
Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.
Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.
Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.
Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin.
– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.
”Helt i strid med avtalet”
Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.
Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.
– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.
Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.
– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.
Klaga först
Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.
– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.
M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:
- Klaga först till företaget som du har betalat till.
- Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
- Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.
Foto: Holger.Ellgaard
Text: Redaktionen