Stort larm om Guldfågeln – ”Finner inga ord”

2023 10 24

Guldfågeln är ett av Sveriges ledande företag när det gäller svenskproducerad kyckling.

Nu presenterar djurrättsorganisationen Djurens Rätt allvarliga uppgifter om företagets hantering av djuren.

För andra året i rad har Djurens Rätt kartlagt Guldfågelns verksamhet.

Stora djurskyddsbrister har upptäckts.

Minst 200 000 kycklingar utsattes för djurskyddsbrister som innebar onödigt lidande under 2022, uppger organisationen.

Exempel på brister är följande, enligt granskningen:

- Hög dödlighet på grund av olämplig temperatur.

- Ovarsam hantering och frätskador under djurens fötter.

- Vid fyra tillfällen har skinnflådda kycklingar hittats, med skador in mot musklerna och i ett fall in så allvarligt att tarmarna hängde ut. Samtliga kycklingar levde när de hittades.

- I de flesta fall upptäcks inte problemen förrän efter transport eller till och med efter att kycklingarna har dödats.

”Hittar inga andra ord”

– Jag hittar inga andra ord för det som sker än att det är ett systematiskt djurplågeri, och att vi måste göra allt vi kan för att förändra det.

– Detta är dessutom endast det som inspektioner visar, mycket sker fortfarande bakom stängda dörrar i de svenska kycklingfabrikerna.

Det säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett uttalande.

Kräver systemförändring

Nu kräver Djurens Rätt en systemförändring för att lösa problemen på Guldfågelns slakterier.

Nästan 40 miljoner kycklingar transporteras till och slaktas på slakterierna varje år.

– Nu måste takten på slakterierna minska, och myndigheterna måste få bättre verktyg att kraftfullt agera mot de här bristerna som drabbar miljontals djur varje år, framhåller Camilla Bergvall.

Följer Svensk Fågels djuromsorgsprogram

På sin hemsida skriver Guldfågeln att företaget är noga med att följa  Svensk Fågels djuromsorgsprogram när det gäller hanteringen av djur som ska slaktas.

Vidare uppger företaget att kycklingarna har det bra under sin uppväxt. Guldfågeln framhåller att djuren är placerade i ”stora luftiga hallar” där de kan ”sprätta fritt på en bädd av kutterspån”.

– Under kycklingarnas uppväxt sätts deras välmående i främsta rummet i hela vår värdekedja. Om kycklingarna har det bra kan vi producera högkvalitativa och säkra produkter med gott samvete, skriver företaget.

Urval från Djurens Rätts granskning av Guldfågeln

- Vid sex tillfällen var dödligheten efter transport onormalt hög. Kycklingarna hade frusit ihjäl eller dött av värmestress. Det handlar totalt om otaliga tusentals som också led av den olämpliga temperaturen under transport, men överlevde fram till slakt. 

- Vid nio tillfällen upptäcktes att nästan alla kycklingar som kontrollerades hade frätskador under fötterna. Totalt lär minst 100 000 individer ha varit drabbade.

- Vid ett tillfälle dog kycklingar i transporten av hjärtsäcks- eller bukhinneinflammation och många av dem som överlevt “kasserades”. Transportören hade fått information innan om att kycklingarna var sjuka, men de genomförde transporten ändå.

- Vid fyra tillfällen har skinnflådda kycklingar hittats, med skador in mot musklerna och i ett fall in så allvarligt att tarmarna hängde ut. Samtliga kycklingar levde när de hittades, vilket innebär att de lidit av skadorna under längre tid och behövt utstå transport till slakteriet.

Foto: Guldfågeln 

Text: Redaktionen


JUST NU: Explosioner väcker rysk stad – “låter som missiler”

2025 11 05

Invånarna i ryska staden Orjol har i natt fått vakna till ljudet av explosioner.

Staden har under natten varit under attack.

Det uppger lokala invånare, ryska medier och den regionala guvernören, rapporterar Kyiv Independent.

Ett flertal bilder och filmer har börjat cirkulera på sociala medier som visar hur staden lyser upp följt av ljudet av höga smällar.

– Enligt lokalbefolkningen lät det som att staden attackerades av missiler, uppger den ukrainska tidningen som hänvisar till nyhetskanalen Astra.

"Reaktivt vapen"

Det videomaterial som privatpersoner lagt ut på nätet uppges vara filmat omkring 1-1,5 kilometer från värmeverket i Orjol.

Det är just den anläggningen som varit målet för attacken. Nattens anfall är andra gången inom loppet av en vecka som Ukraina attackerat det aktuella värmeverket.

– Attacken utfördes med ett reaktivt vapen, antingen en missil eller en jetdriven drönare. I videorna hörs inga ljud från flyglarm, inget buller från luftförsvarssystem och inget karakteristiskt surrande från en drönare, uppger Astras analytiker.

Slagit till mot Lukoil

Andrey Klychkov, guvernör i Orjol, hävdar att ukrainska drönare riktat in sig på regionen och att ryska luftförsvarsenheter förstört drönarna.

Enligt guvernören skadades hus av fallande skräp från de förstörda drönarna.

Ukraina genomför löpande attacker mot rysk energiinfrastruktur för att försvaga den ryska krigsförmågan och därmed skydda sitt eget land.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Under gårdagskvällen attackerades ett Lukoilraffinaderi djupt inne i Ryssland i staden Ktsovo, 45 kilometer öster om Moskva.

Det är samma oljejätte som USA införde stenhårda sanktioner mot häromveckan.

Ryssland har inte kommenterat attacken, men påstått att landets luftförsvar avvärjt en attack i regionen.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


“En galen kommunistisk idé” – Ryanairs vd fly förbannad på EU

2025 11 05

Personalbrist och flygstrejker i Frankrike har orsakat tusentals inställda flyg och förseningar över hela Europa de senaste åren.

De upprepade franska störningarna påverkar även flygen som enbart passerar över Frankrike utan att landa i landet, och har enligt Ryanairs vd Michael O’Leary orsakat störningar för elva miljoner av bolagets resenärer bara i år.

Michael O’Leary  är övertygad om vems felet är.

Han anser att EU-kommissionen kan gå in och tvinga fram regler som garanterar att överflygningar inte stoppas vid nationella strejker.

Men de struntar i det, enligt vd:n.

– Det är oacceptabelt. Den jävla himlen tillhör inte fransmännen, dundrar Michael O’Leary enligt The Telegraph.

"Varje dag"

Vad som frustrerar Ryanairs vd främst är att många av de berörda flygen inte ens går till Frankrike. Men flygresor mellan länder som Storbritannien och Italien, Tyskland och Spanien samt Portugal och Polen påverkas ändå direkt när den franska flygledningen strejkar, vilket skett under totalt 99 dagar sedan 2023. 

Varje dag är det en fransk flygledningsstrejk, vi måste vanligtvis ställa in cirka 600 flygningar på order av fransk flygledning, säger Michael O’Leary och tillägger:

– Och alla försöker flyga runt Frankrike, vilket innebär att även de flyg som faktiskt går då är enormt försenade och blockerade.

"Värdelösa von der Leyen"

I åratal har Ryanair försökt nå fram till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen om att få till ett regelverk och skydda överflygningarna.

Nu har lågprisbolaget startat en namninsamling med hittills 2,2 miljoner underskrifter. 

– Vi uppmanar EU-kommissionen och den värdelösa von der Leyen att resa sig upp från arslet. Men naturligtvis, som de ryggradslösa politiker de är, fortsätter de att retirera till det här uttrycket: att strejkrätten är en nationell makt, påstår Michael O’Leary.

– Vi vill inte hindra de franska flygledarna från att strejka. De får strejka om de vill, men de borde ställa in den franska flygningen, och Europa borde skydda överflygningen.

"Galen kommunistisk idé"

År 1999 lanserade EU initiativet SES, det gemensamma europeiska luftrummet. Visionen har dock hittills inte förverkligats fullt ut.

Michael O'Leary ger inte mycket för initiativet.

– Det här är den galna kommunistiska idén att Europa ska omfattas av ett enda stort flygtrafikledningssystem och att alla ska få spanska löner och leverera fransk produktivitet. Men de nationella flygledningsfackföreningarna går inte med på det, så ingenting har hänt på 20 år, säger O'Leary och fortsätter:

– Så flygbolagen har helt gett upp detta förkrossade misslyckande med det gemensamma europeiska luftrummet.

LÄS MER: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Medger problemet

Ursula von der Leyen har inte besvarat den kraftiga kritiken från Ryanairs vd.

EU-kommissionen har dock vid tidigare tillfällen medgett problemet och att man jobbar på en lösning.

– Det finns ett behov av att hitta lösningar som kan bidra till att förbättra kontinuiteten i tjänsterna vid strejker och säkerställa den inre marknadens korrekta funktion, samtidigt som den grundläggande rätten att strejka respekteras, framhöll EU-kommissionen i ett uttalande 2023.

LÄS OCKSÅ: “Ett svek” – raseri mot Jens Stoltenberg

Foto: S. Alkan resp CC-BY-4.0: © European Union 2023– Source: EP

Text: Redaktionen