Stort larm om Guldfågeln – “det är en skandal”

2024 10 17

Guldfågeln är ett av Sveriges ledande företag när det gäller svenskproducerad kyckling.

Nu presenterar djurrättsorganisationen Djurens rätt omfattande brister hos kycklingjätten.

Det är tredje året i rad som företagets verksamhet, tillsammans med tre andra slakterier, granskas.

Kartläggningen pekar på systematiska missförhållanden med allvarliga frätskador och kycklingar som klämts ihjäl.

– Det är skandalöst att kycklingfabrikerna får fortsätta sin verksamhet med så här stora brister i djurskyddet år efter år. Det är ett systematiskt djurplågeri som måste få ett slut, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett uttalande.

"Inte enskilda misstag"

Granskningen baseras på Livsmedelsverkets och Länsstyrelsens kontrollrapporter över brister under fjolåret.

I kartläggningen ingår även Kronfågel och Atria Sverige.

Resultatet visar att 80 procent av rapporterna beskriver allvarliga djurskyddsbrister, menar Djurens rätt.

Organisationen pekar på samma brister som under 2021 och 2022: klämda vingar och huvuden, hög dödlighet i transporter och frätskador från avföring.

Minst 125 000 kycklingar uppges ha utsatts för brottsligt lidande innan de dog.

– Det verkar inte gå att säkerställa att kött från Guldfågeln kommer från fabriker där djurskyddslagen följs. Det handlar inte om enskilda fall eller misstag, utan detta är systematiska problem, år efter år, som visar att vi en gång för alla måste montera ned de storskaliga djurfabrikerna, säger Camilla Bergvall.

Uppgifter: levande kycklingar i soporna

Djurens rätt uppmärksammar också att flera kontrollrapporter visar att vid minst tre tillfällen på två slakterier har kycklingar hittats utan att vara korrekt avblodade.

Enligt djurrättsorganisationen kan det innebära att fåglarna skållats levande. Levande kycklingar ska även ha hittats i sopor bland döda kycklingar.

– Att Djurens Rätts kartläggning visar på liknande djurskyddsbrister tre år i rad är fruktansvärt. Kycklingar kan lida och påverkas extremt negativt av att transporteras när de är skadade eller av att vara utan foder för länge, säger Anna Harenius, sakkunnig hos Djurens Rätt.

Guldfågeln: Kycklingarna har det bra

Guldfågeln har inte officiellt kommenterat kritiken.

På sin hemsida skriver kycklingjätten att man är noga med att följa  Svensk Fågels djuromsorgsprogram när det gäller hanteringen av djur som ska slaktas.

Vidare uppger företaget att kycklingarna har det bra under sin uppväxt. Guldfågeln framhåller att djuren är placerade i ”stora luftiga hallar” där de kan ”sprätta fritt på en bädd av kutterspån”.

– Under kycklingarnas uppväxt sätts deras välmående i främsta rummet i hela vår värdekedja. Om kycklingarna har det bra kan vi producera högkvalitativa och säkra produkter med gott samvete, skriver Guldfågeln.

Foto: C. Sanchez/Guldfågeln

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen