Stort larm om Guldfågeln – “det är en skandal”

2024 10 17

Guldfågeln är ett av Sveriges ledande företag när det gäller svenskproducerad kyckling.

Nu presenterar djurrättsorganisationen Djurens rätt omfattande brister hos kycklingjätten.

Det är tredje året i rad som företagets verksamhet, tillsammans med tre andra slakterier, granskas.

Kartläggningen pekar på systematiska missförhållanden med allvarliga frätskador och kycklingar som klämts ihjäl.

– Det är skandalöst att kycklingfabrikerna får fortsätta sin verksamhet med så här stora brister i djurskyddet år efter år. Det är ett systematiskt djurplågeri som måste få ett slut, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett uttalande.

"Inte enskilda misstag"

Granskningen baseras på Livsmedelsverkets och Länsstyrelsens kontrollrapporter över brister under fjolåret.

I kartläggningen ingår även Kronfågel och Atria Sverige.

Resultatet visar att 80 procent av rapporterna beskriver allvarliga djurskyddsbrister, menar Djurens rätt.

Organisationen pekar på samma brister som under 2021 och 2022: klämda vingar och huvuden, hög dödlighet i transporter och frätskador från avföring.

Minst 125 000 kycklingar uppges ha utsatts för brottsligt lidande innan de dog.

– Det verkar inte gå att säkerställa att kött från Guldfågeln kommer från fabriker där djurskyddslagen följs. Det handlar inte om enskilda fall eller misstag, utan detta är systematiska problem, år efter år, som visar att vi en gång för alla måste montera ned de storskaliga djurfabrikerna, säger Camilla Bergvall.

Uppgifter: levande kycklingar i soporna

Djurens rätt uppmärksammar också att flera kontrollrapporter visar att vid minst tre tillfällen på två slakterier har kycklingar hittats utan att vara korrekt avblodade.

Enligt djurrättsorganisationen kan det innebära att fåglarna skållats levande. Levande kycklingar ska även ha hittats i sopor bland döda kycklingar.

– Att Djurens Rätts kartläggning visar på liknande djurskyddsbrister tre år i rad är fruktansvärt. Kycklingar kan lida och påverkas extremt negativt av att transporteras när de är skadade eller av att vara utan foder för länge, säger Anna Harenius, sakkunnig hos Djurens Rätt.

Guldfågeln: Kycklingarna har det bra

Guldfågeln har inte officiellt kommenterat kritiken.

På sin hemsida skriver kycklingjätten att man är noga med att följa  Svensk Fågels djuromsorgsprogram när det gäller hanteringen av djur som ska slaktas.

Vidare uppger företaget att kycklingarna har det bra under sin uppväxt. Guldfågeln framhåller att djuren är placerade i ”stora luftiga hallar” där de kan ”sprätta fritt på en bädd av kutterspån”.

– Under kycklingarnas uppväxt sätts deras välmående i främsta rummet i hela vår värdekedja. Om kycklingarna har det bra kan vi producera högkvalitativa och säkra produkter med gott samvete, skriver Guldfågeln.

Foto: C. Sanchez/Guldfågeln

Text: Redaktionen


Larm från Ryssland – 26 procent av en hel bransch kan gå under

2024 11 14

Den ryska flygbranschen står inför enorma utmaningar.

Vladimir Putin har erkänt att den ryska ekonomin står inför vissa utmaningar.

Avsaknad av tillräckligt många arbetare och stigande räntor har blivit ett problem.

Samtidigt finns det större utmaningar i vissa branscher än i andra.

30 ryska flygbolag

På onsdagen kommer uppgifter om att den ryska flygbranschen har stora problem.

Den ryska tidningen Izvestia rapporterar att så många som 30 ryska flygbolag kan gå i konkurs under 2025 - vilket motsvarar 26 procent av landets passagerartrafik.

Det rapporterar Kyiv Independent.

Sanktionerna slår hårt

Sedan inledningen av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har många västerländska länder infört omfattande sanktioner mot Ryssland.

Flygbranschen har påverkats kraftigt.

– Ett trettiotal ryska flygbolag, som står för 26 procent av den inhemska passagerartrafiken, kan komma att gå i konkurs under 2025, uppger Kyiv Independent.

– Sedan den fullskaliga invasionen började, infördes västerländska sanktioner mot de flesta ryska flygbolag. Som ett resultat av detta slutade flera branschaktörer 2022 att göra leasingbetalningar.

De ryska flygbolagen befarar att deras ekonomiska situation kommer att försämras och att deras operatörscertifikat kommer att återkallas på grund av ackumulerade skulder för leasing av utländska flygplan.

Medger problem

Vladimir Putin medger att det finns vissa utmaningar i den ryska ekonomin.

– Svårigheter och obalanser kvarstår i ekonomin, har han sagt enligt Newsweek.

Rysslands ekonomiska tillväxt har drivits på av rekordhöga militärutgifter, men bristen på arbetskraft, som förvärrats av truppförluster i Ukraina och kompetensflykt av dem som undvikit värnplikten, har drivit på inflationen, som centralbanken har försökt dämpa med höjda räntor.

Ökade kostnader

Marknadsanalytikern Grzegorz Drozdz har uttalat sig om situationen.

– Dessa höjningar har avsevärt ökat kostnaden för nya lån och lån med rörlig ränta. Den ryska rubeln fortsätter att försvagas trots höga realräntor.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Flygjätte nära konkurs – störtdyker på börsen

2024 11 14

Ett amerikanskt flygbolag närmar sig konkurs.

Det rör sig om lågbudget-bolaget Spirit Airlines.

I dagarna har de flesta rubriker rörande Spirit Airlines handlat om ett av deras plan som blev beskjutet vid landning vid en flygplats i Haiti.

Nu kommer uppgifter om att flygbolaget närmar sig konkurs - och aktien störtdyker på börsen.

Det rapporterar The Independent.

Nära konkurs

Florida-baserade Spirit Airlines förbereder sig för att söka konkursskydd, berättar personer som är bekanta med saken för Wall Street Journal.

Tidningen rapporterar att Spirit är i långt gångna diskussioner med obligationsinnehavare för att skapa en konkursplan, med en konkursansökan som förväntas ske inom några veckor, enligt källorna.

Spirit är populärt för sina extremt låga priser till destinationer runt om i USA, Central- och Sydamerika och Karibien, men har på senare tid brottats med ekonomiska utmaningar.

Störtdyker på börsen

Uppgifterna om att en konkurs är nära förestående har lett till extrema reaktioner på aktiemarknaden.

Spirit Airlines-aktien störtdyker med 55 procent på onsdagen och handlas under kvällen för lite under en och en halv dollar.

Så sent som i januari handlades aktien för över 16 dollar.

Stora problem

Forbes rapporterar att flygbolaget har drabbats av stora ekonomiska utmaningar.

– Det skuldtyngda flygbolaget har kämpat sedan dess sammanslagningsavtal på 3,8 miljarder dollar med JetBlue blockerades av tillsynsmyndigheter i januari, uppger Forbes.

– En federal domare dömde till förmån för justitiedepartementet, som hade stämt för att blockera sammanslagningen på grund av oro för att det skulle minska konkurrensen på marknaden för lågprisflygbolag och driva upp priserna för konsumenterna.

Flera åtgärder

Spirit har redan infört flera åtgärder för att försöka få in kapital.

– Förra månaden tillkännagav företaget planer på att sälja 23 av sina äldre Airbus-flygplan, vilket beräknas inbringa cirka 519 miljoner dollar, fortsätter Forbes.

– Flygbolaget sa också att det planerar att skära ner på jobb, vilket skulle spara företaget cirka 80 miljoner dollar i årliga kostnader, men specificerade inte hur många arbetare som skulle påverkas.

Foto: J. Lim

Text: Redaktionen