Stort klagomål på matkonsumenter

2023 05 08

Matjättarna har fått otroligt mycket skäll sedan livsmedelspriserna skjutit i höjden.

Men nu får även konsumenterna en släng av sleven.

Anledningen är att svenska hushåll lägger alltför stort fokus på prislappen – vilket går ut över kvalitén på det man köper.

Det menar Ulf Johansson som är professor i marknadsföring vid Lunds universitet.

– Vi är inte kvalitetsuppfostrade i Sverige, säger han till Dagens Nyheter.

"Det är horribelt"

Professorn pekar på att beteendet i sig inte är särskilt konstigt.

Ica, Coop och Willys marknadsför sina egna varumärken, som är billigare och vars försäljning ökat i raketfart det senaste året.

Och konsumenterna sväljer betet när matjättarna väljer att lyfta fram priset snarare än kvalitén på produkterna i fråga.

Idag spenderar svenska folket mindre än 14 procent av sin inkomst på mat.

– Det är horribelt att det är så. Vi är inte beredda att betala för kvalitet, säger Ulf Johansson.

"Konsumenterna förstår inte"

På kort sikt har kunderna mycket att vinna på att köpa butikernas egna märkesvaror, så kallade EMV, med tanke på att priset är lägre. Men på sikt befaras stora konsekvenser. 

Inte minst mot bönder och nischade varumärken, någonting som inte uppmärksammas hos konsumenter enligt mjölkbonden Paulina West.

– Det slår jättehårt mot oss. EMV gynnar handlarna istället för att gynna bönderna. Jag tror inte man som konsument förstår att valet i butik har en mycket större påverkan än vad många tror, säger hon till DN.

Ny trend

Redan i slutet av förra året märktes den nya trenden i Sveriges stora matbutiker.

–  Det är ju ett sätt för kedjorna att profilera sig. Sedan betyder det också mycket för konsumenterna, att man har fått ett större utbud av prisvärda produkter att välja bland, sade Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till SR i november.

Här för att stanna

Branschorganisationen är dessutom övertygad om att trendskiftet är här för att stanna – och till och med kommer att fortsätta öka.

– Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara.

Fakta: Så fördelas hushållens utgifter

Andel i procent av totala utgifter per hushåll:

-Boende 21,9

-Transport 14,9

-Livsmedel och alkoholfria drycker 13,6

-Fritid, sport, kultur och trädgård 8,4

-Restaurang och hotell 5,2

-Hälsovård 4,2

-Kläder och skor 4,0

-Datorer, telefoner, internet med mera 3,9

-Alkohol 1,1

-Övrigt 22,8

Källa: SCB (2021)

Foto: ICA-Gruppen

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 04

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Falukorv stoppas

2024 11 04

Ica tvingas att stoppa sin populära falukorv.

Falukorven stoppas eftersom ICA har upptäckt ett allvarligt fel i samband med en kontroll.

Små metallbitar har påträffats i falukorvsprodukter, som man nu tvingas återkalla, enligt företaget.

– Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på Ica Sverige, i ett uttalande.

Uppmanas lämna tillbaka produkten

Den produkt som återkallas är ICA Falukorv 800 gram.

Återkallelsen gäller produkter med bästföredatum 30-11-2024, 03-12-2024 och 08-12-2024.

Återkallelsen innebär att produkterna stoppas i kassan och inte längre går att köpa.

Samtidigt uppmanar Ica dem som har köpt produkten att lämna tillbaka den i den Ica-butik där den köptes.

Man kan också reklamera produkten via Icas hemsida eller kontakta Icas kundtjänst på telefon på vardagar mellan klockan 09 och 15.

Återkommande kontroller

Skälet till att produkten återkallas är alltså att man har hittat små metallbitar i några få av produkterna i samband med en kvalitetskontroll.

– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden, säger Lena Sparring.

Av säkerhetsskäl väljer man nu att återkalla de aktuella produkterna.

– För ICA är hög kvalitet och kundens säkerhet det allra viktigaste, säger hon.

Återkallelse även tidigare i veckan

Det är andra gången den här veckan som Ica tvingas återkalla en produkt.

Tidigare i veckan meddelades att Ica tvingas stoppa en populär sallad. Det handlade om Icas egen rucolasallad.

Orsaken var att man hade upptäckt spår av salmonella i samband med en provtagning.

– ICA återkallar ICA Rucola 65g samt ICA Rucola 200g då leverantören funnit spår av salmonella vid en intern provtagning, förklarade Ica då.

– Fyndet av salmonella gjordes i en liten del av partiet av rucola men som försiktighetsåtgärd återkallar man alla produkter med samma bäst-före-datum, enligt matjätten.

Återkallelsen gällde ICA Rucola 65g med bäst-före-datum 2024-11-02 samt ICA Rucola 200g med bäst-före-datum 2024-11-02.

Foto: JaBB

Text: Redaktionen