Stort klagomål på matkonsumenter
2023 05 08
Matjättarna har fått otroligt mycket skäll sedan livsmedelspriserna skjutit i höjden.
Men nu får även konsumenterna en släng av sleven.
Anledningen är att svenska hushåll lägger alltför stort fokus på prislappen – vilket går ut över kvalitén på det man köper.
Det menar Ulf Johansson som är professor i marknadsföring vid Lunds universitet.
– Vi är inte kvalitetsuppfostrade i Sverige, säger han till Dagens Nyheter.
"Det är horribelt"
Professorn pekar på att beteendet i sig inte är särskilt konstigt.
Ica, Coop och Willys marknadsför sina egna varumärken, som är billigare och vars försäljning ökat i raketfart det senaste året.
Och konsumenterna sväljer betet när matjättarna väljer att lyfta fram priset snarare än kvalitén på produkterna i fråga.
Idag spenderar svenska folket mindre än 14 procent av sin inkomst på mat.
– Det är horribelt att det är så. Vi är inte beredda att betala för kvalitet, säger Ulf Johansson.
"Konsumenterna förstår inte"
På kort sikt har kunderna mycket att vinna på att köpa butikernas egna märkesvaror, så kallade EMV, med tanke på att priset är lägre. Men på sikt befaras stora konsekvenser.
Inte minst mot bönder och nischade varumärken, någonting som inte uppmärksammas hos konsumenter enligt mjölkbonden Paulina West.
– Det slår jättehårt mot oss. EMV gynnar handlarna istället för att gynna bönderna. Jag tror inte man som konsument förstår att valet i butik har en mycket större påverkan än vad många tror, säger hon till DN.
Ny trend
Redan i slutet av förra året märktes den nya trenden i Sveriges stora matbutiker.
– Det är ju ett sätt för kedjorna att profilera sig. Sedan betyder det också mycket för konsumenterna, att man har fått ett större utbud av prisvärda produkter att välja bland, sade Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till SR i november.
Här för att stanna
Branschorganisationen är dessutom övertygad om att trendskiftet är här för att stanna – och till och med kommer att fortsätta öka.
– Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara.
Fakta: Så fördelas hushållens utgifter
Andel i procent av totala utgifter per hushåll:
-Boende 21,9
-Transport 14,9
-Livsmedel och alkoholfria drycker 13,6
-Fritid, sport, kultur och trädgård 8,4
-Restaurang och hotell 5,2
-Hälsovård 4,2
-Kläder och skor 4,0
-Datorer, telefoner, internet med mera 3,9
-Alkohol 1,1
-Övrigt 22,8
Källa: SCB (2021)
Foto: ICA-Gruppen
Text: Redaktionen