Stort klädbolag i konkurs – populära hos Zalando

2024 09 26

Krisen är ett faktum för klädbolaget som initialt seglade upp som ett av Sveriges hetaste på marknaden.

Varumärket Odd Molly grundades 2002 och blev snabbt en succé i Sverige och flera andra länder.

Men de senaste åren har de mörka rubrikerna avlöst varandra.

Och nu kastar Odd Mollys svenska bolag in handduken helt och går i konkurs, rapporterar sajten Ehandel.

"En kraschlandning"

Beskedet kommer mindre än ett år efter det att bolaget blivit sålt för enbart en dryg miljon till en dansk ägare.

Succén uteblev dock efter försäljningen.

– Istället blev det en kraschlandning, framhåller Ehandel.

Enligt konsumentsajten var ägaren under tvångsuppslöning på hemmaplan vilket följdes av en koncern i rekonstruktion.

Var nära redan i somras

De senaste månaderna har Odd Molly levt på lånad tid.

Redan i somras begärdes företaget i konkurs – men räddades efter att begäran hade dragits tillbaka. 

Hotet om att leverantörer skulle begära konkurs på nytt kvarstod dock.

– Tyvärr har våra fakturor inte betalts. Efter en lång process av tålmodigt väntande, betalningsplaner som skapats men sedan inte genomförts, så har vi nu delgivit dem begäran om konkurs, framhåller en av leverantörerna till Ehandel.

Stora hos Zalando och Ellos

Odd Molly har under sina år i Sverige haft butiker i Stockholm, Täby, Kungsbacka och Barkaby.

Man har dock framför allt varit stora på nätet.

Varumärket har hundratals artiklar på den populära klädsajten Zalando och mängder med kläder även hos Ellos.

– Våra plagg skapas med största omsorg och kännetecknas av hög kvalitet, färger, mönster, naturliga material och handgjorda detaljer, skriver Odd Molly på sin hemsida.

Skulder på 7,4 miljoner

Konkursen inleddes enligt Allabolag igår den 25 september.

Bolaget har just nu ett skuldsaldo på 7,4 miljoner kronor hos Kronofogden.

Odd Molly har hittills inte gjort något officiellt uttalande om konkursen, varken i egna kanaler eller till medierna.

Foto: Mike Baumeister

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen