Stort kebablarm i hela landet

2023 11 20

Kebab har förvarats på bord med såväl mögel som ingrodda fettrester.

Den upptäckten gjorde Livsmedelsverket redan för en dryg månad sedan.

Ytterligare ett besök visade att det fanns listeria i den färdigstekta kebaben, vilket är en farlig bakterie för bland annat gravida och personer med nedsatt immunförsvar.

Upptäckten gjordes hos kebabtillverkaren Skåne Kebab Döner – som har kunder över hela Sverige.

Det rapporterar SVT.

Förbud – men säljer ändå: "Allvarligt"

Efter Livsmedelsverkets larm utfärdades ett totalstopp av köttförsäljning från den inspekterade anläggningen.

Men Skåne Kebab Döner har trots förbudet sålt eller försökt sälja till minst två grossister, enligt ett avslöjande av tv-kanalen.

Även en restaurang ska ha erbjudits kött från den farliga lokalen.

– Om man bryter mot våra förbud så är det allvarligt, säger Karin Cerenius, enhetschef på Livsmedelsverket, till SVT.

Stoppar omedelbart

Enligt kanalen har ett halvt ton kebab skickats ut och anlänt till en “stor grossist” i Sverige.

Grossisten i fråga säljer i sin tur produkterna vidare till både restauranger och butiker, men ingen information har getts om att kebaben förbjudits.

Varken från Livsmedelsverket eller tillverkaren, och enligt myndigheten ligger ansvaret på företaget.

Alla framtida inköp från den aktuella tillverkaren stoppas nu – och allt kött som redan finns ute tas omedelbart bort från sortimentet.

"Ett missförstånd"

Skåne Kebab Döner har svarat på anklagelserna.

Enligt företagets vd handlar det om ett missförstånd om Livsmedelsverkets beslut.

– Jag trodde att det bara handlade om ett förbud kring tillverkning och inte på varor som jag haft i lager innan förbudet, säger vd:n till SVT.

Vidtar åtgärder

Företaget har också gått ut med ett meddelande på sin hemsida.

– Det har nyligen skett ett missöde gällande bakterien listeria i vår tillverkningsfabrik vilket vi genast har vidtagit åtgärder för att återställa och förhindra att liknande incidenter händer igen, framhåller Skåne Döner Kebab.

Kebabjätten uppger att hela lokalen har städats grundligt, kemikalierna för städ  samt städrutiner har uppdaterats och ny personal har kallats in.

– Vi har sett över våra rutiner och uppdaterat våra processer så att de även följer med i utvecklingen.

Andningsuppehåll och allergichock

Redan i våras utfärdades liknande varningar om kebab, som då visade sig innehålla odeklarerade ämnen som kan orsaka andningsuppehåll och allergiska chocker.

Det visade en granskning av miljöförvaltningen i Malmö.

– Det här är väldigt allvarligt. Kebab är Malmös nationalrätt, sade Maria Svensson, enhetschef på miljöförvaltningen, till Sydsvenskan vid tillfället.

Foto: Anima Visual

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen