Stort kaos på Ica – butiker över hela landet drabbas

2023 07 16

Ica har jätteproblem.

Rapporter har under lördagskvällen kommit in angående problem med Icas kortterminaler.

Terminalerna ligger nere över hela landet, och det ska röra sig om ett nätverksproblem, menar Icas presstjänst.

– Det är störningar i kortbetalningar i butik och det påverkar även Ica hjärtat, säger Fredrik Fällman på Ica gruppens presstjänst till Aftonbladet.

Det går dock fortsatt att betala med swish.

Skedde i december

Även mot slutet av fjolåret skedde ett stort haveri hos Ica.

Även då var det kortbetalningar i butiken som påverkades, den gången av en driftstörning.

Långa köer bildades då på flera håll vilket ledde till stor frustration bland kunderna.

Även Coop

Coop har under året också haft problem med störningar vad gäller betalterminalerna.

Under början av mars drabbades alla butiker i hela landet, och bakgrunden ska ha handlat om ett tekniskt fel.

– Det var en tredjepartsleverantör som har hand om servrar som hade ett tekniskt fel, sade Coops presstalesperson Marcus Björling till SVT då.

Under sommaren 2021 drabbades Coop av en it-attack som från en början bedömdes vara betalningsproblem.

Sedan bekräftades det att det rörde sig om en riktad attack mot just Coop.

Tusentals butiker

Ica-gruppen har tusentals butiker i Sverige, Estland, Lettland och Litauen.

Totalt rör det sig om 1 560 dagligvarubutiker.

– Runt detta har en rad verksamheter byggts upp som, var för sig och i samverkan, ska stödja kärnverksamheten och kunna vidareutvecklas till nya affärsmöjligheter, förklarar Icagruppen.

– Det hjälper oss att skapa ett attraktivt kunderbjudande och en stabil marknadsposition.

Äger själva butikerna

I Sverige drivs dagligvaruhandeln tillsammans med fria Ica-handlare som själva äger butikerna.

– ICA Sverige står för bland annat gemensamma inköp, logistik, central marknadskommunikation samt övergripande utveckling av butiksnätet, fortsätter Ica.

Uppdatering: Senare under kvällen har Ica meddelat att problemet är löst.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Region går ut med 1177-varning

2024 12 09

Region Blekinge går nu ut med en varning gällande sms som ser ut att komma från 1177.

Personer som får meddelanden som ser ut att komma från 1177 bör vara på sin vakt.

Det kan nämligen röra sig om bluff-sms.

Region Blekinge går nu ut med en varning för att informera om saken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Här är varningen

Så här lyder varningen som Region Blekinge går ut med via sina sociala medier:

– Se upp för bedrägeriförsök via sms som ser ut att komma från 1177.

– Det förekommer bedrägeriförsök som gör att falska sms som skickas hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelandena du får från 1177. Vi vill uppmana dig att inte klicka på länken och verifiera dig med bank-id om du får ett sådant sms.

“Hamnar i samma tråd”

Mirela Cecic, regionens säkerhetsstrateg, förklarar hur det fungerar.

– Det vi har sett nu är att falska sms skickas ut med en länk, och hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelanden man får, säger hon till SR.

– Det får det att se ut som att det är 1177 som har skickat ut sms:en.

LÄS MER: Telia varnar Sveriges pensionärer

Följ dessa uppmaningar

De som får sådana meddelanden gör alltså rätt i att förhålla sig skeptiska gentemot huruvida det är riktiga meddelanden eller inte.

1177 uppmanar till att inte trycka på några länkar om du är osäker på om ett sms eller mejl kommer från 1177 och att inte heller ge ut någon personlig information.

– Det är alltid säkrast att söka upp 1177.se i en webbläsare och logga in istället för att klicka på länkar i sms eller mejl, framhåller vårdtjänsten.

Kallas nätfiske

Den här typen av bedrägeriförsök kallas för nätfiske eller phishing, och har blivit allt vanligare under de senaste åren.

Nätfiske är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. 

Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter.

Den som har fått ett misstänkt sådant meddelande bör vidarebefordra meddelandet till 7726.

Det är ett operatörsoberoende nummer som alla kan använda. 

Man bör även kontakta banken och polisen.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot leveransjätte – kunder i hela Sverige rasar

2024 12 07

Leveransföretaget UPS får kraftig kritik.

UPS får nu enorm kritik.

Anmälningar väller in till Konsumentverket och kunder runt om i landet rasar mot leveransjätten.

Det rapporterar Aftonbladet.

“De ljuger”

På kort tid har 146 anmälningar lämnats in till Konsumentverket.

Det menas att budbilarna inte dyker upp trots att man har varit hemma och redo att ta emot paket.

– UPS har satt i system att inte leverera paket. Leverantören ljuger om att de testat att leverera trots att jag varit hemma hela dagen, framhåller en drabbad person enligt Aftonbladet.

“Varken sett eller hört”

Ytterligare klagomål låter så här:

– Enligt UPS ska chauffören ha ringt på dörren och ringt på min mobil. Jag hade inget missat samtal och att ingen av oss har sett deras bil eller hört att det ringt på.

UPS har emellertid inte svarat på klagomålen.

Sågas på Trustpilot

Även på kundomdömestjänsten Trustpilot sågas leveransjätten.

Återkommande klagomål handlar om förstörda paket - och bristfällig kommunikation från företaget.

– 3 av 3 leveranser har de fejkat utkörningar där de säger att de ska leverera under dagen men inte gjort det, skriver en användare.

– Fruktansvärt dålig service. Jag har prövat många olika leverantörer, men ingen så opålitlig som UPS, skriver en annan.

Det är UPS

UPS är ett av världens största leveransföretag och har verksamhet i flera olika länder.

Företaget har ungefär 500 000 anställda och intäkterna för 2023 låg på 91 miljarder dollar.

1907 skapade två tonåriga entreprenörer vad som senare skulle bli UPS.

Claude Ryan och Jim Casey började i en källare i Seattle med ett lån på 100 dollar och startade American Messenger Company.

– 1919 expanderade företaget för första gången utanför Seattle till Oakland, Kalifornien och antog namnet United Parcel Service, förklarar UPS.

– Samma år målade företaget bilarna i den karaktäristiska bruna färgen, vilket representerade klass, förfining och professionalism.

Under 1990-talet utökade UPS sin satsning till att bli en möjliggörare för global handel. 

Detta ledde till börsintroduktion för första gången på 10 nov 1999.

Foto: Mediamodifier

Text: Redaktionen