Stort fiasko för Putins armé – riskerar ”total kollaps”

2024 08 23

Den ukrainska motoffensiven i den ryska Kurskregionen fortsätter.

I dagsläget kontrollerar den ukrainska armén ett 1 250 kvadratkilometer stort territorium och rekordmånga ryska soldater har tillfångatagits.

Nu kan nästa stora motgång vara nära för den ryska krigsmakten.

Uppemot 3 000 ryska soldater är instängda i en ficka söder om floden Sejm i den västra delen av Kursk, rapporterar Wall Street Journal.

Soldaterna befinner sig i en kritisk situation efter att den ukrainska armén förstört tre broar som har fungerat som viktiga underhållslinjer för den ryska armén.

Ryssarna har svarat med att upprätta flera pontonbroar. Tanken var att broarna skulle fungera som alternativa korsningar över floden Sejm.

Den ryska planen har dock gått i stöpet.

Ukraina har lyckats spränga samtliga tillfälliga broar.

Wall Street Journal-journalisten Yaroslav Trofimov har publicerat ett filmklipp på en av attackerna. I filmen syns det hur ukrainska drönare slår ut ryska fordon som transporterar material till pontonbroarna.

Se videon genom att klicka på en länk längst ner i artikeln

Riskerar ”total kollaps”

Efter brosprängningarna saknar alltså cirka 3 000 ryska soldater underhåll och möjlighet till reträtt.

Enligt den danska militäranalytikern Alexander With är det endast en tidsfråga innan de ryska styrkorna får slut på proviant, ammunition och reservdelar.

– Detta kommer att göra det svårt att upprätthålla kampen, och därmed blir det betydligt lättare för de ukrainska styrkorna att besegra ryssarna, säger han till TV2.

With, som är anställd vid danska försvarsakademin, bedömer att det i princip är omöjligt för ryssarna att fly, eftersom sejmfloden inte är speciellt bred.

– Även om de lyckades fly så blir det svårt för dem att få ut sin utrustning. Särskilt fordon, vapen och stridsvagnar kommer vara svårt att få över till andra sidan utan en egentlig bro.

Enligt försvarsexperten kan det sluta på två sätt för de ryska trupperna: Antingen strider de till sista man eller så står ryssarna inför en ”total kollaps”.

– Soldater i en sådan situation reagerar oftast på ett av två sätt. Om de är professionella soldater kommer de att slåss till sista man. Är det i större utsträckning outbildat, värnpliktigt och nymobiliserat manskap kommer man kunna se en total kollaps av stridsviljan och människor på flykt, säger Alexander With till TV2.

SE VIDEON HÄR

SE VIDEON PÅ DEN UKRAINSKA ATTACKEN GENOM ATT KLICKA HÄR – LÄNK TILL X  

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen