20okt2025

SVERIGE: Stort fel i Willys-butiker

2023 06 16

Axfood har drabbats av långtgående störningar i verksamheten.

Hyllorna gapar tomma i hela 200 Axfoodbutiker – det vill säga hos Willys och Hemköp.

Där det vanligtvis är fullt av bland annat kaffe, läsk, chips och toalettpapper finns knappt en enda produkt.

Anledningen är leveransproblem från ett automatiserat robotlager i Bålsta, Uppsala län, men Axfood kan inte peka ut specifikt vad problemen beror på.

Snarare tycks det handla om en rad fel som alla påverkar varandra.

– Det här är kanske Europas största automatiserade logistikcenter så det är ingenting man enkelt kan förklara med att det är just det här felet, säger Axfoods presschef Magnus Törnblom till Svenska Dagbladet.

En månad utan lösning

Problemen uppstod redan i maj.

– Det har varit vissa butiker som har haft större leveransproblem än andra där det kan vara så att en del leveranser uteblivit, andra har kommit för sent, sade Magnus Törnblom till Expressen då.

En månad senare är alltså felet fortfarande inte korrigerat.

– Det här är en komplex verksamhet med många led och komplexa processer, säger Axfoods presschef till SvD idag och betonar att man “jobbar intensivt” med utmaningarna.

Står handfallna

Det är företaget Dagab som står för såväl sortiment som inköp och logistik för både Hemköp och Willys.

Butikerna har inget annat val än att använda sig av just Dagab.

Följden har blivit att personalen i butikerna står handfallna inför de kunder som uttrycker sin frustration över att varor inte finns tillgängliga till försäljning.

– Det som hänt är att våra ordrar som vi beställer till er kunder inte blir plockade och blir dom plockade får vi ca 10-20 % av ordern vid leverans. Vi har ca 1800 olika varor som väntar på att få bli plockade och levererade, stod det att läsa på en lapp i en av Stockholms Hemköpbutiker nyligen, framhåller Expressen.

Har floppat

När logistikcenter i fråga  öppnade slog Axfood på stora trumman och hade höga förhoppningar.

– Med en kombination av beprövad, modern och innovativ teknik skapar vi  en automationslösning som klarar av att hantera varuförsörjningen till Axfoodsfamiljens stora bredd av försäljningskanaler, uttryckte koncernen i juli 2022.

Foto: Willys

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen